Adhd och rollspel

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
En kommentar jag fått ett flertal gånger redan är ”du spelar rollspel och läser mycket, det behövs ju mycket koncentration för det.” Och så tänker jag, absolut, men det är grejer jag och tycker är KUL. Och jag sitter och pillar med grejer konstant medan jag läser eller spelar.

Dessutom, inom själva aktiviteten rollspel så hoppar jag ständigt från idé till idé. Tänker alltid på nästa äventyr, rollperson, kampanj, spel. Blir tokig när spelandet kring bordet segar och grejer inte går framåt, och har då en tendens att börja sabba.
Oj vad jag kan relatera! Jag är 42 och har länge gått runt och funderat på vad det är för diagnos jag har egentligen. Du skriver det så bra själv..."men det är grejer jag tycker är KUL." Det är ju precis så det är. Jag kan hålla på i timmar med att pula med mina rollspel eller texter till rollspel, fantiserar och planerar. Antecknar och smider planer. När jag spelade aktivt hade jag aldrig några problem förutom när vi i gruppen hamnade i stiltje. Då kunde det bli kämpigt och blev lätt frustrerad. Fan vi ska ju framåt! Jag tror att det hela hänger på just ordet KUL. Är det kul är en ADHD-diagnos inget jätteproblem då man tar till strategier för att få det till att funka om det är det som behövs.

Någon, minns inte vem det var som skrev att ADHD-diagnoserna förmodligen är överrepresenterade inom rollspelsvärlden. Jag tror att det absolut kan vara så.
 
Top