Nekromanti Om ordet "dwarve" (och liknande krux)

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
CW exonymer!

Om namnen på dom olika varelseslagen

Jag var så opepp på att ordet för ett av varelseslagen stavades och uttalades samma som människor som har olika form av dvärgväxt ex vis akondroplasi. Tolka nu inte detta som opepphet inför varesig den ena eller andra av dom två kategorierna, för det är det absolut inte. Opeppheten är inför att dom hade samma namn, inte över deras existens.

På engelska heter det i singular samma men i plural finns en skillnad. Fantasy har dwarves och mänskligheten har dwarfs. Därför började jag först skriva “dwarvenfolk” på mina pregens för detta varelseslag. Men jag märker att jag allt oftare bara sade och skrev “dwarve”. (Det är sällan speciellt medvetet jag landar i ett ord utan det brukar bara… hända, jag hör mig själv eller mina spelare säga nåt ord.)

Så jag har alltså dessa namn på peachbee-varelseslagen:
  • Alv (Elf)
  • Dwarve (Dwarf)
  • Hob (Halfling) (Ibland säger jag hobbit men jag har märkt att jag mycket oftare säger/skriver hob, det är inte meningen som någon sorts Ohlmarks-preferens utan bara att det känns smidigare. Har inte fastnat för halvling/halvlängdsman.)
  • Människa (Human)
  • Dragonborn (brukar jag säga. Konstigt att jag inte säger “Drakfödd”, det skulle ju vara rätt coolt. Men denna lista är deskriptiv (betyder: försöker skildra vad jag faktiskt säger snarare än vad jag borde säga). Ska försöka gå över till “Drakfödd”.)
  • Tomte (Gnome)
  • Hälften alv, hälften människa (Half-Elf) (Bökigt… men som sagt, det är så jag har brukat säga vid bordet)
  • Hälften orch, hälften människa (Half-Orc) (Jag blandar friskt mellan orc, ork och orch)
  • Djupling (Tiefling)


Vi har också några av varelseslagen från Elemental och från Volos. Djinn-ättling (Genasi), Vätte (Goblin) och Kenku har vi kallat dom.

Eftersom vi spelar på engelska på grund av att det finns flera spelare i gruppen som inte kan svenska så används ju inte dessa svenska/svengelska namn speciellt mycket. På engelska är dom jag “bytt namn på” halfling som jag kallar hobbit (på engelska är det enklare att vara konsekvent med det), dwarf som jag kallar dwarve, och så att jag ibland säger ut det långa “half elf, half human” och “half orc, half human”. Alltså det här med “half human” har inte varit någon PK-agenda (tillskillnad från “dwarve” och “varelseslag” som ändå har vuxit fram utifrån någon sorts obekvämhet med dom gamla orden) utan det har bara blivit så, vet inte riktigt varför. För att vi undrade hur Tarala och Yufar kunde vara halfsyskon kanske. Deras mamma dog i kriget mot Qudra!!!!

Men, jag tycker det finns något positivt i att säga ut det. Det gör språket mindre antropocentriskt (betyder: det gör att språket inte lika mycket utgår från människan).

Om ordet “Varelseslag”

Nackdelen med ordet varelseslag är att det låter som något man måste göra. “Oh shit facklan börjar slockna och vi måste göra ett varelslag!”. Är inte helt committed till det. + Det är bökigt. På engelska är det ännu värre. Jag bara: “Ra… eh, type of being”.

Burning Wheel kallar det (och nu kommer vi till varför jag lade in content warningen i början av inlägget) för “stock”. Snacka om ur askan in i elden när det kommer till ordval! Det finns gott om positiva konnotationer till ordet men samtidigt är det första jag tänker på typ livestock och “available to be captured from the wild for economic use”. Alltså jag flinched när jag såg att dom kallade det för det! Sen försökte jag släppa det och börja tänka på typ trädgrenar osv och har börjat vänja mig vid att dom kallar det för det men jag är definitivt inte nöjd med det.

Hjältarnas tid, och jag har sett några andra svenska spel som gör samma sak, kallar det för folkslag. När jag såg det hade jag redan börjat säga varelseslag. (Deras namn “värv” för “class” har jag försökt börja med för jag tycker det är urlyckat men oftare säger jag nog “klass” och mina spelare säger “yrken” vilket jag gissar är från Drakar och Demoner. Men försöker lägga mig till med “värv”.)

Det som är bra med ordet folkslag är att det eftersom det redan är lexikaliserat (betyder: när en fras eller sammansatt ord börjar räknas som ett inlägg i språkets ordförråd) att det finns ingen risk att man tänker “vi ska slå ett folkslag, ge mig detjugan”. Men samtidigt tycker jag det snurrar ihop kultur och vilken sorts varelse du är på ett sätt som är kanske bra för vissa settings men dåligt för Zakhara där det är väldigt mycket mer nurture over nature. Ditt folkslag kanske är att du är en al-Badia och då kan du vara en alv, en vätte, en människa eller lite andra saker också.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Jag har gett upp. Alla förstår vad ras betyder. Jag kan inte få folk att säga art genomgående trots att jag hade föredragit det... Så nej, det är ras nu :(

Trigger warning för att mina spel är mörka när det kommer till ras:
Halv-Orchs är vid mitt bord ofta "Abominations", "Bastards" eller "Styggelser". De har ganska tråkiga ursprung generellt. Vi har haft en spelare som var en prins och en halv-orch samtidigt som dock aktivt försökte bekämpa det här i en av mina standard världar och bland annat införde "blodfriheten" som säger att ingen kan dödas för att de har "dåligt blod". Det gjorde att han drog till sig halv-orcherna, tieflingsen och andra så som hagspawn vilket skapade en ekonomisk uppsving som hette duga och sedan spred lagen sig till resten av världen. Tyvärr blev den killen förintad av en Beholder och två generationer senare var en annan härskare en Blackguard (anti-paladin) som var den kända världens första linje mot Hobgoblinsen (som var Romarriket + Genghis Khans arméer). Hon införde grejen där man undvek halv-hobgoblinsen genom att bränna dem till döds innan de föddes eftersom ingen lag skyddade personer som haft "relationer med fienden".
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag ser att God45 postade ovanstående innan han såg detta inlägg som jag flyttar in från en annan tråd.

Tänker att fiction och ordval är något som har påverkan på hur jag interagerar med världen.? (Sen kan ju hur stor den påverkan är säkert överskattas.)

Hoppas nu inte alla mina psykologer och präster tar detta som ett ogiltiggörande av allt jobb dom gör med att styra upp mig???
(Och dom använder ju också narrativ, berättelser och performativa/rollspelsliknande verktyg när dom gör det. Både gudtjänsten och terapin känns som deltagarkultur i mina ögon. Jag står där med vinkalken varje vecka och säger att det är blod och gemenskap.????)

God45;n241956 said:
Det här är fantasy där alla idéerna är fel ändå.
Det är en bra poäng men just denna term har blivit så pass mycket mer av en "spelterm" än ett renodlat mimetodiegetiskt begrepp, vilket gör att jag ser det som något vi både kan, och enligt mig ska, ändra.

Allt i rollspel är ju på den skalan som är rätt glidande. Folk kan bli lack på när jag in character pratar om "level" (som dom gör i Adventure Time) och på samma sätt kan jag bli lite trött på när folk OOC pratar om "ras".

Du gör såsom alltid som du vill God45. Att kalla det för något annat är frivilligt men jag väljer att göra det.

Ska nu fortsätta:

Om ordet "varelseslag", som svar på din post:
Det faktum att du har rasism som ämne i det mimetodiegetiska lagret är alltså en fråga som visserligen har visst overlap med vilka ord vi som spelare väljer att ha när vi pratar out of game men inte är riktigt samma sak. Sen är det såhär också. Min mamma (inkl mormor + morfar) är svensk. Jag passerar oftast som "vit". Några av mina spelare gör inte det. Jag vill därför vara noggrann med vad jag hasplar ur mig runt spelbordet. (Ursäkta om detta var TMI.) Nu menar jag absolut inte att jag är "över" dom på något som helst sätt. Men rasism — och positionen som underdog i svenska samhället — är något som åtminstone en av dom ofta pratar med mig om.

Om namnen på dom olika varelseslagen, som svar på din post:
Tycker att det här med att dom heter abominations etc i din värld passar din setting. I Zakhara räknas orker som "enlightened beings" som följer sedernas Källa och att vara hälften ork / hälften människa är inte konstigt i den settingen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det finns ju också farhågan i att vi genom att byta bort ordet spacklar över en ruttenhet utan att ta itu med problemet på allvar. Det är en osjälvklar situation
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
2097;n241966 said:
Det finns ju också farhågan i att vi genom att byta bort ordet spacklar över en ruttenhet utan att ta itu med problemet på allvar. Det är en osjälvklar situation
Det har jag inte tänkt så mycket på, men absolut! Orcherna är dumma och aggressiva, Kobolderna är lögnare och förädare, Alverna är lysande, smarta och bättre än dig och det är inte kultur eller social konstruktion. Det är objektiv sanning. Det är lite här jag kommer med min "det är usla idéer ändå".

För föreställ dig att du är kompis med en Shardmind. Hur fan är det? Det är en varelse bortom all vår identitets ångest som inte har känslor som vi eller fysiska behov som vi och som är en telepat från en art av telepater. Du kan inte behandla Shardmindet Khnarn som en människa eller ens som nästan en människa, Khnarn är i en kategori för sig.

Men en Dragonborn är mer som oss. Förutom att de är extremt olika oss i fysik och kapacitet. Men vi har överlappande kulturer, dyrkar samma gudar delvis och kan förstå varandra så bra att människor kan adoptera och uppfostra Dragonborn barn och vice versa och det fungerar eller vi kan ha blandade Dragonborn/Mänskliga regeringar, kyrkor och domstolar. Så du kan behandla Dragobornen Kheldor som en människa mer eller mindre.

Det är weird är vad jag säger.

Jag spelade i ett spel där jag derailade handlingen för ett tag sedan. En av alv prinsessorna har rymt och gift sig med sin sanna kärlek, en dvärg. De gömmer sig nu i staden vi som spelarkaraktärer var ledare över (militärjunta tekniskt sätt men what~ever). När alverna som är förfasade och äcklade över att en av deras adelsdamer har gift sig med en dvärg och kanske kommer skapa någon sort halv-blod kommer för att mörda dvärgen och ta tillbaks prinsessan hem var planen att vi som spelare skulle skydda paret och deras Romeo och Julia kärlek. Det är någonstans här jag, rädd för att bli fiende med alverna, går "Skulle du vilja att din son gifte sig med en hag eller en ogre" till paladinen, "Tycker du inte det här är liiiitttteee äckligt ändå?" till alv trollkarlen och "Du hade inte varit ok om din blodslinje blev hälften gnomer!" Till halflingen varpå vi bara lät alverna göra sitt rasistmord och kidnappning. För vi är ganska rasistiska mot D&D raserna allihop.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
?

Ja vi har också en alv/dwarve-relation i vårt lir just nu.

Jag håller på och låååångsamt jobbar mig igenom Brimstones Angels–böckerna (utspelar sig i Forgotten Realms) och där finns en drakfödd som adopterat två djuplingar (och gett dom drakföddnamn, Farideh och Havilar). Men han är ändå på vissa sätt en outsider mot människorna men som du säger, inget shardmind direkt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
2097;n241975 said:
?

Ja vi har också en alv/dwarve-relation i vårt lir just nu.

Jag håller på och låååångsamt jobbar mig igenom Brimstones Angels–böckerna (utspelar sig i Forgotten Realms) och där finns en drakfödd som adopterat två djuplingar (och gett dom drakföddnamn, Farideh och Havilar). Men han är ändå på vissa sätt en outsider mot människorna men som du säger, inget shardmind direkt.
Brimstone angels-böckerna är sååå bra! Jag har precis börjat på den andra.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,117
Location
Göteborg
FWIW, och för att återknyta till själva namngivning i första posten...

För något år sedan satt jag och spånade på att översätta alla termer i 5e till svenska. Som sådana projekt plägar att bli är detta fortfarande (och kanske permanent) oavslutat. Här är IAF vad jag hittade på vad gäller "raser". Flera alternativ på vissa, och i några fall är jag egentligen missnöjd med alla laternativ...

Race = Folkslag, Släkte
Hill Dwarf = Jorddvärg
Mountain Dwarf = Bergsdvärg
Duergar = Grådvärg
High Elf = Ljusalv
Wood Elf = Skogsalv
Dark Elf (Drow) = Mörkeralv
Eladrin = Eladrin
Lightfoot Halfling = Vandringshob
Stout Halfling = Stadighob
Forest Gnome = Skogsgnom, Skogstomte, Skogsvittra
Rock Gnome = Stengnom, Stentomte, Stenvittra
Dragonborn = Drakfödd, Drakfolk, Drakonier, Drakonider
Tiefling = Tifling
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag lyckades hitta dom första två som ljudbok av den bästa uppläsaren jag nånsin haft — hon gör alla rösterna olika — Dina Pearlman. Vill ha resten också. Varför varför varför fungerar inte audible på någon av mina sjuttioen devices T_T Kan dom inte bara rella vanliga ljudfiler.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag har använt “vittra” för harpyor, kanske inte var så genomtänkt eftersom dom redan har ett svenskt namn (harpyor).

Är inte eladrin och högalv samma?

Men ffa att jag vill kalla dwarves för dwarve. Hoppas och tror att det kan slå igenom. + att detta inlägg är mer förklarande/ursäktande om nån undrat varför jag hela tiden skriver “dwarve” så behöver jag bara förklara mig på ett ställe, här. :D

Drow (jag glömde dom?): spindelalv, mörkeralv, draualv, drau. (edit: hade skrivit "dro" först, men se nedan)

Släkte, jag kommer inte på några omedelbara invändningar mot släkte såsom jag hade med folkslag och stock.
Ska fundera på det ett tag!

För mig att varelseslag känns så himla “WTF?” är ett plus och som jag tror är en del av att det har slagit lite. Det blir något väldigt främmande över det, det är inget etablerat lexem utan det är något nytt och underligt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Åh nej, jag hade glömt Drow. Så... Hur rör man dem utan att det omedelbart blir rasistisk smörja? Någon som har en bra idé? För spelare älskar drow. Och jag är ju en erkänd Drizz't apologist till och med (Artemis Entrari är bara så drömig....). Så, hur gör man?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
2097;n241984 said:
Drow (jag glömde dom?): spindelalv, mörkeralv, droalv, dro
Mörkeralv om man vill gå på utseendet.
Drau om man vill följa uttalet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Jarl;n241990 said:
Mörkeralv om man vill gå på utseendet.
Drau om man vill följa uttalet.
Det uttalas väll inte Drau på svenska? Namnet på arten är Drow. Då är det Drow på svenska också.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Tja, ordet har väl bara ett officiellt uttal ("au"-ljud som i "owl"). Men det kommer från engelsktalande personer, det är sant. Har då ordet ett uttal på engelska trots att det är ett alviskt ord? Dunno, men eftersom det är det enda vi har att gå på, och det inte är svårt att säga för en svensk, så varför inte använda det?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n241989 said:
Hur rör man dem utan att det omedelbart blir rasistisk smörja?
Dom är lila i femman och i min canon är dom också det. Edit: nej se nedan

"Drau" känns väldigt dialektalt, jag knycker det rakt av f.om. nu.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
2097;n241984 said:
Är inte eladrin och högalv samma?
Eladrin är en sån där sak som har betytt olika saker vid olika tillfällen.

Det började som en benämning på en samling Chaotic Good-planvarelser. Precis som Helvetet har sina djävlar och Avgrunden sina demoner, så har Arborea sina eladrin. De var lite fé-aktiga och hade oftast/alltid en helt ickemänsklig alternativform (t ex ghaele som kan förvandla sig till en ljusglob). De introducerades i 2nd ed Planescape Monstrous Compendium Appendix II. I 3e fick de vara med på ett hörn (en eller två varianter var med i MM).

I 4e var allt Annorlunda, och eladrin var ett slags alver som fanns både i Feywild och i den vanliga världen. De fyllde i viss mån rollen som högalver, alltså de alver som är bra på magi i stället för på att smyga och skjuta båge. De var dock inte samma som de "klassiska" högalverna (t ex FRs solalver, som fortfarande var fast förankrade i den "riktiga" världen). Vissa av de "klassiska" eladrin-arterna återfanns som positioner i eladrin-samhällen. En ghaele var alltså en sorts eladrin-riddare, men inte en inkarnation av frihet och godhet.

I 5e har inte mycket nämnts om eladrin, mer än att 4e-eladrinerna har använts som exempel på hur man kan göra en ny sub-ras i DMG.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,117
Location
Göteborg
2097;n241984 said:
Är inte eladrin och högalv samma?
Njä. Eladrin är namnet som infördes i 4e för ungefär det som tidigare var "grey elves", fast ändå litet mer magiska.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Kollade igenom några av Planescape-böckerna men kom inte till MC-appendixet :D
Tack för att du redde ut!

Jag tycker ju Feywild och Shadowfell var döbra idéer; är kluven till dom för min nostalgiker vill att det ska vara på det ikoniska sättet samtidigt som jag älskar dom, hur Stardust det känns med Feywild och hur Poe det känns med Shadowfell. Läste serietidningen från 4e och där kommer dom i Feywild.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Angående Feywild och sånt så är jag inte särdeles förtjust i Great Wheel-kosmologin, med sin bas i alignment-systemet. Jag föredrar den mer flexibla 4e-kosmologin (Världen med parallellerna Feywild och Shadowfell, elementarplanet "nedom" världen med Avgrunden i dess hjärta, och astralplanet "ovan" världen med ett myller av diverse världar i sig), eller för den delen Eberron-kosmologin (med ett antal plan i "omloppsbana" runt världen). 4e och Eberron-kosmologierna känns som "vad kan vi få in för coola koncept?", medan Great Wheel känns mer som "boxchecking" - "jaha, här har vi ett kaos-plan på gränsen mellan ondska och neutralitet, vad kan vi göra med det?"
 
Top