Nekromanti LinCon-logg

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,874
Location
Göteborg
LinCon! Vi kom, vi sov, vi spelade. Jag påbörjar väl en rapport littegrann.

Spelade:

3x Drakar och bananer. Det får alltid mycket uppmärksamhet på LinCon. Lirade en Chthulhu-dunge, en fantasydunge och en Sword&Sorcery-med-ridödlor-dunge. Riktigt spännande slutfajt i fantasydungen där allt hängde på utfallet av en enda tärning. Och jag återfann min kärlek till dinosaurier i S&S-dungen. Mer ridödlor! Favoritfajt var nog striden mot ekollongoblinerna. Eller den besatta lilla blå ödlan i ett rep. Användbar! Bästa citat: "Som en magisk tandkrämstub i kalasbyxor, ungefär."

3x Nerver av stål. Jag hoppades få speltesta mitt nya spel på LinCon och det blev tre omgångar! Jag är supernöjd med hur det gick och behöver bara göra små justeringar i mekaniken. Däremot vill jag tajta upp presentationen mer och skriva en regelsammanfattning samt en lista med vad man ska förklara och diskutera i vilken ordning. Vi fick tre riktigt sköna film noir-berättelser. Vicotnic var bäst på att spela hårdkokt privatsnok och Rasmus vann nog femme fatale-priset. Rickard får nog ta hem bästa plot twisten. Skurken hade varit död i åratal! Bästa citat: "Hon var mitt eviga trumfkort, min egen hjärter dam."

1x Prosopopée. Riktigt fin omgång med en fantastisk symmetri där vi löste problem med balansen mellan människa, natur och liv och död i en venediginspirerad stad med tusen lyktor, vindlande kanaler och mystiska gondoljärer med långnästa masker. Efter att ha återbördat balansen mellan människa och natur steg vi ned till dödsriket och upprättade balansen även där så att de döda kunde reinkarnera sig igen istället för att tvinga sig ut genom triangelformerna och hemsöka de levandes värld. Till slut insåg vi dock att när vi stängt triangelvägen så kunde vi inte återvända till de levandes rike, utan reinkarnerades, en som träd, en som sångfågel och en som människa. Bästa citat: "Vi fick trianglar att existera."

1x Imagine. Kul att få testa ett nytt spel, och jag gillade formatet, men jag hakade upp mig så mycket på att man inte skulle bygga vidare på det som just sades, vilket är den förmåga jag övat upp under åratal, och det låste mig fullständigt. Det var skitsvårt, och det blev en rätt spretig berättelse, men den hade sina poetiska stunder. Bästa citat: "Papprena ligger i elden."

1x Urverkshjärtan. Kul spel! Jag hade lite svårt att hitta fästytor i början, men när jag väl grokkade stämningen och vilken typ av ståry vi byggde så släppte det och det var kul. Mysiga och ömma berättelser om automatoner och deras skapare. Jag tror också att om man kapar ned det till att handla om en automaton så kan man ha ett spel som kan spelas på en timme utan att vara flamsigt. Bästa citat: "Jag hoppas att du vill följa med mig av egen fri vilja, Odysseus." "… Ja, kapten."

1x Svart av kval, vit av lust. En förvånansvärt kort historia men med en del härliga scener. Jag fick spela den uråldriga voodoo-vampyren Crowfoot och sitta i trans, ha långa kåpor och säga saker i stil med "Narras inte med mig!" och "År? År är som minuter för oss, Thompson."

1x Det sjätte inseglet. Sent på natten satte vi igång en omgång D6I och det blev förvånansvärt bra. Jag kände mig inte trött trots att vi spelade till klockan fyra. Situationen var "DaVinci har dödat påven och nu är det en kamp mot klockan för att se om han lyckas ena Europa". Vi hade en skithärlig scen där DaVinci beordrade Marcel, oskyldigt ankladad för mordet men i förklädnad, att jaga upp Marcel och komma tillbaka med hans huvud. Bästa citat: "Åh, ursäkta, jag glömde presentera mig. Mitt namn är Guiseppe Millefiori, och jag har kommit för att döda er, herr greve."

---

Jag ångrar:
* Att jag inte lirade OSR med Chrull.
* Att jag inte sade ifrån när en spelare gjorde en rasistsnut och en annan en rasbiolog i Bananer of Chthulhu. Vad är det med Lovecraft som får folk att insistera på att spela högljudda sexister och rasister?
* Att jag inte tog med mig muggen från Indierummet när vi gick, så att den blev stulen.

---

Slutbetyget blir högt för konventet. GothCon i år var bra men inte toppen, och LinCon var något bättre än vanligt, så jag tror att LinCon nog toppar GothCon i år som bästa konvent.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag hade ett bra konvent också, tack för fint arrat i indierummet grabbar! :)

Spelade "who killed mr Crow", "imagine" och genom en lyckträff fick jag också till OSR med Chrull. Det var jättekul! Tack!

Hann också med en runda i japanska spelrummet, lite brädspel i foajen och så det traditionella besöket hos Göteborgs Mahjong-sällskap samt en massa te, ett nytt spel och en bok, plus att jag gick på Len Howards första föreläsning om de Övergivnas armé.

Trevligt som vanligt. Vi ses nästa år!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,239
Location
Stockholm
Den korta versionen:
Jag har varit på Lincon för första gången. Det var roligt. Jag hade lovat mig själv att spela mer samberättarspel/dirty hippie games än på Gothcon och det gjorde jag. RasmusL har väldigt många syskon.

---

Den långa versionen:
?Första gången på LinCon för mig! Och i princip första gången i Linköping. Första jag undrade över när vi kommit fram och jag såg hästarna och ängarna kring universitetet var om vi åkt fel och hamnat på Sveriges Lantbruksuniversitet. Men nej, det är så de rullar i Linköping. Lägg universitetscampus någon annanstans än i Linköping så slipper de hederliga stadsborna de högljudda studenterna.

Men spelkonvent var det ju. Vi hittade ganska snart Genesis, Vicotnik och Hellzon och eventuellt någon till i det som skulle bli Indierummet och satte upp lite affischer för spel och fixade och donade lite grann innan spelandet kom igång.

Mjukstartade konventet med lite OSR med chrull som SL. Det blev utforskning av en krypta full med ond bråd död. Tyvärr gissade min karaktär fel och det var inte hennes kära Professor Dymph van den Boom som fanns bakom den sista dörren (förlåt mig, jag menar ju Rektor Magistratus Professor Doktor Dymph van den Boom!). Svisch så blev stackars Eliza huggen i tusen delar av ett svävande tygstycke med tre masker och sex benhänder med knivar i.

Sedan provade jag Rickards spel The Murder of Mr Crow. Det var kul och det gick förvånansvärt bra att skapa en trovärdig Agatha Christie-historia med en dryg timmes spel. Det var ju såklart Lord Rhino som var mördaren. En hämndhistoria där Mr Crow velat avliva Lord Rhinos stackars hund men där noshörningen fick sista ordet.

Det var allt som hanns med första dagen för sedan var det dags för någon sorts familjeträff för Rasmus i en trång studentlägenhet i Ryd. Det var trångt, högljutt och det kändes som att alla var något av Rasmus syskon. Ännu högljuddare blev det när vi drog igång The Resistance.

Så var det fredag. Satte igång direkt efter ankomst med Utpost. En historia om ett dysfunktionellt gäng på en avskuren koloni på en torr ökenplanet. Ganska mycket av en humoromgång men jag hade riktigt kul och kände att jag fick till ett par roller riktigt bra. Bästa var nog när doktorn bryskt avvisade min strama forskare Natasha efter att hon öppnat sitt hjärta och förklarat sin kärlek för honom vilket fick henne att fullständigt bryta ihop. För övrigt förlorade vi och kolonin gick under helt och hållet. Det var långt ifrån tung ångest men jag hade jättekul.

Sedan tror jag att vi körde Genesis nya Noirspel Nerver av stål. Jag hade frestats av de härliga jazztonerna som hörde till spelet redan dagen innan när de spelat det och kände mig sugen på en hårdkokt Noirhistoria. Stämningen var grym men jag hade lite svårt att komma in med min roll som Ernest Farinelli - spindeln i nätet som drar i alla tråder och alltid vet mest. Det gjorde inte mig så jättemycket eftersom jag ändå kunde vara med och narrera vår huvudrolls historia i Central City på andra sätt. Häftigt spel med en stämning som träffar helt rätt. Testar gärna igen.

Sista spelet på fredagen blev Prosopopée, ett franskt surrealistiskt spel som jag velat testa ett tag. Det tog ett tag innan man kom in i berättarmode men väl igång så tyckte jag det var ett riktigt mysigt spel. Vi berättade en sällsam historia om en staden med de tusen kanalerna där de döda själarna i dödsriket inte kunde reinkarneras längre eftersom de blivit för giriga och bara ville återfödas som människor. Samtidigt hade människorna börjat frukta döden. Symmetrin och harmonin var bruten och det krävdes tre underliga vänner för att återställa balansen. Min favoritdel var nog när hjältarna gick ner till den uppochnedvända pyramiden i dödens rike genom den triangelformade byggnaden. Och slutet blev fint, när vännerna efter att ha återställt balansen inte längre kunde återvända till de levandes rike.

På lördagen hann jag med ett pass Heman-OSR. Ett scenario som jag visserligen redan spelat men det var mycket jag glömt och kul ändå. När det var klart gick vi och snackade lite med några av Järnringarna som var på plats på lördagen.

Sista spelet på konventet blev ett pass Coyotes of Chicago. Det är ett spel med en spelare och två till fyra spelledare. Det har en tendens att bli lite rörigt ibland om man inte har spelledare som jobbar på att knyta ihop varandras historier. Den här gången blev det kanske lite spretigt men jag tyckte själv att det höll ihop rätt bra och jag hade kul. Ett bra snack i början och fin stämningsmusik satte tonen på ett bra sätt för mig i alla fall.

Framåt nio på lördagskvällen var det så dags för att åka hem mot Stockholm. Anlände strax efter midnatt efter ett för min del riktigt lyckat konvent.

Roligast med konventet: att träffa trevligt forumfolk och snacka spel och allt möjligt.
Löfte jag höll: att spela mer samberättarspel/dirty hippie games än på Gothcon.
Något jag saknade: ett lite tyngre mer seriöst betonat pass. Men det är lite svårt att få till på konvent, där folk springer till höger och vänster och man ofta spelar i en öppen miljö.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Tack för ett fett LinCon-rum! 35+ pass, ~150 timmar spelade.

Jag ska också försöka skriva ner lite spelrapporter men först några korta:

*Forumiter är awesome. Tack alla forumiter och framför allt kloptok, Genesis, Chrull, Hellzon, Vicotnik, m fl som hjälpte oss att spelleda, ta emot främlingar och skapa en fantastiskt stämning!
*Förlåt för den bitvis fragmenterade närvaron från oss arrangörers sida. Det hände en massa saker dagarna innan och under LinCon som gjorde att jag tappade mååååånga konventstimmars spelande.
*Formen får sägas vara ett "work in progress" och föräras en lite längre text redan nu, förändringar för framtiden i kursivt (detta är mina slutsatser och tolkningar från gemensam efteranalys):
  • Vi experimenterade med ett lite mer begränsat primärt spelutbud som pitchades via posters och folders och Ffa postersarna skulle ha varit mer informationsrika eller tydligare i att de var ett komplement till foldern.
  • Vi hade även en officiell policy för de som ville spelleda i Indierummet ("öppen dörr", X-card, spelledaren är ansvarig för att materialet som producerat inte är oreflekterat sunkigt i någon spelares ögon), denna borde ha varit explicit uttryckt i text på spelborden.
  • "Rollspel" är en knepig term med en massa onödigt bagage som inte är till någon hjälp när vi ska pitcha spel så som Imagine, A Drift och Let the world burn, Nästa gång byter i till "spel"/"lek"/"rollek" eller annat snajdigt uttryck. Förslag någon?
  • En bra yta att umgås på kring/efter spelen kändes som att den saknades vilket kunde ha varit bra för att fånga upp spelare efter spel, diskussion för nästa spel, etc. Nästa gång kommer det mest iögonfallande bordet i lokalen vara reserverat för skitsnack, spel förbjudet vid detta bord!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jag hade en skitbra vistelse i Linköping, tack till alla som gör indierummet till något som gör det värt att åka på konvent för.

Det bev två pass av egna OSR-äventyr spelledda, ett pass zombie cinema och ett pass drakar och bananer spelade. Och en massa bra snack. Och sen köpte jag King of New York som gick varmt även utanför konventet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Känns dock som att konventet i stort var väldigt glesbefolkat (eller?). Hur många besökare var det egentligen?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,239
Location
Stockholm
Enligt eventsidan på Facebook var det 433 personer som gick och 147 som kanske skulle gå. Det är säkert en hel del personer som inte kryssat i att de ska gå på Facebook (till exempel jag) så då borde det ju vara över 500? Mycket mer än jag trodde faktiskt.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,239
Location
Stockholm
chrull;n91911 said:
... tack till alla som gör indierummet till något som gör det värt att åka på konvent för. ...
Ja, utan indierum och forumiter skulle jag aldrig åka på konvent. Vad skulle jag göra då liksom? Hänga i steampunkrummet? Spela figurspel? Alternativen lockar inte direkt...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
RasmusL;n91908 said:
  • Vi hade även en officiell policy för de som ville spelleda i Indierummet ("öppen dörr", X-card, spelledaren är ansvarig för att materialet som producerat inte är oreflekterat sunkigt i någon spelares ögon), denna borde ha varit explicit uttryckt i text på spelborden.
Vad betyder spelledare i det här sammanhanget, är det den som presenterar spelet? För många av spelen som spelades har väl ingen spelledare i traditionell mening? Även om det är så, varför är det inte ett gemensamt ansvar snarare än en persons ansvar?
RasmusL;n91908 said:

  • "Rollspel" är en knepig term med en massa onödigt bagage som inte är till någon hjälp när vi ska pitcha spel så som Imagine, A Drift och Let the world burn, Nästa gång byter i till "spel"/"lek"/"rollek" eller annat snajdigt uttryck. Förslag någon?
Väldigt intressant reflektion tycker jag, det är en knepig term med massa bagage, samtidigt så är det en välkänd term och att ha mer generella termer gör att det tyvärr tror jag riskerar att bli mindre inbjudande och mer för en initierad skara. Eftersom en term som 'spel' inte säger någonting, särskilt inte på ett spelkonvent så kommer bara de som redan känner till rummet bli intresserade av att gå dit och det är ju antagligen tvärtemot vad en vill uppnå.

Men absolut, om det går att hitta en annan term som bättre beskriver vad vi håller på med utan att behöva extra förklaringar så kan jag tänka mig att det är värt att byta, men risken att vi skulle kunna enas om en sån? Jag tänker slänga fram "Berättelserummet" eftersom vi väl i alla de där olika varianterna ändå håller på med berättelser och att det också är något som särskiljer de här spelen från många andra spel.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Gothcon var skitkul, hade bättre utbud i affärerna och bättre deal med närmaste hotell, men jag har alltid föredragit Lincon som ligger närmare mig,har enklare parkering och inte ligger i en av de städer där någon fått den idiotiska idén att förvara en halv miljon pers på samma ställe.

Nåväl, spelade spel:

Genesis;n91877 said:
1x Prosopopée. Riktigt fin omgång med en fantastisk symmetri där vi löste problem med balansen mellan människa, natur och liv och död i en venediginspirerad stad med tusen lyktor, vindlande kanaler och mystiska gondoljärer med långnästa masker. Efter att ha återbördat balansen mellan människa och natur steg vi ned till dödsriket och upprättade balansen även där så att de döda kunde reinkarnera sig igen istället för att tvinga sig ut genom triangelformerna och hemsöka de levandes värld. Till slut insåg vi dock att när vi stängt triangelvägen så kunde vi inte återvända till de levandes rike, utan reinkarnerades, en som träd, en som sångfågel och en som människa. Bästa citat: "Vi fick trianglar att existera."
Vad han sa. Hade det inte varit på franska hade jag försökt få tag i det. Lagom svårt på fredag kväll. Blev lite mentalt blockerad mitt i

2x Drakar och Bananer. Ovannämnda S&S med ridödlor (men inte rayguns) och allmänfantasy. Med de "mellansvåra" reglerna vi körde på standardfantasypasset blev det ju till och med taktiksnack. Favoritföremål: Jämnt lopp mellan "betydligt bättre flöjt" (som offrades till ormguden) och "död råtta" (som offrades till goblinerna).

2x The Quiet Year. Mitt lilla bidrag till rollspelshögen. Först kom en spelgrupp där en av spelarna hade spelat förut och därför var mer erfaren än jag. Vårt lilla samhälle runt en övergiven rymdraket (som så småningom kopplades till en arkan kraftkälla och välte) slöt efterhand fred med de telepatiska jättarna och levde ganska gott tills vintern och frostherdarna kom. Nästa spelgrupp etablerade att samhället var en övergiven armébas, och mot slutet räknade vi fyra religiösa kulter, två militanta fraktioner inom armébasen, en rad artilleripjäser, ett bombflygplan och en missilbas. När frostherdarna kom fanns inget kvar. Favoritregel: Det är okej att rita fult, men alla ska rita.

1x The Murder of Mr Crow. Ett bättre A Taste For Murder. Svårt att komma ihåg något nu efter att dessutom ha hört om andra speltillfällen med samma namn, men definitivt coolt.

1x Imagine. Vi satt i en ring och berättade ihop en countrystjärnas liv och mödor. Fick hålla tyst en stund mitt i och svälja ner klumpen i halsen. Har fått en fix ide att man skulle kunna hacka fram ett svenskt diskbänkrealismspel ur Imagine.

1x Zombie cinema. Fem generiska österuropeiska ungdomar åker på fest i en stuga. Slumpen vill att det skulle ta ett bra tag innan zombies började dyka upp men vi ställde till det bra för oss ändå. Den rullstolsburne sonen till en högt uppsatt militär blev ivägkörd i bil av en panikslagen soldat, och de två bittraste rivalerna dog nästintill tillsammans i de sista två scenerna.

1x He-Man OSR. He-Mans kompisar och medlemmarna i Nightsatan rockade en dungeon. Så rullar det när chrull har skrivit äventyr.

1x Coyotes of Chicago. En spelare, fyra spelledare som har varsin fjärdedel av vad som pågår. Jag är lite sur på mig själv för att jag fick mental blockering och inte bidrog särskilt mycket, men övriga spelledare knöt ihop en ball story om en forskare vars liv faller i bitar tack vare en delvis mental varulvssmitta.

1x Utpost. Kärlekstrianglar! Misstankar om inkompetens! Psykopatiska AI och skvatt galna IT-ansvariga. Fascistiska psykologer! Lata piloter som kommer till utpostens räddning i sista stund! En värdig avrundning av konventet på lördag kväll. Kunde varit ännu bättre om jag inte varit så trött.

2x The Resistance, med ett halvdussin forumiter och ungefär lika många släktingar till Rasmus, eller hur det nu var.

2x Fluxx, som jag haft med till konvent sedan tidigt 00-tal men aldrig fått tillfälle att spela förut. Lite trasigt.

Missade: Nerver av stål lät ju skitcool. Missade helt Len Howards föreläsningar också. Men men, det finns bara ett visst antal timmar på dygnet. Det blev för övrigt inte mycket alls spelat utanför Indierummet, mest skytteltrafik till tebaren och en titt i butikerna.

Drack: En massa Sencha Lime. Kissade: En massa Sencha Lime.

Är inte samma spel: Let the World Burn och While the World Ends. Prosopopée och Psychodrame. The Shadows of the Trees, The Shadow of Yesterday och Spirit of The Century.

Tack för ett trevligt Indierum. Jag skulle nog inte heller komma om det inte gick att spendera en hel helg där och snacka skit med trevliga forumiter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,874
Location
Göteborg
Fler kommentarer efter att ha läst andras loggar:

1: Visstja, Zombie Cinema! Jag är väldigt nöjd med att ha lirat det igen, för jag hade bara spelat det en gång tidigare och mindes inte så mycket mer än att jag inte gillade det. Men nu spelade vi igen och det var riktigt bra. Tog dock en hiskelig tid att spela och vi fick hustregla mitt i för att inte behöva hålla på hela natten.

2: Namn på indierummet. Jag tycker ju att indie är en bra term och rollspel också, och man kan inte hålla på att byta namn på saker så fort de utvecklas. Håller vi på såhär kommer vi att behöva döpa stället till Grejplatsen. Är OSR berättelsecentrerat, liksom? Om inte faller "berättelserummet" också. Nej tack, behåll Indierummet. Jag har aldrig hört någon klaga eller vara förvirrad.

3: Rasmus har väldigt många syskon. Jag hade nog föredragit att stanna och spela rollspel framför att åka på krökarfest i Ryd, men jag hade trevligt ändå, trots ljudnivå och trots att jag valde att inte dricka. Jag vann första omgången som blå i The Resistance och andra omgången blev inte färdigspelad, så min winning streak är ännu intakt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Edit: Det här är jätte offtopic någon moderator får gärna bryta ut till en topic som heter typ "Vad bör vi kalla rollspel och indierummet"

Genesis;n91986 said:
Fler kommentarer efter att ha läst andras loggar:
2: Namn på indierummet. Jag tycker ju att indie är en bra term och rollspel också, och man kan inte hålla på att byta namn på saker så fort de utvecklas. Håller vi på såhär kommer vi att behöva döpa stället till Grejplatsen. Är OSR berättelsecentrerat, liksom? Om inte faller "berättelserummet" också. Nej tack, behåll Indierummet. Jag har aldrig hört någon klaga eller vara förvirrad.
Det är väl klart att det skapas berättelser i OSR också? Alltså om du lyssnar på någon som beskriver en osr-kväll och jämför med någon som beskriver en kväll med shack eller riskspelande så är det ganska uppenbart att det i det första fallet har skapats en berättelse och i det andra fallet inte?

Jag tyckte precis vi hörde Rasmus klaga? Sen håller jag med om att det kan vara dåligt att byta namn, men jag tycker ändå att namnet faktiskt bör spegla vad som sker där, om vi ville gå mer mot varumärke så skulle ett mindre beskrivande namn varit bättre. Jmf med Gothcon där jag tycker att Sarz-spelbar kan innehålla precis vad som helst, och säkert ha olika teman olika år men om "Engelska brädspelsbaren" plötsligt mest skulle spela svenska indierollspel så skulle jag tycka att de nog borde byta namn även om det är inarbetat.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
kloptok;n91921 said:
Enligt eventsidan på Facebook var det 433 personer som gick och 147 som kanske skulle gå. Det är säkert en hel del personer som inte kryssat i att de ska gå på Facebook (till exempel jag) så då borde det ju vara över 500? Mycket mer än jag trodde faktiskt.
Lincon själva säger 1200, så det är väl minst sagt ganska många som inte checkar in på FB.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
En bra början när/om man skall byta namn är att skriva den beskrivande texten som man tänkt sig ha under namnet först och se om det finns några bra ledtrådar att plocka upp där. Om den beskrivande texten är för spretig för att det skall gå att få till ett bra samlande namn så talar nog det för att det gamla namnet duger minst lika bra som ett nytt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Björn den gode;n91939 said:
Vad betyder spelledare i det här sammanhanget, är det den som presenterar spelet? För många av spelen som spelades har väl ingen spelledare i traditionell mening? Även om det är så, varför är det inte ett gemensamt ansvar snarare än en persons ansvar?
Ja, "lekledare" hade varit ett bättre ord.

Givetvis är det allas ansvar, det den här regeln delar ut är ett alibi för att faktiskt säga ifrån.

BDG said:
Väldigt intressant reflektion tycker jag, det är en knepig term med massa bagage, samtidigt så är det en välkänd term och att ha mer generella termer gör att det tyvärr tror jag riskerar att bli mindre inbjudande och mer för en initierad skara. Eftersom en term som 'spel' inte säger någonting, särskilt inte på ett spelkonvent så kommer bara de som redan känner till rummet bli intresserade av att gå dit och det är ju antagligen tvärtemot vad en vill uppnå.
Ja, det känns lurigt att försöka hitta ett bra alternativ men jag vill i alla fall försöka. Som det blev nu var det nära på att "rollspel" uppfattades som falsk marknadsföring av många som kom och förväntade sig D&D4E-bonanza. Jag tror att man, även om man kommer från den traditionen, kan svälja många spel men mycket av det vi spelade var ju knappt ens spel, liksom.

BDG said:
Men absolut, om det går att hitta en annan term som bättre beskriver vad vi håller på med utan att behöva extra förklaringar så kan jag tänka mig att det är värt att byta, men risken att vi skulle kunna enas om en sån? Jag tänker slänga fram "Berättelserummet" eftersom vi väl i alla de där olika varianterna ändå håller på med berättelser och att det också är något som särskiljer de här spelen från många andra spel.
Jag tycker att det är ett superbra namnförlsag! "Indierummet" har ju en del historia och kärlek från många forumiter och jag tror inte att namnet kommer att bytas, snarare att det kanske kommer att dyka upp ett nytt arrangemang typ "Berättelserummet" eller liknande i framtiden.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Hellzon;n92130 said:
Lincon själva säger 1200, så det är väl minst sagt ganska många som inte checkar in på FB.

Hmm... Det säger något om hur fett misslyckad vår marknadsföring var med andra ord. Jag skulle gissa på ca 40 unika spelare och då var nästan 20 av dessa forumfolk eller minions. Sju "reklamskyltar" tejpade på golvet i konventets korridorer och några dussin reklamfolders spridda över konventet var antagligen helt fel (mängd, utformning, budskap, etc) eller så var vår entré, trots bilder tejpade på väggarna och en "stå här så hjälper vi dig!!!!!"-skylt, inte tilltalande nog. Det alternativa svaret är väl att indierummet är passé vilket inte känns helt otroligt det heller.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Jag var förbi LinCon en kort sväng på fredag klockan 11 i sällskap med två smågnälliga barn (vilket gjorde att det blev en väldigt kort sväng). Vi rundade R- och S-korridoren typ, inte längre in än kiosken. Indierummet låg i "studentköket" ser jag på hemsidan nu i efterhand... är det mittemot kiosken (fast då borde jag väl sett någon av era reklamskyltar?) eller längst in i S-korridoren (eller nån helt annanstans)?

Lite pinsamt att det inte blev ett Hej, men det var ändå inte läge att spela något. Barnens roligaste minne var att springa runt vid cykelparkeringen utanför A-huset. :)

Väldigt lite rotation på folk då (men det kanske var för tidigt på dagen?), utan det kändes som att alla satt och spelade med sina gäng och ingen tittade på vad andra gjorde. Baserat på ett antal minuter då, men det är nog så det känts de flesta år jag tittat förbi tror jag.

Jag såg Vicotnik eller hans dubbelgångare på parkeringen vid HusEtt. Han verkade inte känna igen mig och då vågade hojta "Hallå" feg som jag är.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Feuflux;n92186 said:
Indierummet låg i "studentköket" ser jag på hemsidan nu i efterhand... är det mittemot kiosken (fast då borde jag väl sett någon av era reklamskyltar?) eller längst in i S-korridoren (eller nån helt annanstans)?
Längst in i R, om jag läser kartan rätt. Vi var flera som reagerade på att det stod "Studentköket" när det fanns två. :p
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Jag hittade till Indierummet på lördagen och hejade på de som spelade He-man med chrull. Annars har jag mest pushat euroträ. Eller, jag testade Mage War också, det var rätt trevligt! Och så spelade jag något Shadowrun deckbuilding co-op, det var en fruktansvärd upplevelse däremot.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Feuflux;n92186 said:
Jag såg Vicotnik eller hans dubbelgångare på parkeringen vid HusEtt. Han verkade inte känna igen mig och då vågade hojta "Hallå" feg som jag är.
Det var troligtvis en dubbelgångare då jag knappt lämnade indierummet.
 
Top