Nekromanti Rollspel.nu's Filmklubb v23 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v23. Som om ingenting hade hänt.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har inte varit tillbaka tio minuter innan jag gör ett fatalt misstag. Kan inte någon snäll moderator byta namn på tråden? Snälla? Med socker på?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
krank;n324649 said:
Jag har inte varit tillbaka tio minuter innan jag gör ett fatalt misstag. Kan inte någon snäll moderator byta namn på tråden? Snälla? Med socker på?
Tack!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Välkommen tillbaka!

Jag har sett ”Aquaman” tillsammans med min fru och våra barn då jag bedömde våldet som såpass milt att mina barn utan problem skulle kunna se den. Jag hade hört väldigt mycket negativt om den här filmen innan jag såg den så jag gick in med absolut lägsta förväntningar man kan ha. Eftersom mina förväntningar var låga så blev jag överraskad på ett positivt sätt, kanske är så här jag skall tänka om alla filmer i fortsättningen!? :)

Nja, filmen är snygg och utspelar sig väldigt mycket under vatten och effekterna som skall visualisera detta är bra gjorda. Dialoger och liknande är... inte lika bra, minst sagt. Jag tycker att filmen passar in i samma fack som jag skulle placera in de sämre filmerna i “Pirates of the Caribbean”, gladaction med dialoger som saknar IQ. Jag såg filmen i 4K HDR och blev väldigt imponerad av hur snygga filmer har blivit och det är lite som när blu-ray gjorde sitt intåg och alla filmer helt plötsligt blev lite bättre. Nu vet jag inte hur länge ”smekmånaden” kommer att hålla i sig men jag tror att jag en tid kommer ge filmer för högt betyg på grund av att jag uppskattar det visuella så enormt.

Utan att spoila så kan man säga att handlingen är högst traditionell utan större överraskningar, det är liksom inte Poirot eller något liknande. Filmen tar vid där ”Justice League” slutade och jag gillar nog alla skådespelare som har en viktig roll i filmen och brukar uppskatta andra filmer de medverkar i.

Mina barn älskade filmen, sonen tyckte Aquaman var awesome och dottern tyckte prinsessan Mera var ännu häftigare. Jag tyckte båda var helt ok utan att överraska eller göra mig besviken. Som helhet är det dock inte en speciellt bra film då den just är så traditionell och spelar på redan inövade karaktärsmönster och händelseförlopp. DC har inte och tycks inte kunna tävla riktigt med Marvel när det kommer till deras filmuniversa, vilket är synd då det vore så jävla underbart att ha två superhjälte-universum som båda är lika svulstiga och underhållande. Aquaman som film borde också självklart ha skapats innan ”Justice League” men nej, och jag vet inte varför DC valt den ordning de gjort.

Totalt ger jag filmen 3/5 men utan alla snygga ljuseffekter och hur snyggt allt ser ut i HDR så hade det blivit 2/5 då handlingen som sagt inte är något att hurra över.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Igår såg jag Spiderman: Homecoming. Första gången jag genuint tyckte en marvel-film var sevärd sedan första Avengers (och innan dess första Iron Man). Mer komedi med superhjältetema än en superhjältefilm med humor, som de andra försöker vara. Dessutom funkade humorn, till skillnad från så gott som alla andra.

3/5. Vet inte om jag kommer se om den, men jag ångrar inte att jag såg den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag gick och såg X-men: Dark Phoenix idag. Jag ska erkänna att jag inte gav den de bästa förutsättningarna; jag kom direkt till biosalongen från studentmiddag och utspring på jobbet, och som introvert så är det visserligen himla roligt men det är också helt sjukt dränerande med 3-4 timmars intensivt umgänge i stimmig miljö med massa människor och mycket ljud. Så jag föll ihop som ett korthus så snart jag satte mig ner, i princip.

Min förväntning på den här filmen var väl att den som värst skulle vara som X-men: Apocalypse. Alltså: en alldeles för hattig filmatisering av en lång klassisk storyline från serietidningarna, med schyssta actionscener, episkt scope och kass plot som eskalerade för snabbt eftersom filmer, generellt, är för korta för att berätta meningsfulla episka berättelser.

Vad jag fick var... Tja, jag kommer nog att behöva se om den under bättre förutsättningar. Nu somnade jag flera gånger. Jag tror inte jag missade så mycket, för jag vaknade ganska snabbt igen och när jag kollar sammanfattningen på WIkipedia så verkar jag ha fångat alla viktiga plot points.

Men det här var skräp. Snygga actionscener för all del, men plotten här är direkt pinsamt dålig. Den här filmen försöker filmatisera samma story som den evigt och rättvist utskällda Last Stand, men försöker göra det lite mer fokuserat. Och det kan jag väl för all del respektera – det är det bästa beslutet filmmakarna tog, att inte försöka blanda in flera andra plots, utan verkligen bara köra på en enda central.

Synd bara att den plotten är så erbarmligt jävla dåligt... plottad. Det finns ingen rytm, ingen vettig struktur. Inga intressanta antagonister. Och hela grejen med "tjej som inte kan styra sina känslor/krafter" som plot point känns... inte så superfräsch om jag ska vara ärlig.

Bra skådespelare överlag, även om ingen gör något speciellt bra jobb. Kanske Turner, då, som trots manuset lyckas vara helt OK.

Men näh. Det här är Fox' sista X-menfilm. Bra.

BETYG: 2-/5. Får se om jag sänker till etta efter att ha sett om den i helt vaket tillstånd.
 
Top