Nekromanti [Agency] Modul: Espers

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Espers? Esprar? Esperanto? Inte vet jag vad modulen ska heta, den är ju knappt påbörjad. Men jag tror att dess Scanners kallas Espers i varje fall, för att anspela både på ESP och på Final Fantasy.

Iallafall. Agency är ett rollspel jag börjat pilla på trots att jag inte har tid. Man spelar agenter som undersöker något. Vad man undersöker avgörs av modulen.

Den här modulen kom jag på grunden till innan jag ens sett filmen Scanners, men… tanken är typ Scanners fast med ett par twistar.

Den verkar inte lämna mig ifred, den här idén, så nu skriver jag ner den här så kanske jag får vara fri ett tag.

OK; rollpersonerna är rätt så vanliga människor – kompetenta och kunniga inom sina fält, kapabla agenter, men de har inga specialförmågor eller så. De leder (eller, i praktiken, utgör) en hemlig specialstyrka som ska undersöka ett potentiellt hot mot rikets (minst) säkerhet: espers. Man har nämligen upptäckt att det finns telepater bland oss. Ingen har hittills tillfångatagits levande, och de flesta försök att fånga in en med våld och militärer har slutat i katastrof. Så nu tar man till mer subtila medel… Rollpersonerna ska utreda händelser relaterade till espers, kartlägga, initiera forskning om och försöka räkna ut hur de funkar och vad de vill.

Det jag tänker mig att modulen ska innehålla är i princip:
  • Sanningarna – vad esprar egentligen är och kommer från och så. Långsiktiga planer. Eventuella subgrupper.
  • En tänkt kampanj-tidslinje (typ). Eller ja, tid och tid, ungefär i vilken ordning det är tänkt att saker ska hända och så. Beroende såklart på vad rollpersonerna hittar på.
  • Hur esprarnas krafter funkar, hänger ihop och hur denna information kan förvandlas till ledtrådar.
Med andra ord – det som gör att en Esper-kampanj skiljer sig åt från andra Agency-kampanjer. Sånt som hjälper SL att konstruera Esperspecifika äventyr.

Mer i nästa inlägg…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Hur krafterna funkar – jag är ganska inspirerad av Mutant City Blues' Quade-diagram här. Jag gillar när det finns strukturer i hur saker funkar, som dels kan användas som inspiration till och begränsningar för äventyr, och dessutom agera ledtråds-bränsle.

Det skulle till exempel kunna se ut såhär: Krafterna finns i tre olika kategorier – SCAN (läsa av tankar, minnen, känslor), SEND (skicka röster, texter, hallucinationer) och CTRL (skicka subliminala förslag, skapa riots, jedi mind tricks). Det är väldigt ovanligt att en esper kan använda sig av fler än en katagori, men inte helt omöjligt. De kan vara olika bra på dem och olika bra på olika specifika krafter inom respektive kategori.

Varje kategori krafter lämnar efter sig vissa specifika skador eller andra indikationer. Vissa måste offret vara levande för att man ska kunna upptäcka, andra kan bara upptäckas vid noggrant studium av offrets hjärna. Det finns visst överlapp mellan indikationer, så att en enstaka indikation ofta fortfarande kan vara någon av två olika krafter. Med tiden och med forskning kan agenternas instrument för att skilja dessa fall åt från varandra bli bättre.

Till en början vet inte spelarna något av detta – det är sådant som får presenteras för den av SL genom äventyren. Efter några scenarier börjar de bygga upp en förståelse för hur helheten fungerar. Det måste ju, tänker jag, vara roligare att försöka fundera ut hur diagrammet ser ut än att bara passivt få det…

Vad Espers egentligen är – Spoilorz, såklart.

Till skillnad från scanners tänker jag mig att Espers har något slags utomdimensionellt ursprung. Varje esper har en tumör av svart kristall i hjärnan, som långsamt växer – den kommer genom en liten dimensionsportal och kommer på sikt att äta sig igenom människans hjärna och ersätta den. Den läser av allt den äter, och tar långsamt kontrollen utan att människan märker det.

De svarta kristalltumörerna är levande, tänkande varelser. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad de vill ännu, men det är sannolikt inte något som är alldeles kompatibelt med att det mänskliga samhället fortsätter som det gör just nu. Huruvida det är något renodlat dåligt eller ej vill jag gärna ska vara något som egentligen inte är alldeles säkert. Jag skulle vilja ha lite moralisk ambivalens här; jag vill att det ska gå att se deras sida av saken och faktiskt inte vara helt säker på att de har fel.

Men jag får fundera vidare lite på den, tror jag. Jag kan ju alltid falla tillbaka på att de egentligen behåller personligheten hos alla de tar över, dvs att det de gör är ett slags tvångs-uploading och att människorna som laddas upp får eget liv. Och att det hela i slutänden kan betraktas som ett slags massiv uppgradering av människosläktet.

Men jag vet inte. Det känns som en sån grej som typ bara jag kan tycka är positiv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag kom på en till kategori av förmågor:

LINK – att koppla ihop människors nervsystem (typ). Jag tänker i princip att man gör så att det en person känner, känner också en annan. När det gör ont på den ene så gör det ont på den andre etc. Man kan kalla det lite "voodoodocke-principen" men med fullstora människor istf dockor.

Känns definitivt som något som kan användas för att skapa intressanta closed room-mysterier. Och ifall man t.ex. hittar någon som visar alla tecken på att ha blivit knivmördad utan att egentligen ha några sår utvärtes så vet man också att man behöver leta efter någon med som allra minst allvarliga knivskador och som var i närheten…

Typisk sån grej som dels kan vara inspirerande för scenarier, dels ge intressanta ledtrådar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag har funderat lite mer på vad espers är och vad de vill:

En möjlighet som jag leker med är att det kan visa sig att espers i själva verket inte alls är den invasionsstyrka de verkar vara. Utan att de svarta kristallerna helt enkelt är en uppgradering. Den har börjat manifestera sig i vår verklighet for whatever reason, men den är i grunden benign. Människor som får svart kristall i skallen fortsätter alltså uppleva en kontinuitet jämfört med sina tidigare jag, och ser det som en renodlad förbättring. Såklart blir de "personlighetsförändrade" – men det är egentligen mest för att deras nya jag är så mycket mer avancerade och kapabla. De blir som ett slags övermänniskor. Eller kanske mer att de får tillgång till helt nya sinnesintryck och möjligheter.

Kanske kan man dra likheterna med en klassresa? Att som person ur arbetarklassen utbilda sig och från sitt eget perspektiv generellt få det bättre och höja sig på samhällsstegen, och sedan få allt mindre gemensamt med de som är kvar. Inte längre ha speciellt mycket att prata om på julmiddagarna. Behöva kämpa med sitt klassförakt.

Vem vill egentligen glömma bort hur man läser? Det är ju ganska trevligt att kunna läsa. Vem vill glömma bort hur man programmerar? Eller hur man gör något annat som förenklar ens vardag och får en att känna sig mer kapabel? Inte många, tänker jag.

Så… Varför mördar de? Varför beter sig espers som en invasionsstyrka? Jag tror att de som mer upphöjda kanske arbetar efter "the needs of the many". De är utlitarister och har som gemensamt mål – beslutat i enhällighet genom deras gemensamma pseudo-hivemind-svartkristall-internet – att sprida de svarta kristallerna till så många som överhuvudtaget går. Det är beklagligt, men ibland behöver då några enskilda dö. Men på längre sikt får alla det bättre, framför allt om man accelererar tidsplanen och konstruerar fler svarta kristallpelare/antenner…

Är det här för snällt och för humaniserande? Är det häftigare om det bara är onda kristallmonster från en annan dimension som vill ta över mänskligheten och äta upp oss? Jag vet inte. Någonstans är jag ju för det främmande och icke-euklidiska, så att färmänskliga det hela tar lite emot.

Å andra sidan misstänker jag att ganska många spelare och spelledare kommer att tycka att det är ett problem även om de känner till ovanstående, och fortfarande kommer att vilja stoppa den svarta kristallen. Jag själv tycker ju att det finns en poäng i det esprarna vill göra… #unpopularopinion
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
En (om än en smula feg) tanke kunde såklart vara att
ha med båda alternativen och låta SL välja. Det skulle trots allt vara fullt möjligt att ha den ena som falsk bild och den andra som sann; oavsett vilket blir både målsättningar och tillvägagångssätt ganska likartade. Det blir ju mest skillnad i hur en eller två Big Reveals ser ut i slutänden.

Sedan får man ju fundera över hur en sån här kampanj kan avslutas. Helst utan slutstrid. Är det hopplöst, kommer espers alltid vinna?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
OK, om nån nu läser den här tråden fortfarande så får de stå ut med att det börjar dyka upp SPOILER-grejer ungefär nu.


Jag har funderat lite på det här med effekter som man ska kunna märka på folk som utsatts för olika förmågor. Jag tänker att en bra början skulle kunna vara att lista ett gäng olika potentiella bieffekter, och senare mappa var och en av dem till 1–2 förmågor eller så.

Ett axplock:
  • Nervskador överlag
  • Hyperkänslighet (olika sinnen)
  • Huvudvärkar
  • Minnesförlust
  • Visuellt brus eller andra synstörningar (se dubbelt, i syne, svårt att styra ena ögat?)
  • Inre blödningar i hjärnan
  • Spräckt trumhinna
  • Hjärntumörer
  • Språkstörningar (olika beroende på om det är Broca eller Wernickes område?)
  • Muskelspänningar
  • Återkommande audiovisuella hallisar, eller kanske lukter.
  • Ovälkomna minnen som tränger sig på utan att man kan skydda sig mot dem
  • Illamående/yrsel
  • Sömnproblem, nattmaror
  • Narkolepsi
  • Förvirring
  • Skakningar
  • Lättretlighet, aggressivitet
Typ allt det ovanstående är ju sånt som kan uppkomma helt naturligt också, vilket också är lite av poängen. Esper-förmågor SKA vara ganska svåra att vara helt säker på att de använts och det finns en poäng i att också kunna skapa äventyr med falsklarm, där mycket tyder på en espers inblandning men där det kanske helt enkelt bara är ett vanligt jäkla mord. Eller en vanlig jäkla olycka där någon fick en hjärnskada.

Jag tänker mig också att målen för esperförmågor i många fall är medvetna i efterhand att det var något skumt som hände. De kan kanske inte peka ut någon som skyldig, men har de till exempel blivit jedi-mind-trickade så minns de nog det som ganska obehagligt i efterhand. Det blir mer klurigt när det gäller minnestricksande; där får man nog gå på andra saker (minnen som vid närmare påseende inte hänger ihop eller verkar rimliga, t.ex).



En annan fråga är ju som alltid hur OK det är att använda sånt som är verkliga funktionsnedsättningar och skador i spel. Det är ju, hur man än ser på det, ett slags trivialisering och rentav exotifiering.
 
Top