Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v17

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v17.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag har varit och sett Avengers: Infinity War.

Jag var väldigt frestad att inte skriva så mycket mer utan bara ge mitt betyg, men jag ska nog ändå:

A:IW är en film som hade kunnat krasha och brinna på tusen olika sätt. Att den inte gör det, att den inte känns upphackad eller plottrig, vittnar om hur solitt Marvels världsbygge är. Genom alla de filmer de gjort tidigare så har de förtjänat att få den här filmen att funka. All setup, all etablering, all anknytning till karaktärer som behövdes för att få en såhär massiv film att hålla ihop gjordes i andra filmer.

Jag har kritiserat Age of Ultron för att framför allt syskonen Maximoff kändes inslängda och inkrystade. Här finns inget inkrystat. Allt och alla är redan etablerade i egna filmer. Det här är en fortsättning på Thor 3, Captain America 3, Spider-man: Homecoming, Avengers: Age of Ultron, Guardians of the Galaxy 2 och Black Panther. Bland annat.

Är det här den bästa film som någonsin gjort? Nä. Men det är en orimligt jäkla bra film givet förutsättningarna, och jag kan tänka mig att se om den imorgon.

BETYG: 5/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag har just sett om Självmordspatrullen, som jag fick i julklapp på 3d-bluray och inte tagit mig för att titta på förrän nu.

Jag har sett den förut, och tyckte om den trots en del skönhetsmissar.

Tre tankar jag hade medan jag såg den:

- Det är visserligen så att DC var före Marvel med att ge en superhjältinna en egen film, men jag måste nog säga att Marvel ändå är så jävla mycket bättre på kvinnoporträtt överlag. Framför allt de senaste åren så har Marvelfilmernas kvinns fått vara anmärkningsvärt tredimensionella och i Infinity War reagerade jag på hur konsekvent påklädda de var och hur lite sexualiserade. Det är verkligen inte fallet i Suicide Squad, där alla kvinnor som inte är Amanda Waller är synnerligen avklädda och sexualiserade - och med möjligt undantag för Harley också tvådimensionella.

- Jag blir alltmer övertygad om att ett av DCs stora bekymmer är det här med ondingar. När jag ser på Marvelfilmer så ser jag skurkar som Iron Monger, Loki, Ultron och Vulture. De flesta av dem, med något enstaka undantag (som Red Skull) är inte bara tvådimensionella kacklande skurkar som vill förgöra världen för att de är onda. De har motivationer, personlighet, svagheter. Man kan ha lite banter med dem. Det gör dem till intressanta motståndare. Hell, till och med Thanos har ju visst djup. I DCs filmuniversa är det tvärtom. Både skurken i Suicide Squad och skurken i Justice League är ju urtråkigt platta kacklande ondingar. Zod var marginellt bättre, men inte mycket. Samma sak med Ares. Ingen av dem når ju upp till t.ex. Loki, som ju är en av superhjältefilmhistoriens bästa skurkar tillsammans med till exempel Ledgers fantastiska Joker.

- Det är jätte-jätte-jättekonstigt att Jared Leto ju tydligen gick all-in med method acting och jävelskap och blev helt jävla omöjlig att ha att göra med under inspelningen av den här filmen, givet att resultatet är att han spelar Jokern på ett synnerligen förutsägbart och tråkigt sätt, och dessutom bara är med sammanlagt ett fåtal minuter.

BETYG: 4/5
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag har också vart och sett Avengers Infinity War och håller i princip med Krank. Men. Jag tror att filmen bara kommer upp till en Marvel 4 av 5. Den är riktigt bra, men det finns en handfull bättre marvelfilmer. Kommer med spoilertaggade spoiler åsikter när jag är i form att skriva taggar och inte bakis över mobilen.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Rälsad historia: 'Den grymme, den starke och den fege' (1973, 'Emperor of the north') med Lee Marvin, Ernest Borgnine, Keith Carradine m.fl.
Depressionens år 1933 i USA, luffare försöker lifta med passerande tåg och tågvakter är på tågen för att hindra dem. En ökänd luffare, A no.1 (Marvin) utmanar den like ökände tågvakten Shack (Borgnine) vilken hävdar att ingen har eller kommer att lifta gratis med 'hans' tåg. Shack är sadist och bryr sig inte om han slår ihjäl någon, så riskerna är stora men också önskan om att han ska få tillbaka för sin fanatiska grymhet.
Filmen vinner på att (mest) hålla sig till huvudpersonerna Marvin, Borgnine och Carradine, och deras inbördes förhållanden vilka är Den äldre överlevande luffaren, Hans stora fiende och Den unge luffaren med stor käft och övertro på sig själv.
En riktig 'Rail-movie' som inte ger nån djupare bild av 30-talet eller försöker sig på filosofi om friheten i att vara luffare, bara en riktigt bra rörlig historia där Borgnines stirrande blick kan skrämma skiten ur vem som helst: 4/5.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Okej, några dagar senare tänkte jag säga några saker om Avengers - Det eviga Kriget Det kommer story spoilers i en tagg en bit ner. Men först och främst: Det är ju helt fantastiskt att man kan gå runt och vara ganska trött på super hjältefilmer, känna sig ganska ointresserad av hur det går för någon i MCU och sen komma ut efter två och en halv timme Avengers och i stället känna sig sugen på mer. De lyckas verkligen få till det med att ha så många hjältar (men ganska få skurkar som inte är Hanskbäraren själv) och ge nästan alla bra anledning till att vara med och göra vad de gör. Det var kul varje gång någon gruppering träffade någon annan, eller när man fick se vad hjälte X har hållit på med sen sist. Allt som allt är det en lite för viktig byggsten för att Marvel ska kunna gå all out som de kan göra i tex Thor Ragnarok elle GoG-rullarna vilket gör att den inte kommer upp i toppskiktet.

Nu över till saker jag tänkte på under filmen:
Vi måste nästan börja med slutet. Det kändes som första halvan av ett tvådels Doctor Who avsnitt. Vi vet tex att Spindelmannen ska ha en egen film inom en snar framtid så på något sett måste de placera den här filmen EFTER filmerna som just nu är på g, låta nästa Avengers hända INNAN filmerna som är på väg eller (hoppas inte) börja köra med parallella världar. Dessutom: vad händer i tv-serierna? regeln har ju alltid vart att filmerna påverkar tv-serierna men inte omvänt. Allt det här gör att det inte känns lika stort som det skulle kunnat göra om Thanos kanske dödade ett par hjältar och sen drog sig tillbaka för att ladda om till nästa del. Jag har liksom svårt att tro att det här kan fortsätta ha hänt i den utsträckning det måste göra för att vara "giltig" handling. Jag känner mig mer logiskt än känslomässigt investerad i det här slutet, även om det var fint att se Big Puple sitta och ta en välförtjänt semester i rymd-thailand.

Nästa grej: Varför var inte Hawkguy med? Han är ju en nyckelperson i Avengers! Stryk Falcon om någon ska bort, det är ändå ingen som gillar honom och han är sämre än de andra flygarna. Och var är Nova och Nova-kåren? Det är ju problem på galaktisk skala. Skrulls kommer säkert visa sig ha vart på jorden sen 90-talet och har säkert folk i Wakanda också, så de var nog med och slogs mot Thanos redan i den här filmen.

En till sak: Det här med att Thanos typ inte tar skada av vapen eller så, visst känns det som en separat kraft som inte har med handsken att göra? Han har ju presenterats som oövervinnlig sen han först var med i en film.

Den sista grejen: Det var konstigt att de planterade armavhuggning medelst portal och sen inte bara använder portalen för att kapa handsken av Thanos (eller bara klippa Thanos på mitten). Även att de planterade något möjligt fuffens med tids-stenen som inte levererades på var ganska konstigt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Jocke;n282766 said:
Nu över till saker jag tänkte på under filmen:
Jag lägger allting i spoilers...
Vad gäller att Spiderman och Black Panther redan har sequels planerade etc.: Ja, men de filmerna släpps inte förrän EFTER Avengers 4. Så det finns tid att åtgärda situationen, så att säga. De enda filmerna som kommer ut före nästa Avengers är Ant Man & Wasp, som av trailern att döma utspelar sig före denna filmen, och Captain Marvel, som vi vet utspelar sig på 90-talet. Vad gäller tv-serierna följer jag inte dem längre, men jag har läst någonstans att åtminstone Agents of SHIELD kommer att påverkas av denna filmens händelser.

Varför saknas Hawkeye? Tja, enligt storyns logik är ju han pensionerad, och dessutom i husarrest (antagligen har han fotboja som Ant-man). Han kommer nog tillbaks i nästa del. Du har väl lagt märke till att det nästan bara är original-Avengers som står kvar på slutet? Om jag minns rätt (har bara sett filmen en gång, och det hände mycket väldigt fort) är det bara Rocket, Nebula och War Machine kvar i övrigt. Och javisst, Valkyrie och de andra supporting players från Ragnarök flyter nog omkring i rymden nånstans (det sas ju att hälften av asarna dödades, och vi fick inte se deras lik).

Nova-kåren nämns ju att Thanos redan har tagit hand om innan filmen börjar. Han har deras sten i första scenen.

Thanos' osårbarhet? Ja, det är en kraft han bara har. Just go with it.

Jag är osäker på vad du åsyftar med "planterade något möjligt fuffens med tids-stenen som inte levererades på", men om du menar Dr Stranges förutsägelser, så levererades det big time.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Å en annan sak. Re: Avengers body count.

Jag utgår från att allt som gjorts med handsken kan göras ogjort med handsken. Det betyder att alla som blev till damm kommer tillbaks.

Loke tror jag är borta för gott. Om alla original-Avengers (utom möjligen Black Widow) dör eller går i pension efter nästa filmen - vilket starkt har hintats - så är det ingen mening att ha kvar en skurk som är så nära kopplad till en av dem.

Vision misstänker jag också är körd. Ingen bryr väl sig om honom?

Gamorra tror jag de tricksar tillbaks. Thanos' visioner med henne tyder på att hon finns kvar innne i själsstenen på något sätt.

Var det någon jag glömt?

Edit: Heimdall glömde jag. Han är stendöd.
Åså läste jag en teori om att Shuri kan ha kopierat Visions minne medan hon höll på att mixtra med stenen - i serierna finns det tydligen en story där Vision dör och kommer tillbaks som en inte helt perfekt kopia, utan sina känslor för Wanda till exempel...
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Om man som jag inte Sett någon marvelfilm sedan civil war, hur förvirrad kommer man då bli av nya avengersfilmen?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Lukas;n282815 said:
Om man som jag inte Sett någon marvelfilm sedan civil war, hur förvirrad kommer man då bli av nya avengersfilmen?
Inte särskilt. Dessa filmer har du alltså missat: Doctor Strange, Guardians of the Galaxy 2, Spider Man Homecoming, Thor Ragnarok och Black Panther. Den enda nya karaktär av vikt bland dessa är Dr Strange, och du vet väl vad han går ut på? Annars har det introducerats några bi-figurer som du inte behöver bry dig om, och status quo har förstås ändrats lite för respektive huvudhjälte, men inget som är svårt att greppa.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Lukas;n282815 said:
Om man som jag inte Sett någon marvelfilm sedan civil war, hur förvirrad kommer man då bli av nya avengersfilmen?
Jag tror man kan vara lite förvirrad om man missat just Civil War, för det var där merparten av det som folk pysslar med på jorden etablerads. samt att man kanske inte blir glad av att se vissa av figurerna som har lite scentid - tex Mantis- göra sin grej efter som man inte känner igen dem.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Fast formuleringen "sedan Civil War" tyder ju på att han har sett Civil War, och då har man allt man behöver.

Mantis' krafter framgår väl rätt tydligt av sammanhanget. Likaså är andra bifigurer här reducerade till sin minsta gemensamma nämnare. Vem är Shuri, exempelvis? Tja, i den här filmen framgår det av kontexten att hon är T'challas techie, och det är allt du behöver veta om henne just nu.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Bolongo;n282771 said:
Jag lägger allting i spoilers...

Jag tror exakt som du om boddy count. Alla som dog av hansken får liv magiskt i sluten på Avengers 4. De andra är antagligen döda (man kanske inte just Vision).

Det är det jag tycker känns lite... tråkigt. Eller det är ganska kul att bryta ner som ett problem, men det är redan nu som något som definitivt kommer att fixa till sig efter som det tex kommer nya filmer med döda hjältar, vilket gör att jag har svårt att känna mig investerad i slutet. Nu tänker jag mer "Kommer människor (och rymdisar) ens minnas att Avengers räddade halva universums befolkning?" Än "Allt är ändrat för alltid", fast det är ett år tills vi får se själva räddandet. Jag har också svårt att se hur en säsong av tex Luke Cage ska förhålla sig till att hälften av jordens befolkning är döda.

Jag tycker att en husarrest och en familj är lite svagt incitament när halva universums befolkning står i vågskålen, men det var mer en preferens att jag vill se mer av Jeremy Renners Hawkguy än Tråk McTråkssons Falken.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jocke;n282818 said:
Jag tror man kan vara lite förvirrad om man missat just Civil War, för det var där merparten av det som folk pysslar med på jorden etablerads.
FÖr att förtydliga, Civil War har jag sett, liksom alla filmer innan den. men ingen av filmerna som kom efteråt
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Bolongo;n282824 said:
Fast formuleringen "sedan Civil War" tyder ju på att han har sett Civil War, och då har man allt man behöver.
Ja, det var mer ett sätt att skriva "du har allt du behöver, men om nån inte sett CW kan det vara en ide att dra igång netflix"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har inte sett Infinity War. Däremot har jag sett Teen Titans: The Judas Contract.


Nightwing (Sean Maher) kommer tillbaka till Teen Titans för att tillsammans med dem spåra upp en terroristkult ledd av Brother Blood (Gregg Henry). Vad han inte vet om är att Brother Blood redan har siktet inställt på Teen Titans, och att kampen kommer till dem istället…

---

Återigen slås jag av hur mycket bättre DCs animerade universum är än spelfilmsuniversat. The Judas Contract är ungefär precis allt som Dawn of Justice inte var: rolig, engagerande, någorlunda i linje med förlagan, och har en begriplig story och kul vändningar.

---

Dessutom har jag sett Life of Brian, eftersom det plötsligt dök upp en massa Monty Python på Netflix. Den är fortfarande skitbra!
 
Top