Nekromanti [Stockholm] Roliga saker att göra 4-7/12?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,589
Två förvirrade norrlänningar besöker huvudstaden 4-7/12. Vi ska se Deep Purple på måndag kväll. I övrigt tar vi gärna emot tips på roliga saker att göra. Vi gillar sådant som mat, fika, spel och film.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,589
Jag skrev 12. Borde ha skrivit 11, dvs. november. Får skylla på ett svårt fall av måndag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,250
Har inte provat det själv men Dice café på Polhemsgatan verkar vara ett seriöst försök att skapa ett ordentligt bärdspelscafé. Kanske kan vara något?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Så ni är i Sthlm lör 04 nov - tis 07 nov och upptagna på måndagen?

Givetvis ska ni besöka våra spelbutiker, vi har tre stycken: SF-bokhandeln, Dragon's Lair och Alfaspel.
https://www.sfbok.se/
https://www.dragonslair.se/
https://alphaspel.se/

Ni valde fel dagar för film. Stockholms Filmfestival 2017 börjar 08 november, dagen efter ni åker hem.
Istället för film kan ni gå på teater/musikal/whatever, dock är ni lite sent ute så det kan vara svårt att få tag på biljetter. Tips är Operan, Dramaten, Stadsteatern och ett dussin privatteatrar.
https://alltomstockholm.se/
http://www.evenemangstorget.se/index.php/

Även om vi blivit av med vårt stamhak så skulle vi kunna ordna en forumsöl på något annat ställe.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,589
Min kompis Samuel är varken forumit eller rollspelare (men han gillar brädspel och har uttryckt en viss nyfikenhet för rollspel) och jag är ingen öldrickare men Dice Café låter intressant och naturligtvis ska vi besöka SF-bokhandeln samt förhoppningsvis även någon fler nördig butik. Och teater? Ptja, kanske det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,636
Location
Huddinge
Det finns även många bra museum i stockholm man kan besöka.
Jag rekommenderar Vasamuseet, som är ett av de häftigaste museumen i världen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,155
Jag har några gamla favoriter vad gäller mat. Nu är jag utflyttad sedan ett par år, så jag vet inte vad som finns kvar eller håller hög klass.

För alla tips nedan är det bordsbokning som gäller.

Sushi: sushi sho är bäst i stan.
Ki-mama ramen: prisvärt, och faktiskt rätt ok ramen.
Lao wai: vegetarisk kinamat. Så nära "autentisk" kinesisk mat jag kommit i Sverige.
Pubologi: oförskämt billigt för vad man får: fine dining förklädd till pubkäk.
Smörgåstårteriet: den underskattade nationalrätten i finkläder!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,292
Det finns inget roligt i Stockholm. #Västkusten4lajf

Men lite mer seriöst - Livrustkammaren är alltid värd ett besök.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
Så här skrev jag på Quora om Stockholms best kept secrets:

[FONT=q_serif]Kungsholmen:
Resturang Sir, Alströmergatan 39
The Stockholm international resturang school sell lunch three-four days a week and have dinner sittings every now and then. The food is prepared and served by the students.
[/FONT]

[FONT=q_serif]Ill Cafe, Bergsgatan 17
In the last few years Ill has branched out all over the city. Their original location next to Rådhuset is still small, friendly and full of people.
[/FONT]

[FONT=q_serif]Jebéna, Kungsklippan
Located in the subway station Rådhuset is the best eritrean food I’ve had to this date.
At weekend nights it turnes in to a club and Stockholms eritrean community comes here to party.
[/FONT]

[FONT=q_serif]Dragon’s Lair, Kungsholmstorg 8
Board game center Dragon’s Lair will take care of all your gaming needs. No mater if you are looking to buy a game, play magic at casual or competetive level, fly x wing minis or want to join the Street Fighter club. They have schedueled events every night of the week.
[/FONT]

[FONT=q_serif]Vasastan:
Konditori Valand, Surbrunnsgatan 48
Valand has looked the same since it opened in 1954. Sven and Magdalena Åström was still running the place at my latest visit, but that was a few years ago. It a lot like stepping through a pocket in time.
[/FONT]

[FONT=q_serif]Mattonbutiken, Luntmakargatan 66
Matton is a mix between a art and craft store and a office supply shop. They sell their own paper and have everything you need to get creative. I like that it is a bit more professional than other art and hobby stores. Their clients go from architect students to illustrators and ad-men. No matter if you need an airbrush compressor, french curves or just some acrylic paint - Mattonbutiken got you covered.
[/FONT]

[FONT=q_serif]Gro, Sankt Eriksgatan 67
Gro is a small restaurant with 20 seats. that serve two four course menus- a vegitarian and an omnivore. Both menues focus on vegetables and cost the same, 500 sek. The wine package is another 500.
[/FONT]
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
Övriga tillägg är:
Monteliusvägen - Stans i särklass bästa promenadstråk.
Comics Heaven - Butiken där jag köper serier.
Larrys Corner - en helt klart annorlunda butik. En av grejerna med att handla där är att man får snacka med Larry, bara det är värt!
Bröderna Olsson - rockig restaurang med vitlök i alla rätter.
Söders Hjärta (eller egentligen deras bar, Hjärtats Bar) är genuint trevligt på ett väldigt Stockholmskt vis som kan vara kul att vara med om ifall man tror att Stockholmare av naturen är dryga och överlägsna jävlar.

Samt såklart att vi har massor av kul hipster-burgarhak. Flippin' Burgers är det älsta och bästa, Barrels Burgers & Beer i gamla stan är min favorit och Bun-Meat-Bun är riktigt jävla bra de med. I bra men inte 5-av-5 kategorin räknar jag Gnarly Burger, Phills Burger, Käk och Levindskys. Prime och Burgers & Beer tycker jag är snäppet sämre. Alla gör "typ inspirerade av Shake-Shack" burgare vad det nu betyder.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
Sen Tant Ragnar flyttade så har det öppnat några Ramen ställen till. Totemo Ramen och Ai Ramen brukar pekas ut som de bästa. Jag har testat Totemo några gånger och är av åsikten att det är fantastiskt gott, men för dyrt för en jobb-lunch.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,589
Oj, här svaras det friskt. Vasamuseet och livrustkammaren har jag besökt förr men båda är bra så jag skulle absolut kunna tänka mig att gå dit igen. Medelhavsmuseet har jag noll koll på men det låter som en fin kontrast mot svensk november. Opera är däremot inte min kopp te så att den är slutsåld gör mig inget.

Många tips på matställen fick jag också. Det är bra. Jag gillar mat, och om någon här på forumet har lust att möta upp vi tillfälle och svamla om rollspel över en burgare, tekopp eller annat så borde det gå att ordna.

I övrigt är Comics Heaven ett av de ställen jag brukar besöka när jag har chansen, men jag handlar klart med på Serieboden som ligger endast ett stenkast bort.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
luddwig;n260514 said:
Medelhavsmuseet har jag noll koll på men det låter som en fin kontrast mot svensk november.
Mumier och urgamla coola statyer är aldrig fel imo :)
 
Top