Nekromanti [Rescensera ett rollspel som inte finns!] ANMÄLAN

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
För att råda bot på något jag själv saknat, och tänkt lite på sedan "det var bättre förr"-tråden, ska jag initiera en forumlek!

Planen är att recensera varsitt rollspel som inte finns. Texten behöver inte vara lång, tre till fem rader till några paragrafer. Om jag minns rätt ligger en recension i Fenix runt 4000 tecken, men se inte det som vare sig ett tak eller golv.

REGLER
  1. Allt man behöver göra för att vara med är att skriva en eller flera titlar på rollspel som inte finns i den här tråden.
  2. Om några dagar hör jag av mig via PM och lottar ut en titel till alla som anmält sig.
  3. Sedan är det bara att recensera allt vad ni orkar i den nya tråden som dyker upp i samband med lottningen.
  4. Den som får flest gilla på sin recension lovar jag att bjuda på en GothKorv på nästa GothCon.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Jag kan börja med några titlar som inspiration:

Eslöv - the roleplaying game
Attack of the Colossi
Apokalyps - medan världen brinner
Tulpaner och Tussilago
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Prins Valiant på Sveavägen
Knas i urten
Gängkrig på segway
Amongst the thugs
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
Snöbollskrieg
Mycket av OSR har osat metal av olika slag, kanske framförallt kring kontroversiella Zak Smith och J.E. Raggi IV. I Mörk Borgs fotspår kommer nu ytterligare ett svenskt svar i det världskrigsosande fantasyeposet Snöbollskrieg som tar oss till de dystra snötyngda urskogarna och höga bergen runt Blashyrkh.

Här är snö inte bara fruset vatten, utan grunden för en helt egen magiskola och klassen Snöbollskrieger, som kan blanda blod, inälvor, och rituella offer med sin snö för att skapa mäktiga offensive besvärjelser.

Förutom den galna tonen och den köttiga presentationen så erbjuder Snöbollskrieg en dystopisk kampanj som kan ta snön och den onda bråda döden till vilken fantasykampanj som helst. Frostzombier, isgastar, och svartalfver, kommer göra processen kort med alla dåligt förberedda rollpersoner. Det är en modul, en kampanj, och en setting i ett, som kommer tilltala alla som uppskattar de senaste årens mer kontroversiella och bloddrypande OSR-klassiker.

Men tyvärr är det inte alls särskilt originellt. Det är snarare som att någon hade skrivit en tolkning av andra verk på svenska, som när vi alla i skolan ville skriva vårt eget Drakar och demoner. Om det inte vore för de feberdrömslika illustrationerna skulle betyget bli en svag tvåa, men istället blir det en svag trea.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
Sorry, jag misslyckades fatalt med att läsa reglerna. Kan ta bort inlägget, om det önskas.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fler titlar:

Molnvärldarna
Dinosaurier & Dry Martini
Trollfabriken
Mitokondrier & Protoplasma
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
entomophobiac;n321685 said:
Sorry, jag misslyckades fatalt med att läsa reglerna. Kan ta bort inlägget, om det önskas.
Behövs absolut inte. Det du skrev blir perfekt som exempel på en välkokt recension.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,777
Location
Göteborg
Har jag förstått det rätt att ett bidrag av alla som föreslagits lottas ut till varje deltagare, och övriga bidrag ignoreras? Så vill man ha med ett av sina förslag i sluttävlingen är det bäst att spamma på? Eller ska alla lottas ut och varje deltagare ska recensera flera? Eller ska ett av förslagen från varje deltagare slumpmässigt väljas (tycker jag känns mest rättvist)?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Drömkriget

Den lömska prinsen

Stenen faller
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Över Stockholm faller röd snö

The Good, The Bad och the Chaotic Neutral

Per Albin Hansson Måste Dö!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Genesis;n321708 said:
Har jag förstått det rätt att ett bidrag av alla som föreslagits lottas ut till varje deltagare, och övriga bidrag ignoreras? Så vill man ha med ett av sina förslag i sluttävlingen är det bäst att spamma på? Eller ska alla lottas ut och varje deltagare ska recensera flera? Eller ska ett av förslagen från varje deltagare slumpmässigt väljas (tycker jag känns mest rättvist)?
Japp. Ett bidrag lottas ut till varje person, övriga hamnar i kanske-lådan. Tävlingens extremt subjektiva jury (en tärning) väljer ett bidrag från varje deltagare och lägger i en hatt, från vilken delas ut ett bidrag till varje deltagare. Ingen får recensera sitt eget bidrag - det skulle ju vara jäv.

Om någon verkligen vill kan juryn kanske övertalas till att dela ut ett extra från kanske-lådan till den som vill recensera ännu ett rollspel.
 
Top