Nekromanti Uppdaterade Lamior

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Så, eftersom Damarien är på G ut kommer vi givetvis få stats och dyl. för hur man gör en lamia. Men för er som inte kan vänta (som mig) tänkte jag här skaffa en snabb konvertering till vad som händer/förändras när du blir en lamia i Eon IV.

Hjälp och tankar mottages gärna!

Primära attribut:

Styrka: +2D6
Tålighet: +2D6
Rörlighet: +2D6
Uppfattning: +1D6

Sekundära Attribut och Kännetecken:

Vaksamhet: +1D6
Nattens viskningar: Lamior hör ständigt Nattens drottnings viskningar i deras sinne. De som följer henne ger hon styrka, de som vänt henne ryggen ömsom lockar hon, ömsom hotar hon. Om Lamian är lojal till Nattens drottning, ta ett avtrubbningskryss för Övernaturligt. Om lamian vänt henne ryggen, ta ett avtrubbningskryss för Utsatthet. Om karaktärens lojalitet skiftar under spelets gång, ändras även krysset.
Luktsinne: Lamior har ett kraftfullt luktsinne och kan spåra lika bra som de flesta hundar. Luktsinne: 4D6
Klättrare: Lamior har förmågan att klättra på alla ytor, oavsett vinkel eller släthet, i samma hastighet som om de rörde sig i en rask gång. Klättra är Lättlärd.

Kännetecken och Förmågor:

Blodsdrickare: En lamia måste dricka strax under två liter blod, per dygn, eller få sina fysiska attribut sänkta med -1 per dygn. Om ett attribut når noll, dör lamian. Alternativt kan lamian dricka sex liter blod från obesjälade varelser.
Hörntänder: Närhelst en lamia så önskar växer deras hörntänder och blir sylbladsvassa. Att attackera i obeväpnad strid med tänderna ute ger attackerna egenskapen Vådlig. Alla attacker som tilldelar en Allvarlig skada ger utöver standardeffekten även offret Blödning 1/5.
Solskygg: En lamia tar 1T6/1T6 eldskada per runda som de befinner sig i direkt solljus. Använd reglerna för Eldskada på sidan 188 i Grundboken. Skador från solljus, eld samt heliga vapen läker i samma takt som de gör för en vanlig dödlig.
Odödlig: Vanliga attacker orsakar ej blödning. Lamior tar ej heller utmattning. (Utmattningen tas bort efter ett slag har gjorts mot allvarliga skador. Om lamian ej dödas eller slås medvetslös försvinner all utmattningen som attacken orsakade.) Lamior har läkningstakt 10 och åldras ej längre. De tar dock ej skada av biotropiska besvärjelser. Ett misslyckat chock- eller dödsslag slår lamian medvetlös, dock utan att döda den. Endast att hugga av huvudet eller spetsa/slå sönder dess hjärta kan permanent döda en lamia. Genom att spendera en sidohandling kan en lamia hela en smärta, men endast om de har druckit blod under samma natt. Slutligen kan biotropi, helande elexir och liknande ej användas för att snabba på en lamias helning.
Bunden själ: En lamias själ är bunden till dess kropp, och den kan därför ej bruka schamanism.
 

Invinciblebug

Veteran
Joined
25 Apr 2014
Messages
21
Coola regler!

Värt att notera är att i äventyret Ödesväven finns redan canon regler för Lamior i Eon IV, även om det inte direkt finns regler för rollpersoner som Lamior. Liknar till stor del dina regler med vissa olikheter :D.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
NECROMANCY TIME!

Jag läste de gamla reglerna för Lamior och blodspoäng (samt spenderandet av dessa) och såg sedan de nya reglerna för Hunger till Alpha-playtest av VtM. Om ni inte har satt reglerna i sten än, Helmgastar, överväg hur de sköter sitt blodsdrickande. Det är tematiskt och grymt mycket mer mekaniskt intressant än att räkna blod-duttar.

That is all!
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Mundo;n246968 said:
NECROMANCY TIME!

Jag läste de gamla reglerna för Lamior och blodspoäng (samt spenderandet av dessa) och såg sedan de nya reglerna för Hunger till Alpha-playtest av VtM. Om ni inte har satt reglerna i sten än, Helmgastar, överväg hur de sköter sitt blodsdrickande. Det är tematiskt och grymt mycket mer mekaniskt intressant än att räkna blod-duttar.

That is all!
Tack för tipset!
Det blir helt klart något vi tittar på när vi utvecklar Lamiareglerna för rollpersoner
 
Top