Nekromanti Aberrant

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Hey yo!

Jag har suttit och funderat på om man inte borde ta och införskaffa rollspelet aberrant (superhjältespel från white wolf), men eftersom jag är snål som stryk så skulle jag vilja höra lite kommentarer först. Om någon som äger spelet skulle vilja ge mig en objektiv bedömning av spelet, så skulle min tacksamhet inte visa några gränser. Vill ni hellre ge subjektiva bedömningar så går det också bra.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Tja, jag kan nog ge dig både en subjektiv och objektiv åsikt...

: )

Okej, först den objektiva.
-------------------------------------

Aberrant börjar (i och med regelboken) år 2008, tio år efter en jättehändelse ändrar på världen genom att folk från livets alla banor plötsligt får superkrafter, ofta på dramatiska vis (en brandman i New York ser en brinnande skolbuss och vill mer än något annat rädda barnen, och plötsligt drar han bokstavligen in och absorberar elden i sin egen kropp...med mera). Massor med grejer händer, som till exempel att Jeltsin dör innan Ryssland fått reda ut den ekonomiska kris de hade fram till typ ett år sedan och således upplöses OSS och blir så småningom en slags konfederation av stater istället, och så vidare. Etiopen terraformas till grönskande landskap, atmosfären rensas upp över hela planeten (när spelet börjar är luften renare än före industrialiseringen), bilarnas motorer bytes ut mot hyperförbränningsmotorer (billigare, renare, tystare), internet byts ut mot en slags kombinerad superinternet/superkabelTV kallad OpNet, datorer räknar RAM i Gigabyte och hårddiskar i Terabyte, och så vidare.

Själva spelvärlden tilåter en hel del av de nyare genrerna som finns i dagens hjälteserier och filmer (inte inräknat DC Comics eller Marvel), det är lite Watchmen, lite Stormwatch/The Authority, lite Unbreakable, lite James Bond och lite X-Files...

Det är inte mycket hjältar i trikåer, de som påminner om detta har faktiska skäl (bland annat samma skäl som Eddie Murphy har i Galna Professorn, går du från till exempel 200-kilos nörd till slimmad bronsgud vill du definitivt flasha med din nya kropp), och av runt 6000 supermänniskor har väl runt 10 % klassiska våldsamma superkrafter, resten är allt från (bokstavligen) supersnygga skådisar/modeller till sångare/erskor med sångröster som skulle få Celine Dion att hänga sig (det borde hon göra ändå...) eller finansgenier vars blotta närvaro på Wall Street får börsen att bli hysterisk, eller hyperintelligenta vetenskapare (varav en uppfinner den fusionsreaktor som fortfarande används i Trinity).

Systemet är nästan exakt samma som i Trinity, det vill säga ett slimmat, upprensat Storytellersystem, som har snabbt stridssystem och ganska enkel poängbaserad karaktärsskapning. Regelboken har vissa redigeringsmisstag, så väl som en del viktiga detaljer som har försvunnit. Den är liksom huvudboken till Trinity uppdelad i två delar, Spelvärld (som innehåller subjektiv information och saker en SL kan använda) och System (allt som är fakta). Spelvärlden är i färg och Systemet är i svartvitt.

------------------------------------------------

Min subjektiva åsikt: askul spel!

: )

Fridens!

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Top