Nekromanti Hjälp mig spåna fram Cyberpunksverige anno 205X!

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Det är spikat att jag ska byta av Fantasy!-spelledandet mot en cyberpunkkampanj framöver, och efter många om och men har jag bestämt mig för att testa att använda Cyber M/77 som regelsystem. Dock är jag lite trött på den allt för grådaskiga Judge Dredd-estetiken som genomsyrat våra tidigare cyberpunkäventyr, så jag tänkte helt sonika roa mig med att placera det hela i en inte allt för avlägsen framtid där alla stater ännu inte kollapsat och folk ännu slipper leva hela sina liv inkapslade i ett bostadsblock, utan snarare något som mer påminner om världen i Deus Ex eller Ghost in the Shell. Eller ja, mer Transmetropolitan, mindre Mutant 2089. Ni fattar.

För att göra det hela ännu lite roligare ämnar jag slänga in rollpersonerna i Cyberpunksverige, som givetvis kommer att vara spacklat med nordic noir och folkhemskänsla. Lite för att jag hörde den där grejen om att världen i Kranks Rotsystem inte kändes tillräckligt mycket som Sverige, samt att man aldrig kan få nog av skämt om Ikeaprodukter. Det är här jag vill ha hjälp av er!

Vilka företagskonglomerat dominerar den svenska marknaden? Vilken spexig översättning av The Sprawl skulle Aftonbladet lansera för att beskriva de utbredda stadslandskapen? Vad heter det nya, häftiga sociala mediet som fullkomligt svämmar över av halvt avdankade komiker som nu kandiderar till riksdagen? Vilken låt vann melodifestivalen senast, och varför var det fel låt?

I grova drag har jag dessvärre inte mycket mer än följande att komma med i nuläget;
Städer som Stockholm och Uppsala har givetvis fortsatt att breda ut sig för att så småningom växa ihop till en enhetlig massa av miljonprogram, kontorslandskap och nöjesdistrikt, och den lilla landsbygd som ännu finns kvar mellan Gävle och Uppsala sjunger på sista versen. Norrland domineras nu av UmeVaasa, den binationella multistad som vuxit fram ända sedan Umeå och Vaasa förbands via Pohjanlahtispången, den enorma bro på vilken man byggt en veritabel ‘stad mellan städerna’, populärt bara kallad Spången. Den representativa demokratin lever ännu kvar, men domineras nästan helt av populism och lobbyism. Även monarkin håller sig fast, men i takt med ett allt svalare intresse har kungahusets liv i det närmaste förvandlats till en dygnet runt-dokusåpa, med allt vad det innebär av tittaromröstningar regisserade intriger.
Polismaktens allt större utmaningar har lett till att man mer och mer förlitar sig på att leja ut uppgifter till privata aktörer av varierande kvalitet. Den statliga polisen ägnar sig nu i princip enbart åt att utreda grövre brottslighet, emedan ordningen på gator och torg upprätthålls av bolag som Kooperativa Förbundets kedja Coop Ordning & Reda, eller Bonnier-Bofors-ägda Trygghet AB. Många väljer att samtidigt skydda sina hem med den automatiska säkerhetsdrönaren Vaksam, förutsatt att man lyckas bygga ihop den.

Det här väcker ju så klart flera frågor som behöver besvaras. Har Malmö och Köpenhamn gått i samma riktning som Umeå och Vaasa, eller har det tvärtom byggts en mur på bron, då världslägets paranoia fortsätter att eskalera? Fick danskarna betala för den? Vilken eller vilka terrororganisationer och skurkstater är det som hotar den västerländska livsstilen i år? På tal om terror, vad heter rebellgrupperingen som på riktigt försöker kapa Norrland från Sverige, en gång för alla? Och viktigast av allt, vad heter sekten som bildats kring ikonen Leif G.W. Persson?

Kort sagt; vrid satirreglaget till 11, och spotta ur er roliga företag, koncept, slumptabeller, eller vad skit som helst som jag kan stjäl-jag menar låna till en kampanjmiljö i Cyberpunksverige!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Just vad det gäller Sverige vs. resten av norddn/europa borde du läsa ”Tandooriälgen”.
Där finns roliga och galna ideer om hur Sverige i framtiden kan se ut och hur klimatförändringar orsakat detta.
Jag skulle kunna tänka mig att byta ut det Indiska i boken mot Kinesiska/Asiatiskt istället.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tandooriälgen
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Öresundsregionen har ju såklart lämnat både sverige och danmark för att vara en egen stat. Som Californien alltid gör i all annan cyberpunk.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Efter som Stockhom, Åland och Helsingfors förbinds av hyperloopen har finska blivit en mycket tydlig influens i ungdomarnas slang i Stockholmsområdet, Helsingfors som alltid haft en finlandsvensk kulturelit har blivit som ett enda stort SoFo och på Åland bor det nu bara rika människor i extremt lyxiga skrytbyggen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Gängvåldet i Göteborg har bara ökat och staden styrs nu av The Warrios-liknande gäng. I princip alla människor har anknytning och lojalitet till något gäng, oavsett vad de arbetar med eller vilket sammhällskit de tillhör. Det finns hundratlas gäng, alla med sin egen fantasifulla uniform.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Bra skit!
Den finska influensen är ju fantastisk! Har vi månne någon finskspråkig på forat som kan bidra med en lista riktigt feta, finska slanguttryck som alla som tror att de är något slänger sig med?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Äkta människor tycker jag en bra början med inspiration. Hubotar finns säkert i billiga "bygg dem själv"-versioner från IKEA. De har säkert liknande problem som man haft med DVD-spelare och Netflix, dvs de regionsbundna. Så du du måste chippa om hubotarna om du vill ha en amerikans modell. Och självfallet kommer svenska hubotar bara med nordiska undertexter, erm... jag menar språkinställningar.

Undrar vilka problem som kan tänkas uppstå med no brand-reservdelar och tillsatser. En hubbot som vägrar erkänna att den har en vänsterarm, eftersom tillverkarens licens inte kunde verifieras.

Sen med tillgång på 3D-skrivare lär det finnas en hel uppsjö med märkliga moduler man kan skriva ut till sin hubbot. Nån kommer ju säkert knåpa ihop en velociraptor-mod till en standard-hubbotmodell.

Jag undrar hur kändisar skulle reagera på om folk 3D-printar hubbot-skal med deras utseende och sätter på omchippade sexrobbotar. Men eftersom det är sverige är ju sex inte ens det enda användningsområdet. Vad sägs om bingokväll med Leif Loket Hubbot på ålderdomshemmet? Retrodisco med hubbot-ABBA? Heta stolen med Hassa-Hubbot Aro?

Antipiratbyrån lär ha en hel jäkla massa nya problem att försöka ta hand om =)

Det är klart, med Augemented Reality behöver man ju inte printa några skal. Har man bara en generisk modell kan man ju lägga på vilket filter man vill i AR-linserna man har på sig.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,550
Location
Umeå
Botniabanan har naturligtvis blivit ett höghastighetståg, vilket lett till ytterligare urbanisering mot kuststäderna. Vi gör inte längre skillnad på Hudiksvall, Härnösand, Övik, Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå och Haparanda. Hela kusten norr om Gävle är bara "Botnia"; i princip världen mest avlånga stad. Bitvis är det nätt och jämnt att stadsdelarna växt ihop, men de har gjort det. Från tåget syns bebyggelse oupphörligt längs resan, som inte tar mer än 3h med expressturerna hela vägen. Tillräckligt kort tid för att kunna bo i Haparanda och dagspendla till Umeå, exempelvis. Och med Vaasa så när över spången räknar många hela Bottenviken som en stadsregion, mer eller mindre.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Antipiratbyrån ja! De har så klart expanderat till att nästan bli en stat i staten, med både egna utredningsenheter och insatstrupper som sätter hårt mot hårt i kampen mot varumärkesintrång och piratkopiering. Man har ännu inte lyckats få mandat att hålla egna rättegångar, men deras politiska lobbyister arbetar hårt mot det målet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Doktor Laser;n277476 said:
Antipiratbyrån ja! De har så klart expanderat till att nästan bli en stat i staten, med både egna utredningsenheter och insatstrupper som sätter hårt mot hårt i kampen mot varumärkesintrång och piratkopiering. Man har ännu inte lyckats få mandat att hålla egna rättegångar, men deras politiska lobbyister arbetar hårt mot det målet.
Ge dem mer makt i stället, som en hemlig polis som börjat se hela hackerkulturen och frihetstänkandet som fienden, de stormar ett lan, skjuter alla och säger till pressen att det såldes piratade simstims och att ”situationen eskalerade”
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Pengar heter kova (som redan finns inlånat från finskan i "storkovan").
Kundi och gimma (pojke/flicka)
Bailu - Fest
Kaara - Bil, men får väl gälla framtidens olika fordon även om de är svävare.
Mutsi - Mamma, men i framtiden en kvinnlig boss. Nedlåtande.

Tycker även det ska in lite ryska låneord:

Cheveck - vem som helst. Snubben på gatan.
Tjernobyl - Kafastrof, något som går åt helvete.
Alkonaut - Narkoman
Babnik - Kvinnokarl
Oblom - Att misslyckas
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Alkonaut är ju riktigt fett ord. Finska systembolaget heter ju Alko också, så allehanda dealers osv kan ju också bara kallas Alko.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Vill även tillägga att punkki på finska betyder kvalster.

Säger ju en del om var på den sociala stegen en cyberpunkki befinner sig...
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Ja, ryssarna får vi ju inte glömma! Ett allt hårdare och mer repressivt samhällsklimat i Ryssland har ju lett till att en ansenlig mängd politiska flyktingar bosatt sig i framför allt Botnia. Som brukligt uppstår så klart krockar mellan etniska grupperingar; eller rättare sagt självidentifierade etniska grupperingar, då den ryskättade delen av befolkningen egentligen är tämligen liten, men andelen ungdomar med smak för rysk populärkultur desto större. Vilda gatustrider utkämpas mellan de finlandsromantiska Hakkapeliterna (som består av allt från ingrodda urskandinaver till asiater och afrikaner) mot de russofila Moskoviterna (som är ungefär lika blandade de också...). Självklart åker alla på Akira-liknande motorcyklar och scooters, och en gång om året möts stora mängder Hakkapeliter och Moskoviter vid Höga Kusten-bron för att göra upp under våldsamma former.

*Edit* - Givetvis är ju gatuslangen för att referera till de båda subkulturerna 'Hakkas' respektive 'Moskos'.
"Perkele, vilken fet bailu! Blev riktigt köttigt taistella när alla jävla moskos dök upp!"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Fucking älskar den här tråden!

Finland som radioaktiv, fysiken funkar bara när den själv vill zonen i öster!
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Det behövs så klart minst en högteknologisk arkologi någonstans också! Var ligger den? Är det månne en LK-AstraZen-ägd konstruktion i trakterna kring Kiruna, med tropiskt inomhusklimat och lyxbostäder för företagstopparna? Under den glänsande fasaden lurar dock hemliga forskningsanläggningar där genetiska och biomekaniska experiment utförs.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Alltså, är det bara jag som känner att den naturligaste mergern i ett cyberpunkigt Sverige hade varit IKEA-SAAB Dynamics...vi levererar billiga helhetslösningar med allt du behöver. Bostad, kök, möbler, mat, säkerhetsrobotar och de mest användarvänliga vapen, allt ifrån handeldvapen till luftvärnsmissiler. Och allt kan givetvis monteras med en av våra praktiska insex nycklar. Köp gärna våran populära automatkarbin Akå och den tillhörande kedjebajonetten Axamo.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Cybot;n277506 said:
Alltså, är det bara jag som känner att den naturligaste mergern i ett cyberpunkigt Sverige hade varit IKEA-SAAB Dynamics...vi levererar billiga helhetslösningar med allt du behöver. Bostad, kök, möbler, mat, säkerhetsrobotar och de mest användarvänliga vapen, allt ifrån handeldvapen till luftvärnsmissiler. Och allt kan givetvis monteras med en av våra praktiska insex nycklar. Köp gärna våran populära automatkarbin Akå och den tillhörande kedjebajonetten Axamo.
Taget! Taget som fan! Johan Glans skämt om trampminan Lille Skutt känns plötsligt väldigt användbart i sammanhanget.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,550
Location
Umeå
Esrange i Kiruna har blivit Europas port mot kolonierna. Där finns arkologierna; före detta konceptbostäder för självförsörjande kolonier som nu är skyltfönster och skrytprojekt för de stora korporationer som vill måla upp en bild av de fantastiska världarna utanför Jorden. Det är dyrt att resa, och större delen av pengarna spenderar korparna på sin egen image här. Du kan få en spade och ett gem med dig på din resa. GLHF!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Borde vi inte ha fått glesbygdsterrorister? Typiskt svenska terrorister som kanske inte direkt vill någon illa men som inte riktigt står ut med vart samhället är på väg. De lever utanför allt vad nät och liknande heter och fokuserar på att utföra säkra sabotage mot infrastruktur som drar samhället bakåt i tiden men utan att orsaka verklig skada.

Den nya innedrogen bland de rika och berömda är optiskt baserad. Nålar, piller och pulver är så ute, nu för tiden så stimuleras hjärnan via optiska kaskader baserat på hjärnvågsanalys. Helt ofarligt och ett rus utan motstycke. Vissa hävdar att man bränner synapser och att personligheten förändras och andra säger att leverantörerna använder hjärnvågsanalysen för att extrahera information ur huvudet, men det är självklart bara trams.

Undervattensstaden Visby Nord är det senaste innestället både vad gäller medelklass-förströelse och smuggling och spionage. Ryska och kinesiska intressen gör denna stad till ett nära fjärran och de flesta behov kan tillfredställas om man har lite eller kanske rent av mycket pengar.
 
Top