Nekromanti Hur många exemplar har Mutant Year Zero sålt?

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag är intresserad av hur engelska Mutant Year Zero säljer utomlands. Jag läste i en annan tråd att det har nominerats i flera ENnie-kategorier. Men hur många exemplar av MYZ har sålts fördelat på de olika versionerna (pdf, bok osv)? Hur har det sålt relativt hur den svenska versionen sålde under motsvarande tid efter lanseringen?

Jag blev intresserad av det pga den här tråden om att Kult blir en engelsk version. Det är så klart svårt att jamföra Mutant Chronicles och gamla Kult vad gäller fanbase men någonting kanske MYZ säger om vilka förväntningar som är rimliga på nya Kult.

Hur många exemplar säljer ett svenskt Mutant År 0 under de första 3-5 åren?
Hur många exemplar säljer ett engelska Mutant Year Zero under de första 3-5 åren?

Hur ser förhållandet ut? Är det 1:1, 1:10, 2:1?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Jag TROR att det kan vara knepigt att få fram siffror då det är engelska Modiphius som sköter distribution och försäljning.

Det sagt är jag också nyfiken på hur M:YZ säljer.

I mina rollspelskretsar på Google+ talas det inte JÄTTEMYCKET om M:YZ — men de som nämner det är översvallande entusiastiska.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Dante;n104489 said:
Jag TROR att det kan vara knepigt att få fram siffror då det är engelska Modiphius som sköter distribution och försäljning.
Det är väl om Modiphius eller Fria Ligan vill hålla det hemligt isf för Modiphius borde ha lika bra koll på försäljningen av MYZ som Fria Ligan har på försäljningen av MÅ0 här i Sverige.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Det är väl så om man tittar på rollspelsbloggar, forum osv ute i den stora världen så är det en stor elefant de flesta handlar om. Som även har drygt hälften av marknaden. Sedan är gapet jättestort till de övriga "toppspelen" och gapet är förmodligen stort ner till "övriga". Det fanns en tråd på rpg.net om marknadsandelar, tråden är inte ny säger väl en del.
Rollspelsbranschen är väldigt konservativ så det är väl därför som de stora forumen och bloggarna handlar om ett fåtal spel och har gjort det sedan - alltid.
Sedan är det ju roligt med ennies och det beror väl på att det är diverse branschfolk som nominerar (jag vet inte hur det fungerar). Nu är det ju "folk" som röstar och även om jag har röstat på M:0 så är jag väldigt ensam i det stora stora världen som vanligtvis brukar vara fylld med svärd och drakar. Men jag har aldrig brytt mej om ennies förut så jag vet inte hur det brukar röstas.

Edit: Om Kult, ja, om kult kan få lita prat om sig, så som gamla kult fick så kan det nog bli väldigt bra. Helst också någon ultrareligös grupp som inte vill att spelet säljs.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Fenhorn;n104494 said:
Det är väl så om man tittar på rollspelsbloggar, forum osv ute i den stora världen så är det en stor elefant de flesta handlar om. Som även har drygt hälften av marknaden. Sedan är gapet jättestort till de övriga "toppspelen" och gapet är förmodligen stort ner till "övriga". Det fanns en tråd på rpg.net om marknadsandelar, tråden är inte ny säger väl en del.
Rollspelsbranschen är väldigt konservativ så det är väl därför som de stora forumen och bloggarna handlar om ett fåtal spel och har gjort det sedan - alltid.
Sedan är det ju roligt med ennies och det beror väl på att det är diverse branschfolk som nominerar (jag vet inte hur det fungerar). Nu är det ju "folk" som röstar och även om jag har röstat på M:0 så är jag väldigt ensam i det stora stora världen som vanligtvis brukar vara fylld med svärd och drakar. Men jag har aldrig brytt mej om ennies förut så jag vet inte hur det brukar röstas.

Edit: Om Kult, ja, om kult kan få lita prat om sig, så som gamla kult fick så kan det nog bli väldigt bra. Helst också någon ultrareligös grupp som inte vill att spelet säljs.
Jag är mest intresserad av försäljningen för MYZ relativt MÅ0. Hur mycket mer/mindre det engelska Mutant säljer jämfört med det svenska. Att MYZ inte säljer som de stora toppspelen (D&D, Pathifinder och CoC) det tar jag för givet.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Mutanten;n104492 said:
Det är väl om Modiphius eller Fria Ligan vill hålla det hemligt isf för Modiphius borde ha lika bra koll på försäljningen av MYZ som Fria Ligan har på försäljningen av MÅ0 här i Sverige.
Jo, självklart.

Jag menar bara att det inte är troligt att Modiphius kommer att lämna något svar HÄR.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Jag tog upp jämförelsen mest för att tråden på rpg.net hade statistik som hade med d&d att göra. Statistiken var från 2006 och sade att icke-D&D spel sålde då mellan 5-10 tusen (i spåren utav d&d 3E:s popularitet). Småspel sålde under tusen. Jag vet inte om detta är för hela världen eller bara USA.
Hur mycket M:0 har sålt i Sverige borde man väl kunna räkna ut. Jag har för mig att FL sa att första upplagan trycktes i 2000 ex och den är ju slutsåld. Sedan hur många ex som har sålts utav 2:dra upplagan är ju en bra fråga. Modiphious har ju en större marknad än FL och borde ju åtminstone sälja lika mycket tycker jag. Speciellt om det är så att Papper&Penna Rollspel har en ny renässans (och om det är så utanför Sverige).
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Dante;n104497 said:
Jag menar bara att det inte är troligt att Modiphius kommer att lämna något svar HÄR.
Nej men jag tänkte att Fria Ligan informeras om hur försäljningen av MYZ går.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
Mutanten;n104502 said:
Nej men jag tänkte att Fria Ligan informeras om hur försäljningen av MYZ går.
Tack för påminnelsen! :) Ska mejla Chris...

Vi har inte realtidskoll, men får rapporter halvårsvis. Men, som en allmän fingervisning - vi tryckte 2000 ex av MYZ och Modiphius har i alla fall inte varnat att de är slut än. Vi har märkt en större aktivitet på forums osv efter ENnie-nomineringarna, men vad det betytt i form av ökad försäljning är oklart.

Svenska M0 har väl sålt i kanske 2500 ex så här långt.

Sanningen (sorgligt nog?) är att dessa siffror inte är särskilt dåliga internationellt sett. Bortsett från de stora elefanterna så är det ganska normala siffror även för hyggligt framgångsrika engelskspråkiga rollspel. I alla fall är det vad jag minns från när vi kikade närmare på saken. :)
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
TomasFriaLigan;n104521 said:
Sanningen (sorgligt nog?) är att dessa siffror inte är särskilt dåliga internationellt sett. Bortsett från de stora elefanterna så är det ganska normala siffror även för hyggligt framgångsrika engelskspråkiga rollspel. I alla fall är det vad jag minns från när vi kikade närmare på saken. :)
Tackar för ett bra svar! Återkom gärna med uppdaterad statistisk när du har sådan för MYZ och MÅ0.

Det kan mycket väl stämma som du säger att det inte på något sätt är dåliga försäljningssiffror för ett rollspel. Jag tycker det är viktigt att ha med sig i bakhuvudet att MYZ inte har funnits ute på marknaden lika länge som MÅ0. Detta påverkar så klart försäljningen även om jag gissar att ett rollspel säljer som bäst månaderna efter att det har släppts (sid 16):



Hur kommer det sig att Fria Ligan tog beslutet att ge ut Mutant på svenska först och sedan på engelska och inte tvärtom dvs varför började ni inte med MYZ? Jag säger inte att detta på något sätt hade varit bättre för försäljningen utan jag är bara nyfiken på hur ni på Fria Ligan resonerade inför släppet av det svenska och det engelska Mutant.
 

Attachments

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Tomas kommer att kunna ge dig ett bättre svar, men mitt intryck är att:

- Mutant är ett spel med väldigt tydligt svensk fan-bas. När det väl blivit en succe i sverige var det enklare att bygga på detta utomlands.
- Fria Ligan har ett distributionsnätverk i norden. För att kunna distribuera effektivt internationellt behövde de en internationell partner - Modiphius.
- Slump/tur spelade en stor roll. Modiphius fick upp ögonen för ett framgångsrikt svenskt spel, vars kusin Mutant Chronicles de höll på att lansera, och föreslog ett samarbete.

Möjligen spelade intresse på rollspelsfora för M0 och snygga svenska rollspel in.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sanningen (sorgligt nog?) är att dessa siffror inte är särskilt dåliga internationellt sett.
Den svenska försäljningssifforna, 2500 ex, är sjukt bra om man räknar per capita. Hade Sverige haft en hemmamarknad på 300-500 miljoner (om man räknar med länder som USA, UK, Kanada, Australien mm) hade 2500 motsvarat siffror i D&D-klass.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Mutanten;n104552 said:
Hur kommer det sig att Fria Ligan tog beslutet att ge ut Mutant på svenska först och sedan på engelska och inte tvärtom dvs varför började ni inte med MYZ? Jag säger inte att detta på något sätt hade varit bättre för försäljningen utan jag är bara nyfiken på hur ni på Fria Ligan resonerade inför släppet av det svenska och det engelska Mutant.
Brand Recognition och Brand Value. Mutant som varumärke Top-Tier i Sverige, tillsammans med ett fåtal andra (typ Drakar och Demoner, Eon och Kult). Mutant har förvaltas väl och varje ny version har byggt BR/BV löpande. I Sverige. Utanför Sverige var BR/BV för Mutant (då Mutant Chronicles är ett annat varumärke, givet sammanhanget) före MYZ i princip noll. Det kunde lika gärna varit ett helt nytt spel som lanserades, utan bakgrund eller historik.

Så risken att köra MYZ först är enormt mycket större än att gå med MÅ0 först. Och mtp att MÅ0 är en (mycket välförtjänt!) succé fanns det troligen mer "riskvilligt" kapital på kontot för att testa en engelsk version också.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mutanten;n104552 said:
Hur kommer det sig att Fria Ligan tog beslutet att ge ut Mutant på svenska först och sedan på engelska och inte tvärtom dvs varför började ni inte med MYZ? Jag säger inte att detta på något sätt hade varit bättre för försäljningen utan jag är bara nyfiken på hur ni på Fria Ligan resonerade inför släppet av det svenska och det engelska Mutant.
De flesta svenska rollspelsproducenter gör rollspel på svenska.
Mutant År Noll, var nästa version efter det svenska Undergångens Arvtagare så jag kan inte se någon som helst anledning till varför de skulle göra en engelsk version.
Skulle de ha gjort en engelsk version skulle det varit en uppföljare till Mutant Chronicles (som finns på engelska sedan tidigare).

Det jag tycker skulle vara kul att veta är hur man resonerade när man bestämde sig för att översätta År Noll till engelska. Det är jag nyfiken på.

(Att Kult ges ut på engelska är inte 100 % självklart, men ändå ganska logiskt. Nya Kult är ett AW-hack. AW finns inte på svenska och hälften av de som köper spelet kommer antagligen att vara AW-spelare (den andra hälften Kultspelare (även Kult har en stor skala utländska spelare (Kult finns sedan tidigare utgivet på svenska, engelska, franska, tyska, spanska, italienska och polska))))
 
Top