Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v34

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v34.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag har sett The Dark Tower på bio.

En sak som jag börjat reflektera över på senare år är att vissa berättelser inte får plats på film. De blir liksom rumphuggna. Den dramatiska kurvan blir för dramatisk, allt kommer till sin spets alldeles för snabbt. Det här har väl för all del alltid varit sant, men de senaste årtiondet eller så har gjort det väldigt tydligt. När man ser Jacksons Lord of the Ring, den utökade regissörsversionen, så slås man av den snygga eskaleringen. Resan från Fylke till Domedagsberget blir episk för att den får ta tid. Hade man försökt pressa ihop detta tolvtimmarsepos till en enda film på drygt två timmar, hur mycket av den känslan hade funnits kvar då? Hur mycket hade behövt plockas bort, hur abrupt hade det känts att gå från vardag till domedag på den tiden?

Så en del filmer borde ha varit tv-serier, eller åtminstone filmserier. Två timmar är för kort tid för att den nödvändiga eskaleringen ska få den tid den behöver.

The Dark Tower är en sådan film. Dess huvudsakliga problem är tiden. Den är 95 minuter lång. 95 minuter! Den hade behövt vara minst dubbelt så lång.

Filmen handlar om den siste revolvermannen Roland och om den unge pojken Jake Chambers, och om den onde trollkarlen Walter, Mannen i Svart, som använder barns tankar för att försöka förgöra det svarta tornet som står i mitten av universum och hindrar monster och demoner från att komma in. Det är ingen spoiler btw, det här avslöjas typ i förtexterna och filmens första fem minuter eller så.

Men det är alltså en hyfsat episk story. Och den ska alltså knytas ihop på en och en halv timme. Det fungerar inte. Det blir för skarp eskalering, framför allt när vi har en pojke-till-hjältesaga att berätta. Jämförelsen med Sagan om Ringen tycker jag funkar väldigt bra här. Det här är som om man skulle försöka komma från fylke till domedagsberget inte på två timmar utan en och en halv. Eller som om man skulle kunna få Luke att gå från bondpojke till en match för rymdkejsaren på 90 minuter. Det går inte.

Men finns det inget bra med den? Jo, det är väl klart. Nästan allt är bra. Annars hade jag ju inte blivit så irriterad på filmens längd. Här är några bra saker:
  • Skådespelarna är genomgående väldigt bra. Jag hade gärna sett mycket mer av Matthew McConaugheys onde trollkarl. Han var väldigt, väldigt bra som "onding".
  • Världsbygget. Det är en spännande värld vi får glimtar av. Jag älskar hur teknologin ser ut och känns, jag älskar hur Mannen i svarts tjänare ser ut, jag gillar den postapokalyptiska känslan i Midworld. Jag vill se mer av den här världen.
  • Referenserna till andra King-verk. Det blir ju inte riktigt en sammanhängande "Kingworld", men...
Ett nöjesfält med en stor PENNYWISE-skylt (It)? Att psykiska krafter heter "shine" (The Shining?) Götte! Jag har säkert missat flera...
  • Specialeffekterna var snygga, passande och bra. Inget sådär superfantastiskt, men det är svårt att skapa den känslan 2017.
All in all så är det här en film jag har svårt att rekommendera mest för att den är för kort. Jag blir sugen på att läsa boken (böckerna?). Jag har för mig att jag läst originalboken Gunslinger, men det var nog 20 år sedan...

Så. Betyg? Mycket svårt. Just nu känns det som att jag egentligen bara kan rekommendera den för visuell stil och världsbygge, och ingendera är egentligen tillräckligt starka just nu för att föranleda en fyra.

BETYG: 3+/5
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Voldstagg13;n255603 said:
Krank: Det är Kings mastodontverk i 8 (tror jag) delar/böcker, så...ja, 95 minuter låter lite lite. :)
Är inte planen att OCKSÅ följa upp med en Tv-serie, eller skrotades den iden? Jag ära ganska pepp, fast jag inte är något fan av king överlag eller har läst böckerna. Eller jag har börjat på första boken några gånger, och tyckte att den var bra tills den kom igång (jag gillade alltså när Revolvermannen kom till en stad, betedde sig illa och låg på en servitris, typ. Resten gick mitt anti-king alarm igång på). Ska försöka lyckas se den så fort som möjligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jocke;n255606 said:
Är inte planen att OCKSÅ följa upp med en Tv-serie, eller skrotades den iden? Jag ära ganska pepp, fast jag inte är något fan av king överlag eller har läst böckerna. Eller jag har börjat på första boken några gånger, och tyckte att den var bra tills den kom igång (jag gillade alltså när Revolvermannen kom till en stad, betedde sig illa och låg på en servitris, typ. Resten gick mitt anti-king alarm igång på). Ska försöka lyckas se den så fort som möjligt.
Jo, mitt intryck är att filmen bara bygger på EN av böckerna. De lär ju ha planerat en franchise. Men jag vet som sagt inte, jag har bara läst nån av böckerna och det var aslänge sedan. Återkommer kanske när jag läst om =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Solomon Kane.


Solomon Kane (James Purefoy) är en elak jävel till pirat och röjer i Nordafrika, men det hjälper inte när Djävulen har anspråk på hans själ. Så Solomon drar och går i kloster för att sona sina syner, tills abboten har en vision och skickar iväg honom. Han blir dock kompis med en grupp resande puritaner på väg västerut till den nya världen och i synnerhet deras dotter Meredith (Rachel Hurd-Wood). När hela familjen slaktas av den Maskerade Mannen (Samuel Roukin) och Meredith kidnappas och dras iväg till den hemske häxmästaren Malachi (Jason Flemyng), så är det dags för Solomon att ändra kurs och bli en elak jävel igen.

---

Solomon Kane var inte riktigt lika hemsk som jag trodde. Den får ett "okej"-betyg men inte mer.

Filmens problem är mest att den är så förbaskat klichéig och lågbudget. Det renässans-England som visas upp är en sån där lera-och-regn-och-inget-toapapper-medeltid. I princip alla kulisser och sets är överblivna slottsruiner, en massa vildmark och en tronsal som lätt ombyggd kan användas som Solomons familjehem. Alla (inte bara Solomon) är klädda i svart läder med extra nitar och mängder med spännen. Och facklor. Facklor, facklor, facklor, inklusive i en krypta som inte öppnats sen typ förra århundradet.

Filmens stora fördel är Solomon, som är kompetent och en elak jävel, men också en fallen person på jakt efter frälsning.

Oh well. Jag fick en klase idéer till min nästa Hjältarnas tid-kampanj, så det var ju inte helt bortkastat.
 
Top