Nekromanti [Scenario] Dissa min pitch

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,757
Location
Göteborg
Jag har filat lite på ett spel som jag gillar skarpt, men istället för att hålla på med en massa setupregler och sån't bös, så tänkte jag skriva ett äventyr för att testa det. Detta är såklart inspirerat av Gnomvids episka scenarion till Den yttersta domen. Så jag har skrivit ett scenario med lite färdiga roller och färdig situation. Sedan skrev jag en text som ska funka som introduktion, men också som pitch för att få folk intresserade. Den är möjligtvis lite lång för att vara pitch, men det kan jag leva med. Så, jag undrar följande:
  1. Känns texten inspirerande? Känns det som något du skulle vara intresserad av att spela? Varför/varför inte? Vilka bitar känns lockande? Vilka känns avtändande?
  2. Är det för mycket eller för lite information?
  3. Har du några synpunkter på språket? Förslag på hur man kan få det att låta bättre? Flyta bättre, låta lite mer pampigt, etc.
  4. Vad får du för vibbar av settingen? Vilken typ av miljö skulle du förvänta dig?
  5. Vad tycker du om namnen? Känns de inspirerande eller bara krångliga? Vilka vibbar får du av dem?
  6. Andra kommentarer?
Tacksam för alla synpunkter! Här kommer texten:

För tusen år sedan regerades riket Bhashat av den fasansfulle demonen Visvahartr, och dess folk levde i skräck och slaveri, och varje dag slukades en människa för att stilla demonens hunger. Till detta rike kom Upasatti, krigare, filosof, besvärjare och demondräpare, och med en mäktig stöt genomborrade hon demonens hjärta och sände den i dvala, en scen som finns avbildad på otaliga reliefer och målningar i hela riket. Demonen fängslades bakom en stenport för att han aldrig skulle kunna hota riket igen. Sedan dess har Upasattis ättlingar suttit på rikets tron och regerat i hennes namn.
Idag är Bhashat, de hundra blommornas rike, Tautikaflodens pärla och människoslukaren Visvahartrs fängelse, i sorg. Dess vördade konung har avlidit i en mystisk sjukdom. Landet sörjer — åtminstone de delar där konungens namn var hyllat. I utkanten, i djungelområdena, jublar de rebeller och stråtrövare som länge kämpat mot vad de ser som en brutal och utsugande tyrann.
Men samtidigt som palatsets korridorer ekar av sörjesångares klagolåt dekoreras de med färggranna tyger och väldoftande örter bränns i fyrfat, ty snart skall Adja, konungens dotter, krönas, och därefter viskas det om giftermål. Den ärade Paricar av den vilda rosen, prins av Dhiivaras elfenbenstron, har anlänt till palatset. En allians mellan de två rikena skulle kanske ge fred och stabilitet, men många har inte glömt det bittra krig som utkämpades mellan dem för ett tiotal år sedan.
I tysta viskningar och dunkla sinnen smids planer om rikets framtid. Den unga drottningen försöker konsolidera sin makt och bli en regent värdig sina förfäder. Runt omkring henne finns människor som vill influera henne och styra vilken riktning riket skall ta. Vem kan hon lita på? Och vilket öde väntar Bhashats tron, och dess folk?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,630
Location
Uppsala
Jag gillar tonen väldigt mycket. Den är ödesmättad och "mörk" utan att överdriva. Men dels är jag alltid lite gnällig när det blir mycket egennamn tidigt i en text, för jag kan mycket enklare komma ihåg demonen än Visvahartr. Särskilt när jag inte har tillgång till copy/paste.

I slutänden undrar jag dock vad hela spåret med demonen har med saken att göra? Konungen har dött, dottern ska krönas, och det är en stor händelse i sig. Demonen kom och fängslades utan att det verkar ha någon särskild påverkan på resten av texten.
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Jag gillar det skarpt! Stycket om demonen får mig att undra vilken roll den kommer spela. Kanske en blankrad eller "..." eller något mellan första och andra stycket för att får en känsla av att det är två separata saker; "då och nu".

Min enda (ganska obetydliga) kritik skulle vara att jag "fastnade" i läsningen när jag kom till namnen på demonen och hjältinnan, och var tvungen att pausa och klura ut hur dom skulle uttalas. I övrigt så flöt texten mycket bra.

Edit: Jag vill bara förtydliga att jag inte störde mig på biten om demonen, snarare att jag blev nyfiken och ville veta mer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,757
Location
Göteborg
Tack, entomophociac och Logros!

Det är egentligen samma två saker ni bägge fastnat för, vilket säger mig mycket. Det ena är demonen. Tanken är ju att man ska undra hur det förflutna kommer att påverka händelserna i nuet. När man läser rollpersonerna så kommer man att se hur det hela knyts ihop. Men jag vill ju att det ska vara en "Hm, undrar hur det där hänger ihop?" och inte en "Det där kändes ju onödigt"-grej. Jag funderar på att lägga till en "… och bakom stenporten håller människoslukaren på att vakna ur sin dvala och söker en väg ut ur sitt fängelse". Men jag vet inte om det är att säga för mycket? Jag vill mest hinta om att demonen faktiskt är relevant och inte bara bakgrund.

Gällande namnen så vill jag ju frammana en viss känsla och stil. Säger inte vilken, för jag är lite intresserad av att höra vilka vibbar den ger. Men jag är samtidigt medveten om att de är lite svåra att uttala och komma ihåg. Vet inte riktigt hur jag ska göra här. Jag vill nog se hur mycket av ett problem det blir i spel. Men jag kanske borde spara detta till rollpersonsbeskrivningarna och vara lite lättare på namnen i introtexten?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bra text och stämningsfull, håller med om att demonen känns onödig. Texten är väl också lite väl lång för att vara en pitch?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Du har ju redan nästa hexameter! GO FOR IT!

Det är tusen år sen riket Bhashat styrdes,
tyngdes, kvävdes, av demonen Visvahartr,
och dess mänskor levde fångna där som slavar.
Varje dag sågs ut en mänska för att bli en
måltid för att stilla Visvahartrs hunger.
Då till riket trädde en dag Upasatti?
krigare, besvärjare, och filosof som
dräpte bestar såsom denna Visvahartr.
Med en mäktig stöt som borrade igenom
hjärtat på demonen. Sände den i dvala.
Detta har vi skildrat i vår konst i riket.
Fjättrad är demonen alltjämt bakom porten
för att aldrig mer få hota detta rike.
Sedan dess har Upasattis släkte härskat,
hållit hennes namn vid livet och regerat.

Men nu sörjer Bhashat ? hundra blommors rike,
pärlan vid Tautikaflodens friska vatten,
evigt fängelse åt ondskan Visvahartr ?
ty dess konung har avlidit i en sjukdom.
Gåtfull var nu Döden. Hon var inte väntad.
Detta har nu drabbat alla goda. Landet
sörjer överallt där kungens namn var hyllat.
Jublet skallar dock från djungeln, från rebeller
och banditer som så länge kämpat mot den
kungen, den där envåldshärskande tyrannen.

Gråten i palatsets korridorer blandas
med en doft av örter när dom bränns i fyrfat.
Tyger färgade med dyrbar purpur hängs där.
Snart skall Adja, ättens högsta dotter krönas.
Sjung ock ut i rikets vackraste oboer
ut att bröllopsdagar nalkas i palatset.
Äran skänks av Paricar av vilda rosen,
elfenbentronsprinsen från Dhiivara,
som har anlänt till palatsets ljusa hallar.
Nu när dessa riken knytes samman kommer
det bli fred och välgång trots det bittra krig som
blott sen tio gångna år bekämpats bland dem.

Skugglikt smider dunkla sinnen framtidsplaner
för hur rikets sista dagar ska förflyta.
Adja?när hon blivit rikets unga drottning?
vill försöka att konsolidera makten
och regera värdigt Upasattis släkte.
Överallt kring henne finns det kluvna tungor
som vill lägga fingret på den skål som väger
rikets tunga hjärta. Vem kan Adja tro på?
Vilket öde väntar Bhashats tron och trälar?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Om målet är att pitchen ska vara pampig och signalera att här väntar ett spel fyllt av maktlystnad och intriger så har du lyckats. Du frågar om stil och den känsla jag får är mellanöstern eller kanske ännu hellre Indien sådär år 1300. Kortare meningar och färre bisatser skulle dock underlätta läsningen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,757
Location
Göteborg
Nässe;n236445 said:
Bra text och stämningsfull, håller med om att demonen känns onödig. Texten är väl också lite väl lång för att vara en pitch?
Mjo, det är den ju. Den är egentligen tänkt att användas som introtext innan man väljer rollpersoner. Men samtidigt tänkte jag att den kan funka som pitch i det att man kan läsa/lyssna på den och avgöra om man vill spela. Men jag kanske borde ha en separat text som funkar som pitch. En kort och klatschig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,757
Location
Göteborg
2097;n236446 said:
Du har ju redan nästa hexameter! GO FOR IT!
Herregud, Sandra. Du är så djävla bäst. Jag är sjukt frestad att köra hela introt i hexameter nu. Jag vill ju ha en lite gammalmytologisk känsla. Men faen vet om jag verkligen skulle vinna på det egentligen. Tror att en del snarare skulle bli avtända och tycka att det är jobbigt. :(
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Genesis;n236451 said:
Herregud, Sandra. Du är så djävla bäst. Jag är sjukt frestad att köra hela introt i hexameter nu. Jag vill ju ha en lite gammalmytologisk känsla. Men faen vet om jag verkligen skulle vinna på det egentligen. Tror att en del snarare skulle bli avtända och tycka att det är jobbigt. :(
Vill & tror att dom kommer att tycka om det ???
Tänkte prova att spela in det. Grävde just fram min 3.5 till 1/4"-adapter för min gamla Shure-mic
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,757
Location
Göteborg
Spån på kortare pitchtext:

Konungen är död i en mystisk sjukdom, och plötsligt skjuts den unga prinsessan fram för att krönas till drottning. Dessutom uppvaktas hon till giftermål av den charmerande prinsen från ett närliggande, och tills nyligen fientligt, rike. Hon är oerfaren men rådig, och kring henne flockas människor som hoppas att influera henne och den väg riket ska ta. Samtidigt håller ett uråldrigt hot på att vakna ur sin tusenåriga dvala i sitt fängelse under palatset …
Kortheten och avsaknaden av namn gör den ju betydligt enklare att använda som pitch. Samtidigt känns det ju som att det blir generiskt och lite platt. Stämningen försvinner och det blir bara en beskrivning av en situation.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Haha vad svåhårt det är!!!! att skriva är lättare än att prata :emb:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,757
Location
Göteborg
luddwig;n236447 said:
Om målet är att pitchen ska vara pampig och signalera att här väntar ett spel fyllt av maktlystnad och intriger så har du lyckats. Du frågar om stil och den känsla jag får är mellanöstern eller kanske ännu hellre Indien sådär år 1300. Kortare meningar och färre bisatser skulle dock underlätta läsningen.
Tack! Det är ungefär det jag hoppas på, även om jag vill ha lite mer antiken/mytologi än 1300. Men samtidigt vill jag ha lite stater, politik och "historicitetskänsla", så om det blir lite blandning av mellanöstern-medeltid och vediska texter så är jag helt okej med det.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
1 Texten känns inspirerande, ja. Ja, jag vill spela. Det låter ju som palatsdrama i mytiskt kvasiIndien, hur skulle jag inte vilja spela det?

2 Nej. Jag kan se tidigare invändingar om att vi inte riktigt ser den fasansfulle demonens syfte. Men ditt tillägg reder ju ut det.

3 Jag tycker att de första meningarna är lite sådär. Jag har aldrig riktigt lärt mig vad som är vad i meningar, men kanske är det för många bisatser? Hur som haver, inte riktigt snygga. Resten av texten är bättre. Längden tycker jag är helt OK. Men visst, om det skall hooka spelare lite sådär i förbifarten är den kanske lite lång.

Sen hexameter, visst. Men vad är Mahabharata och Ramayana skrivna på för versmått?

4 Palatsdrama i mytiskt kvasiIndien.

5 Helt OK namn.

6 Hinner du skriva klart äventyret till onsdag? :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
gustaf s;n236469 said:
Sen hexameter, visst. Men vad är Mahabharata och Ramayana skrivna på för versmått?
Dom är skrivna på motherfucking ????? som är en sorts oktameter men med ännu mer begränsingar. Men det kan ni glömma att jag skriver den på!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,757
Location
Göteborg
gustaf s;n236469 said:
1 Texten känns inspirerande, ja. Ja, jag vill spela. Det låter ju som palatsdrama i mytiskt kvasiIndien, hur skulle jag inte vilja spela det?
Sweet!

2 Nej. Jag kan se tidigare invändingar om att vi inte riktigt ser den fasansfulle demonens syfte. Men ditt tillägg reder ju ut det.
Ska lägga till en liten bit om det i slutet.

3 Jag tycker att de första meningarna är lite sådär. Jag har aldrig riktigt lärt mig vad som är vad i meningar, men kanske är det för många bisatser? Hur som haver, inte riktigt snygga. Resten av texten är bättre. Längden tycker jag är helt OK. Men visst, om det skall hooka spelare lite sådär i förbifarten är den kanske lite lång.
Hm, nu när jag läser det igen så håller jag nog med om att de första meningarna är lite klumpiga. Ska kapa dem lite.

Sen hexameter, visst. Men vad är Mahabharata och Ramayana skrivna på för versmått?
Frågan är vad översättningar av den är skrivna i, kanske. Kollar runt lite och hittar lite, men inte i hexameter. Hittar inget på svenska, men Rámayana i gammal engelsk översättning börjar såhär:

Praise to Válmíki, bird of charming song,
Who mounts on Poesy's sublimest spray,
And sweetly sings with accent clear and strong
Ráma, aye Ráma, in his deathless lay.


4 Palatsdrama i mytiskt kvasiIndien.
Helt rätt.

5 Helt OK namn.
Bra. Jag är inte helt övertygad själv än, dock. Jag glömmer ju själv bort demonens namn om jag inte skrivit det på fem minuter …

6 Hinner du skriva klart äventyret till onsdag? :)
Haha, självklart! Det är typ klart redan. Bara finlir kvar. Det kräver dock 4-5 spelare plus SL, så jag tror att vi är för få anmälda som det ser ut nu. Men blir det inte av på onsdag så tänker jag försöka pitcha det separat. Vill gärna ha med det till LinCon och testspela det en gång innan dess.
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Tycker personligen det låter sjukt intressant. Enda kritiken jag har är namnet Upasatti. Känns som det skiljer sig markant och iaf jag tenderar att läsa det som ett finskt namn. Men det kanske beror mer på min norrländska härkomst ????
 
Top