Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v27

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v27. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag såg just 'Babylon A.D.' (2008) med Vin Diesel och Michelle Yeoh, och trodde att jag visste vad jag skulle få se. Helt fel hade jag inte. Till en början var det en modern version av en typisk Charles Bronson-rulle: den stenhårde hyrknekten med bergfasta principer visar sig ha ett hjärta nånstans och hittar nya lojaliteter än pengar och yrkesstolthet. Det som kommer på skam fort är hur taffliga actionscenerna är, snabba och suddiga klipp som saknar explosivitet och känsla. Det lägger dock fokus på storyn och den fungerar faktiskt bättre än väntat. Diesel visar sig ha ett bättre register och minspel än gamle Bronson och fast storyn aldrig lyfter helt var den bättre än väntat.
Så som actionfilm har den klara brister, som reklam för skådisarna är den desto bättre.
Jag kan inte kalla den en bra film, men inte usel heller (vilket jag trodde att den skulle vara), alltså: 3/5, om än svag.
Att den förra filmen jag såg (Riddick) också var med Vin D. , är en slump och inget tema.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Jag har sett Terminator: Genesys.

Men innan jag pratar om den måste jag säga såhär: VAD FAN ÄR DET FÖR JÄVLA FEL PÅ DE FÖRNICKLADE SKVALLERTANTER SOM KLIPPER TRAILERS!? Varför hatar de oss? Varför, varför, varför känner de ett så starkt behov av att aktivt förstöra varje filmupplevelse?

Om du inte sett trailers för Terminator: Genesys: GÖR DET INTE. Jag gjorde det misstaget, och till följd av detta fick jag VARJE twist in filmhärket spoilad för mig. Det gör mig oheligt förbannad eftersom twistarna är BRA.



OK. T:G låtsas som om trean och den (i mina ögon utmärkta) fyran aldrig funnits, och går direkt på originalmaterialet genom att låta oss följa Kyle Reese, som skickas tillbaks till 1984 för att skydda Sarah Connor undan den av Arnold Schwarzenegger spelade T800-mördarroboten som onda superdatorn Skynet skickat dit för att se till att Sarah Connor aldrig blir morsa till John Connor, rebellrörelsens ledare. Det här känns igen, yes? Från första filmen? Bra. Det är andra skådisar, bara. Mer säger jag inte om plotten, för jag är inte ett rövhål.

Effekterna är mycket snygga, det är roligt att se Arnold igen, jag köper absolut skälet som ges till att han ser äldre ut. Jag gillade att Matt Smith var med, för det skapade en mental koppling till, öh, en annan tidsresenär. Jag hade dock föredragit om han bara varit med som en rolig vinkning snarare än att han som nu spelade en lite mer aktiv roll. Alla inblandade skådisar gör ett bra jobb, plotten känns relativt tight och sammanhållen trots tidshopp och tidslinjekrångel.

Jag velade länge om betyget, men det får nog bli en femma. Jag skulle kunna se om den här filmen imorgon, och jag hittar egentligen inga fel. Det är en perfekt avvägd förnyelse av en franchise, med precis lagom retronostalgi för att knyta an till de två Terminatorfilmer alla ändå kan gå med på var bra. Det enda som drog ner upplevelsen för mig och gjorde att filmen riskerade en fyra var ju just att någon människohatande spoilertillverkare förstört alla plot twists.

Ähum, vad mer? Jo, den var naturligtvis inte lika revolutionerande tekniskt som T2 var för sin tid. Det är mycket svårt att vara såpass visionär och komma med såpass stora kvantsprång. Det är dessutom svårt att imponera actionmässigt när Mad Max: Fury Road kom ut straxt innan.

BETYG: 5/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Jag har sett Waterworld: Extended Ulysses Cut.

Tydligen finns det en jäkla massa klippningar av filmen Waterworld. Det här är en fanmade superversion som gjorts så lång som möjligt genom att inkludera precis alla klipp som finns. Plus att den innehåller lite mer våld och svärande än nån av TV-versionerna. Så en riktig special edition med andra ord.

Hursomhaver: Polerna har smält och hela världen ligger under vatten. Det är alltså en postapokalyptisk film men med vatten istället för sand. Det finns onda "smokers" som bor på en oljetanker och tror på oändlig tillväxt, och så finns det vanligt folk som bor på konstgjorda atoller eller seglar runt och handlar/utforskar/etc.

Filmen handlar om en snubbe som under större delen av filmen saknar namn, men kallas The Mariner och spelas av Kevin Kostner. Han är en "ichtyos sapien", en människa med mutationer som gör honom lämpad att leva amfibiskt. Han har gälar och simhud mellan tårna. Han är ett våldsamt, egoistiskt och ganska obehagligt rövhål. Av olika anledningar (mest för att det är 90-tal tror jag) får han en kvinna och ett barn ombord. Det leder till lite nybliven-farsa-van-vid-sin-frihet-klyschor som inte riktigt funkar. Ungen har på sin rygg en karta som sägs leda till "Dry land", men ingen kan tyda den. Smokers vill också åt kartan. Hilarity ensues.


Den här filmen är en klassisk bomb; den var budgeterad för 100 miljoner dollar och drog över med nästan lika mycket. Det finns också mycket att kritisera: skådespeleriet är inte alltid speciellt bra, en del grejer hade gott kunnat reseachats lite bättre och så vidare. men för sin tid är den ett imponerande hantverk; i princip allt är byggt rent fysiskt och filmen var på många sätt stilbildande och ikonisk. Jag gillar den, framför allt i den här versionen.

För filmen behövde faktiskt det mesta av den där extra timmen. Extended Ulysses klockar nämligen in på nästan tre timmar... Här får vi mer bakgrund till Enola och Helens relation till atollborna, utökade scener överlag som förklarar folks motivation, och - som jag tycker är intressantast - betydligt stärkt religions- och tillväxtkritik. Deacon och Smokers i originalet framstod aldrig som speciellt religiösa för mig när jag såg filmen tidigare. De var ett tossigt och argt gäng av tunnt förklädda miljöbovssymboler med en tossig och arg diktatorledare som ibland hävde ur sig slumpmässiga catchphrases om industri och tillväxt och sånt, men inte mer än så. I den här versionen framträder tydligare en religiös aspekt - de är "the church of growth", och förvandlas med ett par små scener till ännu tydligare symboler för inte bara miljöboveri utan också för myten om den eviga tillväxten och den roll religion kan ha i att övertyga folk om ohållbara ideal. Det tyckte jag var intressant.

BETYG: 4/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
krank;n101688 said:
För filmen behövde faktiskt det mesta av den där extra timmen. Extended Ulysses klockar nämligen in på nästan tre timmar... Här får vi mer bakgrund till Enola och Helens relation till atollborna, utökade scener överlag som förklarar folks motivation, och - som jag tycker är intressantast - betydligt stärkt religions- och tillväxtkritik. Deacon och Smokers i originalet framstod aldrig som speciellt religiösa för mig när jag såg filmen tidigare. De var ett tossigt och argt gäng av tunnt förklädda miljöbovssymboler med en tossig och arg diktatorledare som ibland hävde ur sig slumpmässiga catchphrases om industri och tillväxt och sånt, men inte mer än så. I den här versionen framträder tydligare en religiös aspekt - de är "the church of growth", och förvandlas med ett par små scener till ännu tydligare symboler för inte bara miljöboveri utan också för myten om den eviga tillväxten och den roll religion kan ha i att övertyga folk om ohållbara ideal. Det tyckte jag var intressant.
Waaaaa?

Vad är det här? Varför har ingen tagit mig åt sidan tidigare och förklarat att det här existerar? Det låter ju AWESOME SAUCE! Finns denna att köpa lagligt på något sätt eller är det bara kriminella som får njuta av den (utöver personer som dig som i så fall självfallet måste ha tvingats se den mot sin vilja under vapenhot ;) )?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Rymdhamster;n101702 said:
Vad är det här? Varför har ingen tagit mig åt sidan tidigare och förklarat att det här existerar? Det låter ju AWESOME SAUCE! Finns denna att köpa lagligt på något sätt eller är det bara kriminella som får njuta av den (utöver personer som dig som i så fall självfallet måste ha tvingats se den mot sin vilja under vapenhot ;) )?
Om man vill ha med allt våld och alla svordomar är det tyvärr bara kriminella som får se den. Det finns en extended version att köpa, men den är anpassad för TV. Amerikansk TV. Fan vet om ens Jeannie Tripplehorns rumpa finns med. Om jag förstått saken rätt.

EDIT: Visste du förresten att Jack Black var med i Waterworld? Det visste inte jag. Sen kände jag igen Robert A. Silverman också, för att jag nyss såg honom i eXistenZ. Det var lite kul.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
krank;n101711 said:
Jeannie Tripplehorns rumpa finns med



krank;n101711 said:
EDIT: Visste du förresten att Jack Black var med i Waterworld? Det visste inte jag. Sen kände jag igen Robert A. Silverman också, för att jag nyss såg honom i eXistenZ. Det var lite kul.
Japp på båda. (Även om jag inte blev medveten om JB föränn jag läste det på IMDB och utifrån det gick tillbaka och kollade den specifika scenen =).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,620
Location
Huddinge
om man som jag bara har sett Bioklippningen av Waterworld och tycker den är avskyvärd, finns det då möjlighet att jag gillar ulysses klippningen?

Jag är nämligen svag för fanklippningar av filmer, och blev intresserad för den här har jag inte hört talas om
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Lukas;n101720 said:
om man som jag bara har sett Bioklippningen av Waterworld och tycker den är avskyvärd, finns det då möjlighet att jag gillar ulysses klippningen?

Jag är nämligen svag för fanklippningar av filmer, och blev intresserad för den här har jag inte hört talas om

Jag har ingen aning. Jag har inte varit någon som fann originalet avskyvärt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Rymdhamster;n101725 said:
Ah, ja. Nu när du säger det så. Jag hoppades på lite mer, för det är en fin rumpa =)
Jag tycker mest att det är intressant att just nakenscenen är så avsexualiserad; hon säljer verkligen in hur obekvämt hon finner det. Det finns ingen erotik i den scenen liksom. Och även om jag är obekväm i strukturen att kvinnor är de som hela tiden får visa sig svaga och osäkra och utlämnande så tycker jag att om man nu ska ha en sådan scen så hjälpte hennes nakenhet till att få fram just känslan av utsatthet i den scenen.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag säger som rymdhamster, denna klippning av filmen måste definitivt kollas in pronto. Jag har alltid tyckt att waterworld har en massa ouppfylld potential, och här låter det ju som att den kommer lite närmare i varje fall.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Då ser jag fram emot att se ett par recensioner här innan söndag då =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
krank;n101773 said:
Då ser jag fram emot att se ett par recensioner här innan söndag då =)
Ja. Det här vädret gör mig faktiskt sjukt sugen på att se Waterworld. Inte för att jag vill sitta inne, men det känns liksom passande. Hade varit ännu bättre om jag varit på västkusten, men man kan väl inte få allt.

Jag får hoppas att någon kidnappar mig och tvingar mig att se den under vapenhot trots att jag inte vill bryta mot lagen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Rymdhamster;n101775 said:
Inte för att jag vill sitta inne
Inne är ju det enda stället där det går att leva just nu. ute är någon form av kvavt, skitvarmt helvete...
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
En film som man vill se igenom och avslöja som en tom bagatell, men som är lite för snygg, rolig och tillräckligt smart för att man ska ge sig?
'The Darkest Hour' (2011)börjar som en sån där film man har sett förut: en liten grupp som överlever en inledande attack av aliens, känns som en turisttur i Moskva (snyggt, men var det ett villkor för att få filma?) och folk dör lite eftersom tills en hopp dyker upp. Fast dom flesta filmer som startar så brukar bli dummare eftersom, här håller storyn även om det känns som ett pilotavsnitt till en serie. Den fångar inte riktigt som de bättre filmerna, men när det kommer till överlvnad är folk mer utsatta än de brukar vara.
God underhållning, bra gjord och den kändes inte som bortkastad tid (den kunde nog blivit bättre med 10 extra, välplacerade 'dramaminuter') : 4/5, vet dock inte om jag känner för att se om den, om jag nu inte skulle råka landa i den under en rundtryckning på TV.
Jag vet inte om vetenskapen i storyn håller, men min kunskapsbrist kanske är ett plus för upplevelsen i detta fall.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Förresten:

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes
V20: The Green Mile
V21: The Haunting
V22: House on Haunted Hill
V23: Sleepy Hollow
V24: Titus
V25: Thirteenth Floor
V26: Galaxy Quest

Den här veckan har jag lite sent valt ut ENTRAPMENT.

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
13th Warrior
200 Cigarettes
8mm
American Pie
Analyze This
Angela's Ashes
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
Astronaut's Wife, The
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Boys Don't Cry
Breakfast of Champions
Cruel Intentions
Deep Blue Sea
Edtv
Eyes Wide Shut
Insider, The
Inspector Gadget
Iron Giant, The
Magnolia
Man on the Moon
Midsummer Night's Dream, The
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
South Park: Bigger, Longer & Uncut
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Teaching Mrs. Tingle
The World Is Not Enough
Thin Red Line, The
Three Kings
Wild Wild West
Wing Commander


Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Jag har sett Entrapment.

Vill man vara lite elak och skriva en väldigt kort recension så ser den väl ut ungefär såhär: Heistfilm som tyvärr fokuserar på Zeta-Jones' rumpa mer än förberedelserna. Men det är inte riktigt rättvist.

Filmen handlar om försäkringsagenten Gin (Catherine Zeta-Jones) som jagar konsttjuven Mac (Sean Connery). Hon bestämmer sig för att försöka lura honom att göra en viss stöt så att de kan fånga honom med händerna i kakburken.

Jag har läst mig till att den här filmen inte åtnjuter någon större respekt. Jag tycker inte riktigt att den förtjänar den skit den fått i recensioner, så jag börjar med det jag tycker fungerar:

Det är i grunden en kompetent heistfilm som tar tillvara på genrens strukturer. Först en stöt för att etablera inblandade brottslingar, sedan en större stöt där mer går åt fanders. Balla mojänger. Mer eller mindre rimliga säkerhetssystem och mer eller mindre krystade sätt att ta sig förbi dem. Allt sånt där som alla från Jönssonligan till Ocean's Eleven gjort. Och som sagt sköts det på ett kompetent sätt - stötarna känns spännande och jävelskapet ständigt lurande. Kanske inte heistfilm när den är som bäst per se, men den är ändå riktigt, riktigt bra som sådan.

Dessutom ligger det ett extra lager av osäkerhet - vem är vad? Är huvudpersonen den hon utger sig för att vara eller är hon någon annan? Det finns ett par luriga lager här som jag tycker höjer stämning och spänning och ger lite extra liv åt filmen.

Det som inte fungerar, då:

Det finns ett par scener där det fokuseras lite väl mycket på Zeta-Jones' rumpa MEN jag tycker det vägs upp lite av att hon i övrigt är en väldigt kompetent, drivande karaktär med agens i större delen av filmen. Tyvärr faller hon ihop i en emotionell gråthög längre in i filmen, vilket underminerar det hela. Och det är lite trist att hon är en sån förförerska som spelar på sex hela tiden.

Den romantiska subplotten funkar inget vidare. Inte bara för att den reproducerar mönstret "gammal man, yngre kvinna är OK men man ser fan aldrig motsatsen" utan för att den... tja, är ivägen. Jag ser hur man som manusförfattare kan få för sig att hela berättelsen hänger på den här grejen, men jag är övertygad om att filmen funkat bättre utan.

Filmen fixar inte Bechdel vad jag vet. Det kan vara så att Gin är filmens enda namngivna fruntimmer, när jag tänker efter.

BETYG: 4/5. Se den som en schysst heistfilm och låna lite säkerhetssystem till nästa heistäventyr...
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag är precis i slutet av filmen Cyberbully från tjugohundranånting.

Den sållar sig till en rad av amerikanska tv-filmer i vilka man ofta ser småsyskon till mer kända skådespelare, och som verkar vara gjorda endast i syfte att kunna visas i amerikanska skolklasser.

Den handlar om en tjej i nedre tonåren som skapar en profil på sidan Cliquesters och sen brakar cyberhelvetet löst.

Vi får ta del av hennes familjesituation, svajande vänskap, förälskelse och oro över att inte bli bjuden på Spring Dance, trakasserier av jämnåriga, självmordsförsök samt efterföljande samtal i stödgrupp och intervjuer i pressen.

Rätt och slätt igenom hela filmen märks hela avsikten med filmen så enormt tydligt. Avsikten är inte att berätta en historia utan att moralisera och komma med pekpinnar.

Sånt brukar jag avsky och jag tycker egentligen inte det har i kulturproduktion att göra men det får mig ändå att gråta.

Inte för att historien berör utan för att det överhuvudtaget finns ett behov av att göra en sån här film.

Betyg: Sjumpton

EDIT: Aah nu slutade filmen och det visade sig att den är baserad på ett verkligt fall där den fantastiska jänkarmorsan bidrog till att 34 delstater nu har anti-cyberbullying lagar.

Jag ändrar härmed betyget till: Ögöm Frupst
 
Top