Nekromanti Erfarenhet i Symbaroum

Lokatten

Veteran
Joined
8 Apr 2015
Messages
2
Hej Hej,

Jag ska snart rollspels leda för en grupp och vi ska köra Symbaroum och kopparkronan. Och som jag fattar så får spelarna erfarenhet när dom klara utmaningar i en scen osv, och vissa ritualer eller förmågor använder sig av erfarenhet för att aktiveras.
Men det jag undrar är, hur mycket erfarenhet behövs för att höja en förmåga eller skaffa sig en ny?

Exempel: Jorak vill höja sin Häxsyn från novis till gesäll, eller skaffa förmågan alkemi.

Hur mycket erfarenhet går det då åt att höja eller skaffa en ny förmåga eller kraft ?

Har ni andra tips om erfarenhet eller liknade nämn gärna det med :p
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
Att skaffa sig en ny förmåga till novisnivå kostar 10 erf, att sedan höja till gesällnivå kostar 20 erf och från gesäll till mästarnivå så kostar det 30 erf.
 

Lokatten

Veteran
Joined
8 Apr 2015
Messages
2
Tack :) vart någonstans står det i regelboken. För jag verkar inte kunna hitta det -.-
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
Sitter på jobbet, så jag har inte boken tillgänglig, men det finns ett stycke om erfarenhet där detta beskrivs.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Den information du söker, som Sopbil nämner, finns i spelarboken på sidan 162.

I Spelledarboken på sid 192-193 står (men ganska kortfattat) om att dela ut Erfarenhet som belöning. (1 poäng - per person - per löst utmaning i äventyret.) På sidorna 179 (spelledarboken) står bla förslag om hur erfarenhet kan användas (alternativ regel) för att tex för slå om ett slag.

Det står inte jätteutförligt om hur erfarenhet fördelas, men fundera över kopplingen mellan mål (både gruppens och spelarkaraktärernas individuella mål) och utmaningar. Om ni är nya för Symbaroum kanske det inte behöver vara så komplicerat i inledningen - kör ni Kopparkronan som äventyr finns ju en hel del där.

Men med tanke på den stora vikt som reglerna lägger vid att ha genomtänkta mål och en ordentlig bakgrund för spelarkaraktärerna, så bör det också (på sikt) kunna påverka utdelningen av erfarenhet. En spelare som har ett visst (personligt) mål som den övriga gruppen inte har, bör kanske få erfarenhet även om gruppen inte får det (eller få mer än resten av gruppen)?

Om gruppen väljer vissa lösningar, baserat på gruppens mål och/eller bakgrundshistora, känns det också som en sak att belöna. De har spelat "karaktärsenligt", vilket borde kunna ge 1-2 extra erfarenhetspoäng för det spelmötet.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Vi kör med 10 xp per spelning i snitt, så man iallafall har chansen köpa något.
 

Wenner

Veteran
Joined
15 Jan 2011
Messages
41
Location
SE
Vi ligger något lägre. Snitt på 5 kanske.

Lanserade just för mina spelare att det finns bonus xp att tjäna om man hittar på ett personligt mål samt agerar mot gruppen eller utan gruppens vetskap för att nå det. T. Ex.

Gydria den äldre lärda kvinnan har tidigare arbetat för militären med spion och skuggarbete. Efter kriget blev hon lämnad kvar och fick klara sig själv. Säkerligen ett politiskt spel bakom som än så länge är dolt för henne. Hon vill tillbaka till sin gamla arbetsgivares gunst.
När gruppen efter mycket kämpande lyckas säkra en artefakt ser hon sin chans. Hennes kontakt i staden skulle se det som en stor tjänst om denna artefakt kom i drottningens ägo utan det pappersarbete som en försäljning skulle innebära. Istället föreslår han att hon för en symbolisk summa överlåter den till honom.
Gydria vet att resten av gruppen inte skulle gå med på detta. Istället arrangerar hon en stöld. För att säkra att ingen skall misstänka henne ser hon till att "tjuven" , en lortig gatpojke hon mutat, blir jagad ur sitt tillhåll och råkar ut för en olycka innan han hinner prata.

Sammantaget 3xp extra för gydria samt ett steg närmare sin gamla arbetsgivare
 
Top