- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 1,214
De flesta som doppat tårna i att skapa rollspelsmaterial har säkert redan hört talas om Affinity Suite, som under flera år har varit det enda funktionella alternativet till Adobes svindyra prenumerationstjänst och konsumentvidriga villkor.
Affinity Photo, Designer och Publisher har väldigt avsiktligt gått upp i ringen mot Adobes Photoshop, Illustrator och InDesign, där kanske den främsta konkurrensfördel de haft är att de i vart fall har varit dugliga alternativ till ett väldigt mycket lägre pris, och där du faktiskt har rätt att köpa programmen och sedan äga dem.
Det har nog funkat rätt okej, de absolut flesta har inget konkret behov av den större mängd och mer kraftfulla funktioner som finns i Adobes program. Även fast det också under hela tiden har funnits alternativa open-source program (Gimp, Inkscape och Scribus) som haft ambitionen att utmana Adobe, så har dessa ofta varit så pass långt efter i funktionalitet och användbarhet att de aldrig riktigt vart ett alternativ för någon med ens semi-seriösa ambitioner att skapa layout och grafisk design.
Det Affinity verkar ha lyckats med är att vara tillräckligt kraftfullt, och tillräckligt användarvänligt, för att fylla behovet av verktyg och funktionalitet för tillräckligt många semi-professionella och professionella användare att de i vart fall skall kunna överleva som alternativ och bli populärt bland exempelvis indieutvecklare och mindre designstudios, även fast branschen i stort fortfarande domineras av Adobe.
För ett tag sedan så köptes Affinity upp av Canva, som byggt upp en konsumentfokuserad designplattform med en stor användarbas. I början av Oktober så gick det inte längre att köpa Affinity-programmen på deras hemsida, och i dagarna så nylanserades Affinity sviten av program under det nya namnet Affinity by Canva och har i samband med det blivit helt gratis.
De tidigare tre separata programmen är nu inbakade i ett och samma, där fotoredigering, vectorgrafik och layout nu sker i samma program. Det som Canva tänker som marknadsmodell är att folk behöver betala prenumerationsavgift för deras AI-tjänster, men om man väljer bort det så kostar själva programmet ingenting.
Jag tycker det är ett spännande grepp, men är osäker på hur länge det faktiskt kommer hålla. Blir AI-tjänsten inte tillräckligt framgångsrik så finns det nog en risk att hela Affinity hamnar bakom prenumerationsvägg, och då är liksom dess usp som bortblåst. Hursomhaver är detta goda nyheter, i vart fall för tillfället.
Spana in och ladda ner Affinity by Canva här:
www.affinity.studio
Affinity Photo, Designer och Publisher har väldigt avsiktligt gått upp i ringen mot Adobes Photoshop, Illustrator och InDesign, där kanske den främsta konkurrensfördel de haft är att de i vart fall har varit dugliga alternativ till ett väldigt mycket lägre pris, och där du faktiskt har rätt att köpa programmen och sedan äga dem.
Det har nog funkat rätt okej, de absolut flesta har inget konkret behov av den större mängd och mer kraftfulla funktioner som finns i Adobes program. Även fast det också under hela tiden har funnits alternativa open-source program (Gimp, Inkscape och Scribus) som haft ambitionen att utmana Adobe, så har dessa ofta varit så pass långt efter i funktionalitet och användbarhet att de aldrig riktigt vart ett alternativ för någon med ens semi-seriösa ambitioner att skapa layout och grafisk design.
Det Affinity verkar ha lyckats med är att vara tillräckligt kraftfullt, och tillräckligt användarvänligt, för att fylla behovet av verktyg och funktionalitet för tillräckligt många semi-professionella och professionella användare att de i vart fall skall kunna överleva som alternativ och bli populärt bland exempelvis indieutvecklare och mindre designstudios, även fast branschen i stort fortfarande domineras av Adobe.
För ett tag sedan så köptes Affinity upp av Canva, som byggt upp en konsumentfokuserad designplattform med en stor användarbas. I början av Oktober så gick det inte längre att köpa Affinity-programmen på deras hemsida, och i dagarna så nylanserades Affinity sviten av program under det nya namnet Affinity by Canva och har i samband med det blivit helt gratis.
De tidigare tre separata programmen är nu inbakade i ett och samma, där fotoredigering, vectorgrafik och layout nu sker i samma program. Det som Canva tänker som marknadsmodell är att folk behöver betala prenumerationsavgift för deras AI-tjänster, men om man väljer bort det så kostar själva programmet ingenting.
Jag tycker det är ett spännande grepp, men är osäker på hur länge det faktiskt kommer hålla. Blir AI-tjänsten inte tillräckligt framgångsrik så finns det nog en risk att hela Affinity hamnar bakom prenumerationsvägg, och då är liksom dess usp som bortblåst. Hursomhaver är detta goda nyheter, i vart fall för tillfället.
Spana in och ladda ner Affinity by Canva här:
Unsupported client
It seems you are using an old or unsupported browser. To continue enjoying our product, please update to a recent version of one of the following browsers:
www.affinity.studio