Nekromanti Noir

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Såg att rollspelet Noir finns billigt. Men hittar inga äventyr till det.
Någon som spelat?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Tjenare, kul att du är nyfiken på Noir. Jag är en av skaparna bakom spelet (tillsammans med Petter Nallo). Det finns berättelser till Noir här: http://www.scenariobiblioteket.se/?product_cat=noir

Men upplägget i Noir bygger generellt på att personliga historier så det finns med ett ramverk/regler för hur man konstruerar berättelser som passar med spelarnas rollpersoner så de blir historiens huvudpersoner (och inte det rollspelstypiska "få ett uppdrag av skum man på värdshus och få köpa en skattkarta").
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Kan starkt rekommendera Noir! ett av mina absoluta favorit spel, reglerna passar stämmningen och spelvärlden bra och är väldigt inspirerande.
Karaktärsskapandet tar sin lilla tid, men det man får ut av det är intressanta karaktärer med djup som gör det enkelt för spelledaren att bygga äventyr runt dem.
Reglerna är solida och stridsreglerna med iniativbrädet skapar en rejäl spänning och strider där kulorna flyger :)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Noir är grymt. Det är fortfarande det spel som kanske har haft mest inflytande på mig sett till hur jag spelar och vilka berättelser jag vill uppleva i rollspel. Kan verkligen rekommendera det!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
kwarnberg;n333990 said:
Noir är grymt. Det är fortfarande det spel som kanske har haft mest inflytande på mig sett till hur jag spelar och vilka berättelser jag vill uppleva i rollspel. Kan verkligen rekommendera det!
Jag skulle jättegärna vilja höra mer om detta, kanske i en egen tråd.

Exempelvis, utöver vad du själv skrev, hur har spelet fått dig att se på andra spel, hur har det påverkat spelgruppen rent generellt gällande spelstil, vad spelade du tidigare som är skillnad på Noir, vilka komponenter som du vill lyfta som extra starka för hur Noir är?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Rickard;n333995 said:
Jag skulle jättegärna vilja höra mer om detta, kanske i en egen tråd.

Exempelvis, utöver vad du själv skrev, hur har spelet fått dig att se på andra spel, hur har det påverkat spelgruppen rent generellt gällande spelstil, vad spelade du tidigare som är skillnad på Noir, vilka komponenter som du vill lyfta som extra starka för hur Noir är?
Boom.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag rekommenderar att köpa spelpaketet också. Det innehåller lite smått och gått som underlättar både vid rollgestaltskapande och under spel.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Knight_Schmidt;n340591 said:
Hur är Noir att sätta sig in i för SL? Lätt att spelleda för noobs?
Det beror förvisso på hur man vill hantera settingen. Men settingen är rätt löst beskriven, med många djupdykande detaljer för att bygga upp en stämning.

Regelmässigt bör det nog räknas som ett medeltungt system, men hör till de enklare bland dem. Själva mekaniken i sig är inte många sidor. Det svåraste som SL är nog att skaffa sig en överblick över alla "expertiser", men rätt många är att de ger plus på fördigheten, men inom ett snävare område.

Noir är byggt för karaktärsdrivet, medan många rollspelare är vana vid uppdragsdrivet. Så det är faktiskt möjligt att det är lättare att spelleda det för noobs än för några som rollspelat en massa innan. Jag anser själv att vad som passar noobs handlar mer om vad de är intresserade av.

Här kan du hitta sammanfattningar och utdrag ur regelboken; http://www.noir.nu/component/option,com_docman/task,cat_view/gid,27/Itemid,8/
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det går utmärkt att använda Quick start-reglerna och färdiggjorda RP. Men det beror på vad det är för slags noobs. Det är rätt många siffror och mekaniker att hålla reda på. Men håller med om att karaktärsdrivet många gånger kan vara enklare än klassiskt rollspelande som ju bygger på konventioner som noobs inte känner till.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Knight_Schmidt;n340591 said:
Hur är Noir att sätta sig in i för SL? Lätt att spelleda för noobs?
Jag tyckte Noir var enkelt att sätta sig in i. De färdigheter som finns appliceras på ett brett spektra vilket underlättar för spelledaren.
(Tex spel & Dobbel, dansa, retorik och geografi går alla på färdigheten Världsvana om jag inte missminner mig).

Spelsystemet är relativt enkelt (Jämfört med gamla Eon, neotech osv). Stridssystemet är baserat på Initiativ (Där man använder initiativ som en sorts resurs som kan användas i strid).
Själva miljön är riktigt nice och det räcker ju att man kollat lite goa detektivrullar så är man hemma direkt.

Rekommenderas! (Och om du gillar själva systemet så kan du passa på och kika på det nysläppta Neotech som har ett väldigt liknande system men utspelar sig 2070 och handlar mer om Cyberpunk).
 
Top