Nekromanti Fotspår i sanden

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag har fått en insikt om räls-traddande, en pusselbit som jag hade saknat! Vi skrev om detta i illu-räls-tradd-tråden häromdan men bryter ut det till en egen tråd!

Tänk dig att du har en välfungerande sandbox med slumptabeller, egen kunskap om världen, location keys etc. Vad spelarna än gör så kan du svara på det.

Om du då också lägger in en händelsesekvens i den sandboxen så gör det inget om RP inte följer betet. Om dom går 90° åt sidan så finns det nåt annat där. Om dom inte följer efter killen ut i skogen ja då kan du räkna ut med logiken och med hjälp av reglerna och med din sandboxprep vad konsekvenserna borde bli. Det där monstret finns ju kvar där ute. Kanske ramlar RP in i några av dina andra framtida breadcrumbs senare, kanske gör dom inte det, historien får en helt annan vändning, och ni får sustained och bra spelande ändå pga din sandboxprep och spelarnas (uppenbarligen egna) viljor.

Tes om hur detta uppstod:


  1. I rollspelens begynnelse preppade SL en sandbox.
  2. När man väl har en sandbox går det att lägga in presumtiva händelsekedjor i den.
  3. Vissa SL tyckte att det blev roligare när RP följde rälsen och kunde engagera sig med SL:s preppade händelsekedjor så SL kunde berätta sin story med RP som hjältar.
  4. Vissa SL började köra med en massa extra ledtrådar och quantum-knep och F?O och diverse hittepå för att hålla RP på tråden.
  5. Ju mer dom gjorde sånt desto mer insåg dom att dom inte behövde ha den sandboxen runt spåret.
  6. Instruktionerna till hur man preppar en sandbox runt om försvann. Så vi som började spela på 90-talet visste inte om detta. Vi fick Caravan to Ein Arris som bara är räls och en del gjorde så gott dom kunde för att återskapa punkt 4 och 5, men jag bara "men det går ju inte?"



Det är därför vissa SL kan få DFL i handen och bara "OK bra här har vi området RP kommer utgå ifrån och en möjlig väg. Då preppar jag lite grejer runt om det och så sätter jag igång dom." och varför vissa SL upplever konfluxsviten som inte rälsad -- dom hade ju hela Trakorien-boxen som RP kunde leka i om dom inte nappade och så fick det gå som det gick med dom där fyra ögonen eller vad det var (ja jag har inte läst orginalversionen som ni kanske gissar. Möjligt att jag skulle tycka den var totalrälsad för det har jag rätt lätt att tycka men saker som att "det finns fyra dungeons som man kan gå till i valfri ordning och därför är den rälsad" har inte räckt för att övertyga mig).

Det är också därför CoS är bättre än I6! I I6 så ska dom hitta ledtrådarna i byn att gå till lägret, och från lägret ska dom bli sams med Eva och få hints att gå till slottet. I CoS så kan dom gå käpprätt åt andra hållet och det blir ändå bra lir. Mina RP såg Eva som sin fiende nummer ett när dom väl upptäckte hennes läger efter tolv möten.

CoS innehåller spåret från I6 (som i ärlighetens namn öppnar upp sig rejält när dom kommer in i slottet -- I6 är tre öppna gläntor (byn, lägret, slottet) med en rätt trång väg mellan sig) men placerar det spåret i en hel ormgrop full av intressanta och äckliga grejer att utforska. "Vi går inte in i slottet, vi vill se om det finns några andra byar här omkring!"

Min rekommendation till äventyrsdesigners och preppare kommer ändå bli kvar i att göra massor av halvbra laddade setups överallt istället för en supergenomarbetad kedja av setpiece darlings. Gör hellre en Red Tide än en Dragonlance typ. Dvs även om jag har fått förståelse för punkt 2 i min lista ovan så tycker jag ändå det blir bäst med fokus på punkt 1. Punkt 3-6 däremot vill jag inte ha nåt att göra med. Den påtaglighet som jag tycker så mycket om när jag spelar rollspel försvinner då. Men alla värdesätter inte den.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag är vag med namnet på en av kampanjerna ifall nån som ska spela i den är här. Men det var en som föranledde alla mina rälstrådar här. Där jag först såg "dom måste gå ut i skogen och råka ut för X Y och Z" som en obligatorisk sekvens och föreslog först att spela ut den obligatoriska sekvensen på ett sätt som skilde sig conveyance-mässigt från "öppet" spelande.

Men iom denna tråd så har jag ett nytt perspektiv. Det finns ju redan i det scenariot en sandbox beskriven kring samhället, dom andra på jobbet osv. Konsekvenserna av RPs eventuella avvikande från spåret kan spelas ut precis som vilka Vornheim-shenanigans [obs jag menar inte gonzo eller oseriöst. jag menar bara… "o-SL-planerade"] som helst. Förslaget att dom blir av med jobbet, åtalade ex vis är ju inte helt fel när jag ser på det så.
 
Top