Nekromanti AA-12. World's deadliest shotgun!

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Hihi. Det är ju precis som en DO M/32 UltraRipper. =)

Verkligheten har hunnit ikapp Neotech.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,427
Location
Maastricht
Vilket jävla vapen ! Kul för polisen när det hamnar i händerna på kriminella var en av mina första tankar.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Vad som gör mig mest förvånad är hur pass tätt svärmen sitter under provskjutningen med tanke på piplängden på hagelbössan. Antingen special ammunition eller fejk med kamervinkeln (Så att distansen ska se längre ut än va den är) om du frågar mig. Mörjligtviss en trångborrad pipa, men jag ställer mig tveksam till det med tanke på kaliberna.

//Flurtis, Jaktnörd
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Man jagar väl inte araber med fågelhagel? Skulle tro att militären och polisen kör med betydligt färre bollar i patronen.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Ja närmare bestämt 12 pellets eftersom det är en gauge 12 för alla som har offensiv så förklaras hagel kaliber där :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Njae, det är inte antalet pellets som anges med gauge, utan pipans diameter. Antalet pellets varierar med typ av hagelpatron.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Saxat ur Offensiv
Gauge är detsamma som kalibern på hagelgevär.
Gauge är en term som avser hur många blykulor med exakt samma diameter som pipan som behövs för att nå vikten av ett skålpund (454 gram)
 
G

Guest

Guest
Ja alltså ett mått på pipans diameter, antalet kulor och storlek på dessa varierar från skott till skott men de är aldrig av samma diameter som pipan om du inte har slugs och då är det aldrig mer än en.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
För militär hagelamunition så används ofta sk buckshots dvs färre projektiler men med större diameter. (kolla google, wikipedia etc.)
Vanligast är mellan 6-9 stycken större kulor i en vanlig 12 gauge.
Du kan exempelvis ha hört talas om 00-buckshot. En "00" innebär 8st pellets/kulor per patron.

Antalet pellets i en hagelpatron kan altså variera stort från 500st ner till två, tre pellets beroende på syfte.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Gauge är detsamma som kalibern på hagelgevär.
Gauge är en term som avser hur många blykulor med exakt samma diameter som pipan som behövs för att nå vikten av ett skålpund (454 gram)
Skönt, då har jag skrivit rätt. ,-)
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Japp, och slår man in det på en räknare får man att 12 gauge är 18.53mm i diameter.

diameter(mm) = 42.42 * 1/(gauge^1/3)
 
Top