Nekromanti Söker spelare/spelargrupp med djupa karaktärer (Göteborg)

creepwood

Veteran
Joined
7 Jun 2005
Messages
15
Location
Göteborg
När jag var i senare tonåren så spelade vi rollspel på ett litet annorlunda sätt. Där karaktären stod i centrum och plotten fick ta ett steg bakåt och gå på sparlåga. Den spelledare vi hade var inte bekymrad av att hans röda tråd trasslades till av rollspelare som var mer intresserad av den mänskliga interagerandet där personliga karaktärsdrag hade företräde.

Det var inte det klassiska dungeon crawling men det var inte heller power gaming eller något annat. Vår rollspelsgrupp var stor, över tjugo personer och inga fasta grupper som annars är vanligt där man är fem stycken där man endast spelade i sin egen grupp. Jag tror att detta är den största anledningen till varför vårt rollspelande tog en annan väg.

I vuxen ålder har jag saknat denna typ av spel. Familjer skapades och endast längtan till rollspel fanns kvar, men inte tiden. Även jag flyttade, från mina vänner i Malmö till Göteborg. Jag kom snabbt i kontakt med lajvare och rollspelare men fann aldrig riktigt den typen av spel som jag var intresserad av. Jag har försökt spelleda grupper och vara med i andra grupper där jag försökt främja den här typen av spel. När jag berättar om vad det är jag vill ha ut av rollspel så stämmer det inte med hur andra spelar. Man kommer gärna in i tänket där det nästan blir ett tunnelseende där man “måste lyckas” och “måste bli bättre”. Där genomtänkta handlingar och där mänskliga egenskaper som rädsla, avund, sorg, får stå tillbaka och egenskaper som motivation, vrede och prestation tar företräde. Där karaktären “måste vinna” för att man ska känna att rollspel är kul.

Utan att skapa en karikatyr som ofta är motvikten till den motiverade rollspelaren, som blir en sorts comic relief så vill jag ha med egenskaper som inte hjältar präglas av. Avund, småaktighet, ursinne. Där karaktärsdrag inte överspelas till det extrema. Vi har alla egenskaper som mer eller mindre anses av samhället som är dåliga. Egenskaper som jag vill utforska mer i rollspel utan att man känner att rollspelskaraktärer är Du eller Jag utan är till för att skapa en fantastisk historia tillsammans med spelledare.

Jag kan inte vara den enda som inte vill lajva men ändå vill spela bordsrollspel (gärna utan tärningar) där karaktärsdrag står i centrum och där plotten gror i bakgrunden

Redigerat: Som Mårten säger, så glömde jag självklart att de gånger jag tycker rollspel blir bäst är när karaktärerna är skrivna av en och samma person (troligen SL) där relationer mellan karaktärerna har en synergieffekter på rollspelandet. För dem som inte vet, Mårten har spelat för mig i ett rollspel där alla karaktärerna fick sina karaktär skrivna i förväg

Även om den här posten är gammal, skriv ändå.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Jag blev nyfiken. Hur gjorde ni praktiskt med 20 spelare i en grupp?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Du är långt ifrån den enda. Det finns andra här på forumet som kan mer om den typen av spelande än jag, men jag har fått för mig att hela Forge-rörelsen kom ur viljan att spela karaktärer snarare än äventyr. (Och nu har jag säkert fel på något sätt, men då kan ju någon bättre vetande rätta mig iaf ????)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Tjenare.

Vi är en grupp i Göteborg som spelar med lite oregelbundna mellanrum. Vi tenderar att lira "indierollspel", som brukar fokusera på interpersonellt drama. Fokus är aldrig på "måste lyckas" eller "måste bli bättre" (de flesta spel vi spelar finns det inget "bli bättre" i). Däremot finns det ibland ett fokus på "plotten", men alltid som en organiskt framväxande berättelse, aldrig som en av en spelledare förberedd handling som ska följas. Många av spelen vi spelar har ingen spelledare. "Play to lose" är en klassisk indieterm som applicerar mycket på den typen av spel vi brukar spela. "Spela djärvt och sårbart" är en annan.

Gruppen är även här ganska stor, dock med en kärna av folk som tenderar att dyka upp nästan varje gång, medan andra dyker upp sporadiskt eller inte alls. Vi spelar enkvällsscenarion, men det finns möjligheter att bryta ut folk och köra kampanj vid sidan av huvudgruppen, om man kan locka folk till den kampanj man vill spela.

Jag tycker att det låter som att vi spelar ungefär den typen av spel du är ute efter. Vi har en WhatsApp-grupp där nya spel tillkännagivs. PM:a mig med ett telefonnummer om du vill vara med i gruppen, eller säg till om du bara vill att jag ska skicka ett PM eller epostmeddelande när det börjar bli dags. Vi har ett planerat speltillfälle den 19:e.
 

creepwood

Veteran
Joined
7 Jun 2005
Messages
15
Location
Göteborg
Genesis;n288152 said:
Tjenare.

Vi är en grupp i Göteborg som spelar med lite oregelbundna mellanrum. Vi tenderar att lira "indierollspel", som brukar fokusera på interpersonellt drama. Fokus är aldrig på "måste lyckas" eller "måste bli bättre" (de flesta spel vi spelar finns det inget "bli bättre" i). Däremot finns det ibland ett fokus på "plotten", men alltid som en organiskt framväxande berättelse, aldrig som en av en spelledare förberedd handling som ska följas. Många av spelen vi spelar har ingen spelledare. "Play to lose" är en klassisk indieterm som applicerar mycket på den typen av spel vi brukar spela. "Spela djärvt och sårbart" är en annan.

Gruppen är även här ganska stor, dock med en kärna av folk som tenderar att dyka upp nästan varje gång, medan andra dyker upp sporadiskt eller inte alls. Vi spelar enkvällsscenarion, men det finns möjligheter att bryta ut folk och köra kampanj vid sidan av huvudgruppen, om man kan locka folk till den kampanj man vill spela.

Jag tycker att det låter som att vi spelar ungefär den typen av spel du är ute efter. Vi har en WhatsApp-grupp där nya spel tillkännagivs. PM:a mig med ett telefonnummer om du vill vara med i gruppen, eller säg till om du bara vill att jag ska skicka ett PM eller epostmeddelande när det börjar bli dags. Vi har ett planerat speltillfälle den 19:e.

För mig är systemet egentligen helt ointressant utan enbart setting, mood och atmosphere som är det intressanta. Mer sandboxigt med handling och konsekvens, en väldigt blek röd tråd för att inte helt tappa fattningen. Det ni spelar låter intressant. Jag har nästintill bara spelat kampanjspel då jag kan ha svårt att komma in i min karaktär på bara några få möten men jag är absolut villig att prova på något. Dessvärre använder jag mig inte av what'sapp eller dylikt. jag har gått tillbaka till endast mejl och sms. Jag diskuterar gärna mer för att se vart det kan leda.

God45;n288148 said:
Jag blev nyfiken. Hur gjorde ni praktiskt med 20 spelare i en grupp?

Det var inte en stor spelgrupp på 20+ personer utan 20+ som interminglade i flera olika grupper.

Björn Wärmedal;n288151 said:
Du är långt ifrån den enda. Det finns andra här på forumet som kan mer om den typen av spelande än jag, men jag har fått för mig att hela Forge-rörelsen kom ur viljan att spela karaktärer snarare än äventyr. (Och nu har jag säkert fel på något sätt, men då kan ju någon bättre vetande rätta mig iaf ????)
Jag är inte så insatt i terminologi som forge då jag mer eller mindre inte spelat rollspel på femton år. Några försök här och där för att endast för att att upptäcka att det inte är min typ av spel. Jag tror att det är svårt att komma ifrån den speltypen som man är inskolad i (precis som jag är)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Björn Wärmedal;n288151 said:
Du är långt ifrån den enda. Det finns andra här på forumet som kan mer om den typen av spelande än jag, men jag har fått för mig att hela Forge-rörelsen kom ur viljan att spela karaktärer snarare än äventyr. (Och nu har jag säkert fel på något sätt, men då kan ju någon bättre vetande rätta mig iaf ????)
Ja, lite fel kanske. Poängen med Forge-rörelsen är ju "System matters", att man bör ha ett spelsystem som är anpassat för den sortens spel man vill ha. Så folk som gillar interpersonellt drama bör ha ett system som stöder detta, och inte ett system designat för att gå i tunnlar och banka gobbos.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
creepwood;n288170 said:
För mig är systemet egentligen helt ointressant utan enbart setting, mood och atmosphere som är det intressanta. Mer sandboxigt med handling och konsekvens, en väldigt blek röd tråd för att inte helt tappa fattningen. Det ni spelar låter intressant. Jag har nästintill bara spelat kampanjspel då jag kan ha svårt att komma in i min karaktär på bara några få möten men jag är absolut villig att prova på något.
Känns som att du är van vid mer av gammal svensk friform än spel i Forge-traditionen (som är vad vi tenderar att spela), men du är välkommen att hänga på och testa, som sagt. Se om det är något du gillar. Personligen är systemet viktigt för mig, och berättelsen och människorna (rollerna, alltså), medan jag inte bryr mig så mycket om miljön. Men jag tror att Björn (inte samme Björn som här i tråden) som spelar med oss ligger närmare dina preferenser (jag vill inte spekulera för mycket i vad han gillar, men min uppfattning är att han diggar immersion och att systemet inte "kommer i vägen"). Och han och jag kan samsas väldigt väl inom samma spel.

Dessvärre använder jag mig inte av what'sapp eller dylikt. jag har gått tillbaka till endast mejl och sms. Jag diskuterar gärna mer för att se vart det kan leda.
Som sagt, nästa tillfälle är den 19:e. Jag kan skicka PM med detaljerna om var det är. Det är lite krångligt att hitta, så det kan vara bra med telefonnummer också.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu bor jag tyvärr några mil bort (Stockholm), men förutom hur rollpersonsskapandet sker (misstänker dock att det är samma huvudmål, men annat tillvägagångssätt) så låter det så pass nära hur jag vill spela att jag redan fått höra skämt om jag har skapat en sockpuppet.

Ett begrepp på forumet som kan ligga i linje med vad du söker är "culture gaming", och begreppet "fisktank" kan också vara värt att titta på.

Om jag tolkat dig rätt så kommer forge/samberättarspel vara något helt annat än det du söker. Men jag rekommenderar dig ändå att testa (speciellt spelet Utpost).

Jag har själv bara provat att spela via röstchat en gång, och funderar på att ge rollspel via videochat ett försök (jag vill kunna jobba med kroppsspråk och minspel, och se de jag spelar med, så videochat kanske kan vara ett acceptabelt substitut för mig). Så om videochat låter som ett potentiellt alternativ är jag potentiellt intresserad.
 

creepwood

Veteran
Joined
7 Jun 2005
Messages
15
Location
Göteborg
Genesis;n288209 said:
Känns som att du är van vid mer av gammal svensk friform än spel i Forge-traditionen (som är vad vi tenderar att spela), men du är välkommen att hänga på och testa, som sagt. Se om det är något du gillar. Personligen är systemet viktigt för mig, och berättelsen och människorna (rollerna, alltså), medan jag inte bryr mig så mycket om miljön.
Jag fick ett litet utdrag ur Kids on Bikes som var någon promotion-grej för Rollspelsdagen och läste lite hur systemet fungerade och det såg inte ut som att det tar så stor plats. Minns också att jag såg någon rollspelssession med Wil Wheaton där man typ skapade karaktären under spelets gång vilket också lät helt ok. Jag tror att det kan färga ens karaktär som det inte gjorts innan. Även karaktärsskapandet i Operation Fallen Reich är riktigt bra då man hela tiden tänker i nuet istället för dåtid när man skapar sin karaktär.

Det system vi spelade med när vi spelade som "bäst" så var det White Wolfs storytelling men det rullades inte mycket tärning och vi hade inga rollformulär. bara en karaktär med bakgrund och lite i text vad styrkor och svagheter var. Jag tror att jag rullade tre tärningsslag på hela kampanjen (varannan vecka i 1½ år)

Lupus Maximus;n288230 said:
Ett begrepp på forumet som kan ligga i linje med vad du söker är "culture gaming", och begreppet "fisktank" kan också vara värt att titta på.

Om jag tolkat dig rätt så kommer forge/samberättarspel vara något helt annat än det du söker. Men jag rekommenderar dig ändå att testa (speciellt spelet Utpost).

Jag har själv bara provat att spela via röstchat en gång, och funderar på att ge rollspel via videochat ett försök (jag vill kunna jobba med kroppsspråk och minspel, och se de jag spelar med, så videochat kanske kan vara ett acceptabelt substitut för mig). Så om videochat låter som ett potentiellt alternativ är jag potentiellt intresserad.
Jag vet inte vad begreppen betyder men jag ska väl kika på det. Jag har tyvärr inte stött på några andra som spelar på liknande sätt, även om jag förklarat vad det är jag söker och andra blir intresserade av att spela så blir det ganska fort tillbaka i gamla hjulspår för de andra. Jag har haft en bra kampanj med några här i Göteborg där jag fick spela en karaktär som jag tyckte var intressant men det sågs mest som en novelty av de andra spelarna tyvärr.

Digitalt kanske skulle kunna vara intressant.
 
Top