Vimes;n231853 said:F.ö. är det helt åt helvete att diskutera Odyssén som fantasy. Då kan man lika gärna skita i att ha ord över huvud taget.
God45;n231864 said:Vad är det annars för sorts fiction menar du?Kan vi kalla Game of Thrones fantasy är Odyssén fantasy.
Vimes;n232006 said:Ja, om vi menar att ord inte har någon som helst förankring till de mänskliga/historiska sammanhang de används i så visst.
Edit: det är klart du får kalla Odyssén för fantasy om du vill. Men du gör världen till en lite dummare plats varje gång du gör det.
Vimes;n232067 said:Men då kan vilket verk som helst vara vad som helst.
Vimes;n232067 said:Ja du, Cybot, om du med deskriptivism menar att vi godtyckligt väljer ut ett gäng variabler och kopplar det till ett begrepp vi plockat ur sitt litteraturhistoriska sammanhang och sedan provar denna godtyckliga kombination av variabler mot verk vars faktiska relation med ursprungsbegreppet är ickeexisterande så kan förstås Odyssén vara fantasy. Men då kan vilket verk som helst vara vad som helst. Visst kan man argumentera för att det går att läsa Homeros som om han var fantasy, men det gör ju knappast vår litteraturhistoriska förståelse större.
Cybot;n232082 said:Du har blandat ihop litteraturhistoria med litteratur. För litteraturhistora säger mer om den period verket produceras ur, inflytande över tid osv osv. Det säger inte så mycket om verket i sig självt.
Cybot;n232082 said:Och valet av kriterier är knappast godtyckligt. Stylistiskt, narrativt och tematiskt så faller Odyssén pladask rakt ner i fantasygenren.
Tant Ragnar;n232354 said:Tafflig timing, tant Ragnar... Jag ser att moderatorer redan modererat ut detta till en egen tråd. Kan någon vänlig moderator ta bort min tråd eller möjligen merga den också?
Tant Ragnar;n232351 said:Hur definierar du en bok, spel eller film som tillhörandes genren "fantasy"?
Wikipedia har en bred definition, men vad tycker DU?
gorillotaur;n232328 said:Jag ser det så här: Att sätta etiketten "fantasy" på Odyssén tillför ingenting. Det ökar inte vår förståelse, varken av texten i fråga eller för genren.
Vimes;n231853 said:F.ö. är det helt åt helvete att diskutera Odyssén som fantasy. Då kan man lika gärna skita i att ha ord över huvud taget.