Nekromanti Adobe

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Hallå!

Jag är precis strax klar med ett litet rollspels system som jag är väldigt nöjd med och funderar att skriva en värld till, så jag undrar om man behöver köpa typ adobe eller om det finns någon Free - ware version av det. Jag vill nämligen att folk inte ska kunna ändra i mitt spel och så vill jag layouta det lite snyggare än vad man kan i Word. Acrobat reader funkar väl inte att göra Acrobat filer med eller?!!

Tacksam för svar!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Acrobat reader funkar väl inte att göra Acrobat filer med eller?!!

Nix...det gör det inte. Däremot fungerar de flesta av Adobes övriga program. Tyvärr så fungerar inte deras Demos/Tryout genom att det ej går att spara.

För layout skulle jag rekommendera DTP-program (dock inte MS publisher, som tyvärr inte kan spara i PDF).

Där är ett av de bästa, som också inte är så fasligt dyrt Adobe Pagemaker 6.5. (ursprungligen utvecklat av Aldus, som numera är uppköpt av Adobe). Även deras andra program i klassen, Adobe InDesign 1.0 funkar, men är betydligt dyrare.

Det egentliga programmet för skapande av PDF heter Adobe Acrobat. Men till t.ex. Pagemaker medföljer Adobe Distiller som omvandlar filer till PDF.

Riddaren - som äger alla tre av de ovanstående DTP-programen

DTP = Desktop Publishing


http://www.backtotellus.com/
 

henko

Veteran
Joined
6 Jul 2000
Messages
11
Location
Stenungsund, Sverige
Destillera gratis online

Jag vill nämligen att folk inte ska kunna ändra i mitt spel och så vill jag layouta det lite snyggare än vad man kan i Word.

Finns en ännu fiffigare lösning. Adobe erbjuder på sin hemsida <a href="http://createpdf.adobe.com/">en tjänst</a> där man kan skapa dpf-dokument från alla möjliga typer av filer online. Det går att göra med Adobes egna program (PageMaker, InDesign osv) eller t.ex. Micrsooft Word.
Du bara tankar upp doc-filen till adobes server, väntar en stund och laddar hem pdf-filen.

Givetvis finns det en nackdel. Den är som så att du bara kan göra tre konverteringar när du registrerat dig, sedan måste du betala för tjänsten.

mvh
Henrik Jernevad
 
Top