Nekromanti # Adobe dumma [ot]

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Många här omkring använder säkert adobes produkter för att göra sina egna rollspel. Adobe är i litet blåsväder just nu eftersom de fått en rysk programmerare (Dmitri Sklyarov) på besök i USA arresterad för att han demonstrerat vissa säkerhetsfel i en av adobes produkter (eBooks). Om ni har tid över så kan ni ju läsa litet om det och bilda er en uppfattning om ni verkligen vill fortsätta vara en av adobes kunder.

<a href="http://www.eff.org/IP/DMCA/US_v_Sklyarov/20010717_eff_sklyarov_pr.html">Electronic Frontier Foundation Media Release</a>
<a href="http://www.usaondca.com/press/html/2001_07_17_sklyarov.html">U.S. Department of Justice Press Release</a>
<a href="http://www.boycottadobe.com/">www.BoycottAdobe.com</a> I korthet går det hela ut på att det i USA är olagligt att skriva eller distribuera mjukvara som kringgår kopieringsskydd. Adobe säljer teknologi för att kopieringsskygga nedladdningsbara PDF-filer. Denna teknologi är katastrofalt undermålig och löser inte sin uppgift men i stället för att förbättra sitt system väljer Adobe att "skjuta på budbäraren" s.a.s.

Detta inlägg är rätt OT så jag ber om ursäkt för att ha tagit upp er tid om det inte kändes intressant :)
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag säger en sak opensource. det är framtiden mina vänner. när folket inte bryr sig om att tjäna grova pnegar utan gör saker för att det är roligt.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Open source är inte = med att göra något gratis, det betyder bara att man inkluderar koden man skrivit i okompilerat format. Man kan/får ändå sälja produkten. Sen att vara för/emot gratis programvara, det är en annan sak.
Opensourse, en framtid där man kan välja om man vill publicera program med kod och/eller gratis.

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jo fast vem som helst får ladda ner produkten sprida den vidare osv så det innebär att mjukvaran blir gratis i slutändan (ifall man har internet)

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Du kan ju ta ett av de största opensource projekten... Linux... Redhats aktier gick upp enormt för några år sedan (vet ej hur de ligger nu) och det lär de inte ha gjort utan att tjäna en del pengar...

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
## Red Hat snälla [mera ot!]

Mjo, men det hindrar inte att red hats mjukvara är gratis (vilket den är, bara att ladda ned). Det RH lever på är support, utbildning och den andel av befolkningen som föredrar att köpa en CD framför att ladda ned och bränna själv :)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
När det kommer ut opensource motsvarigheter för photoshop, illustrator, indesign och 3dstudio Max så skall jag hurra. Det som finns nu är mest skräp.

Snow
Dead, but still walking around
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är inte poängen i detta fall... problemet är att Adobe använder USAs mer konstiga lagar till att trakassera konkurrenters anställda... Ungefär som om Eriksson skulle låta arrestera en Finsk tekniker på semester i sverige för att tvinga Nokia till något.

Om man mår bra med att köpa program från ett företag som hellre mörklägger svagheter som påträffas i deras produkter än att laga dem så får man naturligtvis göra det. :)

Det finns kommersiella konkurrenter att köpa av... man behöver ju inte låsa sig till enbart fria alternativ.

Det som finns nu är mest skräp.

Jag gillar Gimp... du borde testa det någon gång.
 
Top