verlandes.
rollspelskollektivet
Börjar med att säga att detta på intet sätt ska läsas som en kritik mot varken Helmgast eller Ereb Altor - det var bara det exempel som fanns närmast till hands!Köp dem via Helmgasts webshop eller hos din lokala rollspelsaffär!
Jag noterar att det är förhållandevis få spel som går att beställa via Adlibris. Jag är såklart ödmjuk inför att mina kunskaper om återförsäljning är enormt begränsande, men detta är sak som är lite omständlig - för bibliotek. Jag skulle gissa att om inte de flesta så har åtminstone väldigt många bibliotek upphandling med Adlibris och har dem som sina främsta leverantör. Alla två (!) bibliotek jag jobbat på senaste 13 åren har haft det så, jag vet att Stockholm köper sina böcker därifrån, osv.
Det går att beställa från andra leverantörer om Adlibris inte har en specifik bok i sitt sortiment, men det är avgjort omständligare. Så pass att om det inte sitter en rollspelsentusiast med inköpsansvar så kommer steget till att hitta en alternativ köpväg vara rätt långt. Jag själv har hoppat över rollspelsböcker till mitt bibliotek för att den inte finns på Adlibris, när jag inte känt att jag orkar katalogisera och utrusta den manuellt (det ska sägas att jag är en synnerligen lat bibliotekarie). Och böcker som jag annars hade köpt utan att blunda börjar jag nu i stället vela kring och ofta rentav skippa. Och då är jag som sagt en entusiast som har koll på både stora och små rollspelssläpp.
Jag vet inte om detta är något som förlag har någon möjlighet att påverka, vet inte om det är lätt att få sin bok inkluderad i deras sortiment (därmed sagt så finns ju min lilla bok där, så jag föreställer mig att det inte är... alltför svårt?). Fler och fler bibliotek skaffar sig ett rollspelsbestånd och det är lite tråkigt att många pärlor inte beställs av en så prosaisk sak som upphandling. Går det att lösa!
Och bara för att jag är en ängslig själ: @Leon detta var alltså inte en riktad kritik mot Helmgast, ert spel eller dig, det var bara att det inlägget var överst i promotion-forumet!
Last edited: