Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2014 v19

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Chronicles of Riddick: Dark Fury.


Dark Fury börjar strax efter att Pitch Black slutar, med Riddick (Vin Diesel), Jack (Rhiana Griffith) och Imam (Keith David) på skytteln som just har lyft från planeten i Pitch Black. De fångas in av legosoldater, vars ledare har bisarra och sadistiska planer: hon gör statyer av de mest berömda fångarna som hon fångar. Riddick tänker hon göra till hennes mästerverk i samlingen och det tänker förstås inte Riddick gå med på.

Dark Fury är en animerad kortfilm som överbryggar klyftan mellan Pitch Black och Chronicles of Riddick. Huvudpersonstrion repriserar sina roller, och en av rollerna, Toombs (Nick Chinlund) kommer att återkomma i Chronicles of Riddick.

Dark Fury är gjord av Peter Chung. Om ni känner igen stilen såväl som namnet så är det inte att undra på: han har bland annat gjord Aeon Flux och segmentet Matriculated i Animatrix. Stilen är mycket detaljerad och utstuderad och designad. Den har inte mycket av den skitiga realismen från Pitch Black, utan tvärtom är den här utstuderad och designad, med nästan lite art noveau över designen på legosoldaternas skepp och till och med Antonia Chillingsworth (Tress MacNellie) och Junner (Roger L Jackson), legosoldaternas ledare och andreman.

Jag kan inte säga att det är världens bästa film. Däremot kan jag säga att den behövs för att överbrygga klyftan då Pitch Black och Chronicles of Riddick är helt olika filmer. Dark Fury fördjupar inte karaktärerna eller bygger ut universat nämnvärt. Vad Dark Fury gör är att plantera möjligheten att båda filmerna existerar i samma universum.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har också sett Chronicles of Riddick. Unrated Director's Cut om man ska vara petig.


Universums hårdaste rövhål Riddick (Vin Diesel) jagas på universums kallaste rövhål, planeten UV, av Toombs (Nick Chinlung), men Riddick, sin vana trogen, vänder på steken, drar ut vem som satt priset på Riddicks huvud och snor Toombs skepp för att övertyga denne att lägga av. Denne någon visar sig vara Imam (Keith David) på uppdrag av elementalen Aereon (Judi Dench). Aereon behöver Riddicks hjälp för att stoppa Necromongers, ett svart korståg som konverterar eller dödar alla i dess väg. Och nu har turen kommit till Helion Prime, den planet där Imam och Aereon råkar bo just nu. Ner på planeten dimper mängder med Necromongers som, sin vana trogen, dödar eller konverterar.

Riddick skiter dock fullständigt i det, utan ger sig iväg efter Jack, flickan som låtsades vara pojke i Pitch Black, och nu har hamnat i trubbel, minst sagt. Så Riddick låter sig fångas av Toombs som skeppar iväg Riddick till trippel-max-fängelset på Crematoria, där Riddick fått höra av Imam att Jack fördes. Jack och Riddick återförenas, men det är inte allt för kärt återseende: Jack är numera Kyra (Alexa Davalos) som är nästan lika badass som Riddick.

Lagom till att Riddick lyckas bryta sig ut ur fängelset så har Necromongers följt efter till Crematoria, och Lord Vaako (Karl Urban) och Renaren (Linus Roache) gör upp med fängelsevakter, utbrutna fångar och i synnerhet Riddick och Kyra som slåss som de aldrig hade gjort något annat. Riddick visar sig vara en furyan, en rätt röjig människoras som Necromongers gjort slut på, men råkat missa Riddick, och det har Renaren också varit. Vaako drar iväg med Kyra, och renaren räddar Riddick och berättar om sin härkomst innan han kliver ut i Crematorias brännande sol och brinner upp.

Riddick drar sålunda tillbaka till Helion Prime för att rädda Kyra, nu konverterad till Necromonger, och göra upp med Necromongers ledare, Lord Marshal den Sjätte (Colm Feore).

---

Chronicles of Riddick är inte heller världens bästa film. Handen på levern så är den kluven. Dels har vi delen på Crematoria som är ond, hård, rostig, skitig och badass; dels har vi delen på Helion Prime när Necromongers invaderas, som är nån slags ärkesvullig metal-fantasi, inte helt olik rollspelet Mutant Chronicles, faktiskt. Det skumma är att den gör båda bitarna väldigt bra: Crematoria-biten är fullkomligt awesome, och Necromonger-biten är också fullkomligt awesome! Det är bara det att de... inte riktigt är samma film. Det är lite som att blanda Mad Max: The Road Warrior med Star Wars, faktiskt.

Men om man bortser från det så skulle jag kunna sträcka mig så långt att säga att Chronicles of Riddick är bättre som Mutant Chronicles-film än Mutant Chronicles var.

Graeme Revell står för musiken den här gången också, och den är faktiskt helt fantastisk!
Fjodor Pollett said:
Riddick är en "guilty pleasure" för mig. Jag borde egentligen förakta den, men den är bara så snygg, och i vissa scener levererar de sina taffliga repliker med sådan övertygelse.
Jag hade inte kommit på att jämföra med MC, men däremot hade det varit trevligt med en ny Dune-filmatisering i stil med CoR.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag har sett nästa Ricci film. New york, I love you (2008). Och jag har inte en jävla aning om filmen var bra eller inte.
En stad består inte av byggnader, utan den består av människor och deras historier. I allfall om man tror den här filmen.
Det här är en antologifilm, det vill säga en massa kort filmer ihopsatta tillsamamman, den enda kopplingen mellan dem är att de utspelar sig i new york.
Det är lite småmysigt att titta på. Det är fler vackra små historier och om man tycker en specefik historia är jättetråkig så är det bara att vänta en stund på nästa.
Så om man vill ha en helhet så är det är inte rätt ställe att titta på men om man kan tänkas sig njuta åt olika kort filmer så fungerar det.
jag tycker att många av sekvenserna dock var lite för svaga för att motiverar att man skall se den här filmen. Jag skulle hällre försöka hitta de bra på Youtube eller liknande och se dem en i taget.
Men jag har helt enkelt för lite erfarenhet av antologifilmer för att kunna bedöma hur den här håller ihop jämfört med andra.



Veckans Ricci recension: Ricci roll består mest av att man hör hennes röst i en telefon, jag tycker inte hon var med tillräckligt för att det skall vara möjligt för mig att göra någon större bedömning av hennes roll. men det var i alla fall inte direkt dåligt
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Idag fick det bli Mission Impossible: Ghost Protocol. Jag har sett de tidigare MI-filmerna men hunnit glömma precis allt. Men det gör inte så mycket. Storyn är typ:

En ganska knäpp hollywoodskådis behöver få ihop mer pengar att ge till scientologkyrkan, så tillsammans med Hawkeye från Avengers, Scotty från de senaste två Star Trek-filmerna och hon tjejen i Two Guns gör han en film om hur han blir anklagad för att ha sprängt Kremlin, varefter hela hans organisation blir nedstängd ("Ghost Protocol" är att regeringen låtsas som att de aldrig funnits). Hawkeye, Scotty och tjejen ränner därefter runt i Mumbai och indien på jakt efter den hårda Karlstadspolisen i Smala Sussie. Han är nämligen en svensk kärnvapenterrorist som av aningen oklara skäl vill se världen brinna.

Det är en väldigt massa flådig agentaction, ska jag säga, och möjligen något mer humor än vad jag minns från de tidigare. Men det funkar ganska bra. Pegg är ju generellt rätt skojjig.

Rolltolkningarna... Tja, Micke Nyqvist gör väl vad han kan med den ganska tunna roll han fått. Övriga är kompetenta. Men överlag är det mer manusets fel snarare än skådisarna.

Filmen fixar inte Bechdel, om den nu inte lyckades med det medan jag blinkade eller nåt.

Överlag en kompetent actionrulle. Jag kan inte säga att det är något mästerverk, men känner man för just en hyfsat snygg agentaction och har slut på Bond och Bourne så funkar det här rätt habilt.

BETYG: 4/5. Svag fyra.
Lukas said:
Jag har länge sagt att att MIP filmerna är vad de moderna bondfilmerna borda vara.
Kärlekscraft said:
Förrutom att Michael Nyqvist vill starta ett heligt kärnvapenkrig, så skrattade alla i salongen när de i filmen visade en video från Stockholms Universitet där han håller ett domedagstal på sin svenengelska som inte kändes övertygande.........
 
Top