Nekromanti Personnamn med inspiration från olika världsdelar - kan det uppfattas som dåligt?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,613
Måhända den flummigaste fråga jag slängt ut här på forumet, men jag vet verkligen inte om jag håller på att trampa i klaveret.

I Världsrymdens vagabonder finns några olika spelbara arter. Ödlor, insektoider, amfibier med flera. Jag har skrivit korta riktlinjer för personnamn till de olika arterna. Ödlorna har som exempel lite kantiga namn med en viss östeuropeisk klang och insektoiderna mer mumliga namn med en viss afrikansk klang. För mig är det ett sätt att ge arterna karaktär, men frågan är om kopplingen till olika världsdelar och därmed olika folkslag kan uppfattas som dåligt på något vis? I så får jag försöka hitta ett annat tillvägagångssätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,650
Jag tror inte det är dåligt... Men jag tänke följa den här tråden med stort intresse.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Som vit man från Sverige har jag så klart mycket erfarenhet i denna fråga men rent spontant så sköter man det snyggt är väl inget ett problem. Vill du ha asiatiskt inspirerade ödlor och döper dem till kapten Tjing Tjong istället för kapten Yun Xiao så, jo, det lär bli problem.

Har du en girig köpmanna ras och döper dem med tydliga judiska namn så jo du kommer få problem. Döper du dem med norska namn så knappast.

Tar du en ras och gör den tydligt judiskt inspirerad på ett bra sätt utan nidbilder och fördomar då kommer det antagligen inte bli några problem. (det kan däremot vara svårt att göra det om du inte har någon insikt).

Men ja liksom vett å etikett kommer man långt med
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag skulle hellre skippa detta! Är väl enklast?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,160
Location
Ereb Altor
luddwig;n327151 said:
Måhända den flummigaste fråga jag slängt ut här på forumet, men jag vet verkligen inte om jag håller på att trampa i klaveret.

I Världsrymdens vagabonder finns några olika spelbara arter. Ödlor, insektoider, amfibier med flera. Jag har skrivit korta riktlinjer för personnamn till de olika arterna. Ödlorna har som exempel lite kantiga namn med en viss östeuropeisk klang och insektoiderna mer mumliga namn med en viss afrikansk klang. För mig är det ett sätt att ge arterna karaktär, men frågan är om kopplingen till olika världsdelar och därmed olika folkslag kan uppfattas som dåligt på något vis? I så får jag försöka hitta ett annat tillvägagångssätt.
Ge oss konkreta exempel. För svaret på din fråga är ja. Och nej.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,613
Måns;n327167 said:
Ge oss konkreta exempel. För svaret på din fråga är ja. Och nej.
Odu

Insektoider anpassade för ett liv i dunkel. De har facettögon, långa antenner och är klart röda, lila, gröna eller svarta till färgen. Deras sex ben har alla klor med gripförmåga men normalt använder en odu endast det främsta benparets klor som händer då de bakre behövs för att stå och gå.

Odu är eusociala vilket innebär att fortplantningen sköts av ett fåtal individer. Honorna lägger ägg som kläcks till larver. Därefter följer en fas som puppor innan odu tar sin skalbaggsform. Under hela denna process är det kollektivet som tar hand om de unga.

En typisk odu är målinriktad, metodisk och föga känslosam. Deras samhälle är strikt hierarkiskt. I toppen finns honorna som lever privilegierade liv, understödda och många gånger uppvaktade av hanarna. Längst ner finns de könlösa arbetarna. Produktionsmedlen kontrolleras av det allmänna och istället för att använda ett monetärt system sker tilldelning av varor och tjänster efter behov. Samhället genomsyras vidare av en strävan efter effektivitet som motverkas av en förkärlek för det beprövade. Där finns inte mycket utrymme för det övernaturliga men det går ändå att finna dugliga häxor, schamaner och formskiftare hos arten.

Arten har en väl utvecklad men också märkbart annorlunda högteknologi där kombinationer av maskin och organism är vanligt förekommande. Vidare är sådant som tillverkas av odu i allmänhet praktiskt men inte särskilt estetiskt utformat.

Insektoiderna har fem riken, kallade revir, som styrs av var sin drottning. Efter det senaste kolonialkriget utökas Oransareviret med områden erövrade från det chekotzka imperiet som nu sägs rusta för hämnd. Samtidigt har det börjat cirkulera rykten om en dödlig farsot som drabbat Masotorevirets yttre kolonier.

Odu har vanligtvis ett förnamn och ett efternamn med en viss afrikansk klang. På oduspråk är förnamnet i själva verket ett nummer enligt ett särskilt siffersystem, och efternamnet kommer av det sub-samhälle där odun är född. Några exempel är:
  • Adafi Okodje
  • Dubaku Namassa
  • Ekere Idili
  • Kinza Laulombo
  • Mboro Aguma
  • Zaberi Godidju
Artmodifikationer:
  • Motorik +2
  • Perception -2
  • Psyke -2
  • Teknologi +2
Egenheter:
  • Klättrare. Dina klor har vidhäftningsförmåga som fungerar på de flesta ytor. Du kan därför klättra på väggar och tak med samma basvärde för förflyttning som på land. Dessutom får du +4 på alla handlingar där fotfäste eller balans är viktigt.
  • Nattvarelse. Du kan se infraröd strålning, det vill säga värmestrålning, vilket ger dig mörkersyn. Samtidigt lider du av fotofobi. I ljusrika miljöer blir du därför kraftigt stressad och får -4 på alla handlingar.
  • Naturligt skydd. Du har ett exoskelett som ger dig skyddsvärde 3.
  • Sekret. Du kan utsöndra ett sekret från körtlar inne i din mun. Sekretet fungerar som ett effektivt universallim och härdar på några minuter. Med färdigheten Kast- och pilvapen kan du spotta sekretet, till exempel över ögonen på en motståndare, upp till 10 m varannan runda.
***

Jag kan tillägga att jag inte alls har något emot att ändra på det där med namnen. Att hämta inspiration från olika världsdelar var närmast en metod för mig själv att kunna ge arterna namn med distinkt olika klang.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,745
Location
Eskilstuna
Nu är jag ju nörd. Men jag hade skippat att höfta till namn med inspiration från riktiga kulturer – och istället skapat namngivningsspråk för respektive kultur! Det är snabbt, enkelt, mer unikt och mer smakfullt!

Det finns lite olika metoder och verktyg för att ta fram namngivningsspråk. Här är några:

https://mythcreants.com/blog/how-to-create-a-simple-language/

https://worldbuildingworkshop.com/2...guages-creating-the-sounds-naming-language14/

https://mewo2.com/notes/naming-language/

https://www.vulgarlang.com/
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,613
ceruleanfive;n327171 said:
...och istället skapat namngivningsspråk för respektive kultur!
Vilken galen ambitionsnivå! :wink:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,513
Jag är helt med på att höfta namn utifrån existerande namnkulturer :) Men just i det här fallet blir det nog lite konstigt.

Borde de inte heta Tzzkt, Shirrshirrish Zut, Tekleckel o dyl? Kör mer genrereferens än någonsorts låtsasbantu
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,650
Jag har gjort detta i fantasy en massa. Dvärgarna är från Iran, alverna är från Frankrike (svart alverna var från Kanada), hobbitarna är engelska och så vidare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,513
God45;n327176 said:
Jag har gjort detta i fantasy en massa. Dvärgarna är från Iran, alverna är från Frankrike (svart alverna var från Kanada), hobbitarna är engelska och så vidare.
!!

Brad? Jim?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,513
Förresten, vore det inte coolt med insikter som har serienummer istället för namn. 18-362, eller Individ 32-518 av Svärm Q132 -
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,613
Leon;n327183 said:
Förresten, vore det inte coolt med insikter som har serienummer istället för namn. 18-362, eller Individ 32-518 av Svärm Q132 -
Om du läser det jag klippte in ovan så ser du att insektoiderna har nummer som förnamn, fast det går förlorat i översättningen till det galaktiska standardspråket så till exempel är Kubwa i vår pågående kampanj nummer 247 på sitt modersmål.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,513
luddwig;n327184 said:
Om du läser det jag klippte in ovan så ser du att insektoiderna har nummer som förnamn, fast det går förlorat i översättningen till det galaktiska standardspråket så till exempel är Kubwa i vår pågående kampanj nummer 247 på sitt modersmål.
Missade det - men behöver det översättas isf? 32-189 Ozurzu vore coolt, t.ex."Tretti-två" eller "Ossi" i spelgruppen
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,613
Leon;n327185 said:
Missade det - men behöver det översättas isf? 32-189 Ozurzu vore coolt, t.ex."Tretti-två" eller "Ossi" i spelgruppen
Jag ser det som att båda varianterna är möjliga. Spelaren får välja det hen tycker är coolast, att ha ett nummer eller vad alla andra tror är ett mysko skalbaggsnamn som egentligen betyder 12. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,513
luddwig;n327186 said:
Jag ser det som att båda varianterna är möjliga. Spelaren får välja det hen tycker är coolast, att ha ett nummer eller vad alla andra tror är ett mysko skalbaggsnamn som egentligen betyder 12. :)
Ja, huvudproblemet för mig är nog att det inte riktigt låter som mysko skalbaggsnamn.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,613
Leon;n327188 said:
Ja, huvudproblemet för mig är nog att det inte riktigt låter som mysko skalbaggsnamn.
Du menar exemplen i min text ovan?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,650
Leon;n327181 said:
!!

Brad? Jim?
Jag tog kanadensiska kändisar. Så vi hade Shattner, Bieber, Dion och så vidare med random apostrofer intryckta. :p
 
Top