Nekromanti Spel med ett Centralt Mysterium och en Stor Kampanj

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Jo alltså, jag tröttnade på att sitta och vara gnäll-apa i en annan tråd om ett liknande ämne, så jag bestämde mig för att skapa en positiv tråd istället.

Så. Jag gillar mysterier. Jag gillar STORA mysterier. Ju större, desto mer intressant, generellt. "Vem har utfört det här mordet" är för all del lite spännande, men "vem ligger egentligen bakom alla större politiska mod de senaste århundradet" är mer intressant. Och "vad finns egentligen inuti månen" och "om solsystemet egentligen är en gigantisk maskin, vad är dess syfte" är ännu mer intressanta.

Jag tror att det är samma mekanism som gör att jag finner historia och idéhistoria mer intressant ju längre bort den är.

Men: Om jag skulle vilja skaffa mig en liten samling av rollspel som verkligen bejakade det här, vilka skulle då ingå?

Jag letar alltså efter två huvudsakliga egenskaper:
  • Spel som har ett eller flera "världsmysterier", dvs "sanningar om världen" som till en början inte är kända av rollpersoner eller spelare, utan bara spelledare…
  • …och som har en tänkt "Stor Kampanj", gärna skriven och såld i grundbok eller som separat produkt, som steg för steg utforskar och avslöjar sagda världsmysterier.
Som något slags hypotetiskt exempel: Tänk er ifall Mutant: Undergångens Arvtagare hade haft ett svar på frågan "hur gick katastrofen egentligen till", och det funnits en köpekampanj som lät spelarna få svaret i kampanjens klimax.

Ett mer konkret exempel: I mitt eget spel More than Human finns det ett centralt mysterium i form av "varifrån kommer egentligen superkrafterna", och grundboken innehåller också en roadmap för en tänkt Stor Kampanj där spelarna steg för steg tar sig närmare sanningen.


Jag förstår ifall det här inte är sådär supervanligt – en av grejerna med en sådan Stor Kampanj är ju att en spelvärld vars fokus varit just det centrala mysteriet liksom blir "förbrukad" när spelarna känner till allt. Och jag har förstått att folk gillar att fortsätta spela i samma spelvärld år ut och år in, där jag snarare föredrar tanken på att spela just en Stor Kampanj i varje spel, för jag lär ju ändå inte få slut på balla rollspel innan jag dör (framför allt inte om jag fortsätter skapa dem).

Men, nog borde det väl finnas några exempel som inte jag skrivit?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
Törnetronen (Symbaroum) är den kampanj som jag tror kommer närmast, åtminstone bland de svenska.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Pendragons Great campaign är lite åt det hållet. Det är inte utspelat efter den kanske, men världen är så annorlunda att det inte är samma längre.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
År Noll kan nog sägas vara ett sådant. Möjligen expansionerna också. Det finns en stor central hemlighet i vart och ett av dem, men det kanske inte var vad du tänkte på...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Ram;n328269 said:
Pendragons Great campaign är lite åt det hållet. Det är inte utspelat efter den kanske, men världen är så annorlunda att det inte är samma längre.
Utforskar denna Great Campaign något världsmysterium också? Jag hade fått för mig att det mer var fokuserat på... mer vardagliga ting (för tiden), men jag måste erkänna att jag inte gjort så djupa efterforskningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Oldtimer;n328271 said:
Sagan om den brinnande himlen har ett stort centralt mysterium, så den borde passa in.
Är det en kampanj som tillför sitt eget mysterium till en existerande spelvärld, eller är det en kampanj som utforskar ett för spelvärlden centralt mysterium?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Khan;n328270 said:
År Noll kan nog sägas vara ett sådant. Möjligen expansionerna också. Det finns en stor central hemlighet i vart och ett av dem, men det kanske inte var vad du tänkte på...

Jag tror att de är ganska bra exempel – jag har inte läst just kampanjerna eftersom jag hoppas kunna få spela dem en dag, men utifrån vad jag förstått så ligger de åtminstone ganska nära vad jag efterfrågar.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
krank;n328272 said:
Utforskar denna Great Campaign något världsmysterium också? Jag hade fått för mig att det mer var fokuserat på... mer vardagliga ting (för tiden), men jag måste erkänna att jag inte gjort så djupa efterforskningar.
Det är en perspektivfråga tror jag. Nu var det jättelänge sedan jag läste den, men i den sista delen
faller det runda bordet och magin lämnar landet vill jag minnas

men den missar nog eventuellt målet för din fråga ändå. Jag tror inte det är den typen av mysterium som du söker som rullas upp.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
krank;n328274 said:
Är det en kampanj som tillför sitt eget mysterium till en existerande spelvärld, eller är det en kampanj som utforskar ett för spelvärlden centralt mysterium?
Det sistnämnda, skulle jag säga. Kampanjen är sin egen spelvärld, även om det innehåller råd för hur man kan transplantera in den i sin egen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Skulle säga Coriolis och Ikonernas Nåd, även om den inte är komplett än (men det är ju inte Symbaroum heller).

Till viss del tycker jag nog ändå att MUA är det du frågar efter. Även om det inte finns svar kring själva katastrofen så finns det ändå svar kring väldigt centrala deler i settingen som är tillräckligt stora (muterade djurens ursprung och bakgrunden till samfundets historiska maktstruktur).

Konfluxsviten ger ju många av de stora svaren kring världsbygget och speciellt om man väljer att skruva lite på den utifrån romansviten.

Även Forbidden Lands/Svärdets Sång har ju en större metaplot kring varför världen är som den är.

Förövrigt håller jag med om att den här typen av episka kampanjer som är upphängd på spelvärlden är något av det jag helst spelar (eller till och med bara läser för nöjes skull)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Well, om du kan hålla dig till tåls i något år så kommer Kopparhavskrönikan till Kopparhavets hjältar att ge dig just detta, men tills dess ligger, tro det eller Eon (lite sopilers så säger inte mer nu) bra till. Det krävs dock lite jobb och nystande. Sedan har du ju såklart Svavelvinter. Både kampanjen och spelet. Och Coriolis med!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Ram;n328276 said:
... Jag tror inte det är den typen av mysterium som du söker som rullas upp.
Nej, det är det inte. Det finns många små och stora hemligheter i PGC, men inte ett bärande världsmysterium. En ambitiös SL kan troligen bygga ut graalsöket/-mysteriet till det, men det skulle kräva mycket arbete och stora kunskaper.

Mutant År Noll passar däremot bra in.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Funderar på om man skulle kunna säga att Upsala Svitens "Mörkret mellan stjärnorna" funkar såhär. Eftersom det handlar om Lovecraftiansk kosmisk skräck så sker själva avslöjandet av världsmysteriet mest som en avslutande twist, men här är det som sagt mest som ett avslöjande och maktlösheten att inte kunna påverka det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag kan bara understryka Törnetronen och MUA ur det perspektiv Henke skriver. Ikonernas nåd gissar jag är sant men har ingen kol personligen. (Och inte förvånande har de ju alla på sätt och vis samma upphovsmän.)

Jag anstränger mig för att komma på några kampanjer till utländska spel men det är tomt...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Läste igenom "King for a day" av Jim Pinto (bygger på D&D-kampanjen "Night Below") för ett tag sedan som är en fantasy sandbox med mängder av scenarion där huvudtråden handlar om världsmysteriet och vad som ligger bakom händelserna i regionen. Borde falla in i den här kategorin.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Att flera av er nämnt Törnetronen bådar gott. Jag blev som sagt grymt besviken på Symbaroums grundbok, som ju visserligen har skitsnygga och inspirerande bilder men nästan helt ignorerade de coola delarna i settingen – de har väl ett tiotal sidor mot slutet eller så – till förmån för det regelsystem jag inte gillar alls och en massa (för mig) helt ointressant grejs om städer och aktörer i de städerna.

Frågan är då om jag ska läsa Törnekronan eller om jag ska låta bli, i förhoppningen om att en dag bli spelledd genom den (förhoppningsvis med annat regelsystem)...



Och ja, jag har förstått att UAs kampanj grävde en hel del i de i mina ögon något mindre mysterierna, och det är ju såklart bra. Det är bara synd att den lämnar det så att säga största mysteriet (i mina ögon) orört.


Jag har höga förhoppningar om Coriolis' officiella kampanj och håller tummarna på att få vara spelare genom hela den.


Eon… Det jag hört om de stora mysterierna där är väl mycket att det just kräver ganska noga och nära läsning av ganska mycket material för att man själv ska kunna pussla ihop det, dvs att det inte finns någon stor "här är femton äventyr som sin klimax avslöjar Hur Det Ligger Till"-kampanj. Vilket ju är det jag helst vill se (av ren lathet såklart. Drömmen är ju att kunna köpa en grundbok och kanske en serie kampanjböcker till varje spel och där ha allt man behöver... Jag ogillar att behöva göra jobb som SL).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
krank;n328300 said:
Att flera av er nämnt Törnetronen bådar gott. Jag blev som sagt grymt besviken på Symbaroums grundbok, som ju visserligen har skitsnygga och inspirerande bilder men nästan helt ignorerade de coola delarna i settingen – de har väl ett tiotal sidor mot slutet eller så – till förmån för det regelsystem jag inte gillar alls och en massa (för mig) helt ointressant grejs om städer och aktörer i de städerna.

Frågan är då om jag ska läsa Törnekronan eller om jag ska låta bli, i förhoppningen om att en dag bli spelledd genom den (förhoppningsvis med annat regelsystem)...
Ett tips kan vara att läsa kampanjsammanfattningen som på någon A4 förklarar grundpremissen i kampanjens utgivna och outgivna delar. *SPOILERVARNING* dock!

https://frialigan.se/wp-content/uplo...versikt_v2.pdf
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Mitt eget StormRing har ett stort grundläggande mysterium. Den kända världen (en större ögrupp) är omgiven av stormar som stänger inne alla som lever där. Sedan är det inte planerat någon specifik kampanj där mysteriet skall ”lösas” även om mycket kommer kretsa kring ”mysteriet”.

ett annat exempel på kampanj med tydligt mysterium är ju Ravenloft till DnD. Här finns det mig veterligen dock ingen officiell kampanj som ”löser” mysteriet. Mysteriet är inte heller riktigt förklarat officiellt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ravenloft

många spelvärldar har ju stora mysterier men jag tror många är antingen inte riktigt förklarade eller är inte tänkta att ”lösas” (till skillnad från exempelvis More than human?).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Här tål ju att nämnas Planescape och den kampanj som börjar med The Great Modron March. En både rolig och intressant utforskning av metaplot, även om flera av modulerna bara går att finna till samlarpris idag tyvärr. Dessutom är Planescape lite av en acquired taste, i alla fall för dem som lutar mer åt fantasyhållet.

Fading Suns har ju en metaplot. Minns inte hur långt den faktiskt utforskades i skrivet material dock.

De flesta White Wolf-spelen har ju metaplot, som de som kretsade kring apokalypsen exempelvis och hur den kom krypande. Har aldrig läst eller spelat den, men få saker låter fullt så episka som Giovanni Chronicles.

Delta Green har ju flera metaplots egentligen och beroende på vilken du utforskar kommer spelarna komma till olika insikter. (Tänker närmast på de olika organisationerna, deras mål, och deras metoder för att nå målen.)

Conspiracy X fungerar på liknande sätt som Delta Green, men på samma sätt är det väl i praktiken ingen konkret skriven kampanj.

Att ingen nämnt Enemy Within till WHFRP är märkligt, med tanke på hur stora omvälvande rentav existensavgörande saker som kan ske i den.

Svarta Madonnan till Kult är ju en effektiv introduktion till illusionen och hur Kults universum fungerar. Måste dock läsa om den som vuxen känner jag, särskilt med de nya reglerna i åtanke som verkar skala bort en del av vapenfetischismen.

Vill även nämna Mutant År Noll, trots att den nämnts av typ alla. Den fick mig själv att upptäcka det vackra i att skriva ett spel specifikt för en handling, vilket ju är vad jag försökt göra med mina egna konventsscenarier delvis på grund av det. Däremot funkade det ganska dåligt när jag själv spelledde År Noll, tyvärr. Vi hade väldigt roligt med hotkorten och andra verktyg i spelet och fick i gengäld en ganska platt och trist upplevelse av huvudhandlingen. Men idén är det verkligen inget fel på.

Eftersom min smak är typ den helt motsatta från din så kanske jag tolkar vad du är ute efter felaktigt, men just konceptet att ha världshemligheter som SL kan avslöja genom en kampanj eller några olika fristående äventyr är mycket intressant och känns väl egentligen som att varenda fjantasyspel som skrivits har någon variant av det så länge SL inte berättar för mycket redan första sessionen.
 
Top