Nekromanti ???

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Dina kompisar är ute o cycklar Dungeons & Dragons är ett eget spel och drakarodemoner är ett plagiat av Basic roleplaying Game en Chaosium produkt.

Dougald
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Plagiat är att ta i. DoD v1 (blå låda) var en översättning enligt konstens alla regler av "Basic Role-playing" samt supplementet "Magic World". BRP i sin tur var i stort sett en av-Gloranthiserad version av RuneQuest. Från version 2 av DoD (svart låda) så började det muteras i egen riktning, och jag har för mig att Target/Äventyrsspel gjorde någon deal med Chaosium där man i princip köpte loss härket, eventuellt med några begränsningar vad gäller översättningar (uppenbarligen inte så stora att de hindrade översättning till danska och norska).

I begreppet "plagiat" ingår det lite att den man plagierar inte är med på noterna. Så är uppenbarligen inte fallet vad gäller DoD.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
DoD v.1 var en svensk version av Basic Roleplaying, inte DoD...
Senare versioner är långt ifrån och blivit ett eget spel fram till v.4 (91) och v.5 (Chronopia).

Genom version 6 är det fortfarande ett eget spel, men det finns influenser av andra levelbaserade rollspel, däribland D&D...

Det finns ett rollspel som heter Dungeons & Dragons på Svenska (med just den titeln), det är en översättning, dock från någon av de äldre versionerna av detta rollspel.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Jo du har väl rätt i att plagiat var ett lite väl starkt ord att använda, jag tillhör den generation av spelare som började med Basic o Expert innan dod fanns. När dod väl kom hade vi gått över till RQ och blev rätt besvikna på det nya hypade helsvenska rollspelet, yeah right! Längst ner med microskopisk text står det orginalförfattare Steve Perrin.

Allt target släppte sågades speciellt mutant(RQ meets Gamma World), visst drakar var väl bra för hobbyn's utveckling men för mig o en trave till som började spela 79/80 är och förblir dod en kopia av Basic Roleplaying, oavsett vilken dod utgåva man pratar om.

Dougald
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Dina kompisar har fel. Det är två olika rollspel men vem vet. det svenska drakar och demoner har säkert fått lite inspiritation från det amerikanska dungeons and dragons.
 
Top