Adlibris och bibliotek

verlandes.

rollspelskollektivet
Köp dem via Helmgasts webshop eller hos din lokala rollspelsaffär!
Börjar med att säga att detta på intet sätt ska läsas som en kritik mot varken Helmgast eller Ereb Altor - det var bara det exempel som fanns närmast till hands!

Jag noterar att det är förhållandevis få spel som går att beställa via Adlibris. Jag är såklart ödmjuk inför att mina kunskaper om återförsäljning är enormt begränsande, men detta är sak som är lite omständlig - för bibliotek. Jag skulle gissa att om inte de flesta så har åtminstone väldigt många bibliotek upphandling med Adlibris och har dem som sina främsta leverantör. Alla två (!) bibliotek jag jobbat på senaste 13 åren har haft det så, jag vet att Stockholm köper sina böcker därifrån, osv.

Det går att beställa från andra leverantörer om Adlibris inte har en specifik bok i sitt sortiment, men det är avgjort omständligare. Så pass att om det inte sitter en rollspelsentusiast med inköpsansvar så kommer steget till att hitta en alternativ köpväg vara rätt långt. Jag själv har hoppat över rollspelsböcker till mitt bibliotek för att den inte finns på Adlibris, när jag inte känt att jag orkar katalogisera och utrusta den manuellt (det ska sägas att jag är en synnerligen lat bibliotekarie). Och böcker som jag annars hade köpt utan att blunda börjar jag nu i stället vela kring och ofta rentav skippa. Och då är jag som sagt en entusiast som har koll på både stora och små rollspelssläpp.

Jag vet inte om detta är något som förlag har någon möjlighet att påverka, vet inte om det är lätt att få sin bok inkluderad i deras sortiment (därmed sagt så finns ju min lilla bok där, så jag föreställer mig att det inte är... alltför svårt?). Fler och fler bibliotek skaffar sig ett rollspelsbestånd och det är lite tråkigt att många pärlor inte beställs av en så prosaisk sak som upphandling. Går det att lösa!

Och bara för att jag är en ängslig själ: @Leon detta var alltså inte en riktad kritik mot Helmgast, ert spel eller dig, det var bara att det inlägget var överst i promotion-forumet!

Last edited:
Och bara för att jag är en ängslig själ: @Leon detta var alltså inte en riktad kritik mot Helmgast, ert spel eller dig, det var bara att det inlägget var överst i promotion-forumet!

Ingen fara alls, och jag är inte inblandad i Helmgasts distributionsstrategi så jag har nog inte heller så mycket att tillföra. Men om jag får reagera lite spontant så känns det oroande att svenska bibliotek är så låsta vid en enda, stor e-bokhandel.

Men om jag får reagera lite spontant så känns det oroande att svenska bibliotek är så låsta vid en enda, stor e-bokhandel.
Det är vi många som tycker - sedan BTJ ändrade om sin modell var vi många som inte hade mycket annat val än att leta sig till ett billigare alternativ. Men tror det är få bibliotekarier som är nöjda med den situationen!

Jag använder Publit för en av mina böcker och där kan man enkelt välja till distribution. Varje ISBN ska också registreras på Bokinfo (430 kr).

Resten av mina böcker är print-on-demand hos DriveThruRPG. Där finns ingen distribution. Men det verkar inte vara så krångligt att ordna. Boken ska registreras på Bokinfo som vanligt och man väljer distributör (Stardist och Förlagssystem verkar bra). Sedan skickar man en bunt böcker till dem. Det är inga fasta kostnader, bara provision per såld bok.

Det blir ju inga stora kostnader, men lite surt om man bara säljer ett eller två ex. Kanske värt att testa ändå.

Att få sin bok på adlibris är ju inte gratis om jag förstått rätt.

Så om boken är tryckt i en begränsad utgåva så är det inte ekonomiskt försvarbart alltid att lägga in boken där.

Eller om det var förlagssystem som skickar till adlibris etc. Jag är osäker och lite trög men nått sånt var det.

Det är vi många som tycker - sedan BTJ ändrade om sin modell var vi många som inte hade mycket annat val än att leta sig till ett billigare alternativ. Men tror det är få bibliotekarier som är nöjda med den situationen!
Jag tror ca 75%eller mer av svenska bibliotek har upphandlat AdLibris. Så finns dina böcker inte på adlibris är det ett extra steg att de ska hamna på bibliotek, och det gör att det sällan finns möjlighet att få in dem där.

Jag har verkligen ingen aning om hur den biten funkar. Jag kör ju mestadels Publit och där sköter det sig självt via Bokinfo… Jag känner mig så himla bortskämd som hittills helt enkelt kunnat bara ladda upp en PDF och så vips finns det fysiska böcker att köpa på Adlibris, Bokus och ofta CDON.

Sen är jag lite förvånad över att More than Human fortfarande finns att beställa därifrån. Efter alla dessa år… Det är ju inte PoD, så de måste ju alltså ha köpt in en handful för länge sedan och sen inte blivit av med dem…

Back