Nekromanti Hur man överlever vB5

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett meddelande till allmänheten:

Betrakta nedanstående bild från någons profil:



Ser ni inmatningsrutan där? Den som jag skrev "Nyet! Ej privat!" över?

Saker som skrivs där är INTE PRIVAT! Det är ett meddelande som hamnar på användarens profil, även kallat "besökarmeddelande", fullt synlig för alla som går in på hens profil. Det är i bästa fall dolt på så sätt att ingen kollar in användares profiler.

Vill du skriva ett privat meddelande till någon, skriv inte i rutan som jag skrev "Nyet! Ej privat!" över. Klicka på knappen "Privat meddelande" istället. Den är inringad i bilden ovan. Då skickas ett privat meddelande (aka PM), som INTE kan läsas av andra än dig och mottagaren.

Ännu en i högen av irriterande funktioner i forumplattformen vB5.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
OK, andra försöket. Jag är sämst...

Trådens namn exkluderar inte andra tips än det som står i startinlägget, så här kommer ett par tillägg:
  • Problemet: Forumet är inte som andra ställen på internet, att du kan börja skriva i en textruta, råka gå bakåt eller till en ny sida, och sedan gå tillbaks till sidan med textrutan och ha din text kvar. Om du råkar gå till en annan sida medan du skriver är du körd. Mitt tips: Ctrl+A följt av Ctrl+C markerar och kopierar all text du skrivit hittills. Gör det då och då om du skriver något långt.
  • Problemet: Forumet har många felmeddelanden som inte är något att bry sig om. Till exempel får jag ofta ett felmeddelande som säger något om "prenumerationer" när jag försöker posta inlägg. Och så ser det ut som att inget postades. Mitt tips: Om du får ett felmeddelande, kopiera den text du tänkt posta, ladda om sidan och kolla om det du försökte posta faktiskt postades. Annars kan du försöka igen.
  • Problemet: Anmäl-funktionen ger felmeddelande: Mitt tips: Felmeddelandet är helt ofarligt, jag lovar att din anmälan gick fram.
  • Problemet: Forumet saknar "se trådar nån svarat i nyligen"-funktion. "Senaste inlägg" är ganska begränsad. Mitt tips: Här har du en URL att lägga som bokmärke: http://www.rollspel.nu/search?searchJSON={%22view%22:%22topic%22,%22channel%22:[%222%22],%22unread_only%22:1,%22sort%22:{%22lastcontent%22:%22desc%22},%22exclude_type%22:[%22vBForum_PrivateMessage%22]} Den kommer att ge dig en vettigt sorterad lista som inkluderar typ allt. Skitpraktiskt.
  • Problemet: Forumets layout är skit, och alldeles för mycket plats upptas av en header och en massa irrelevant skit. Mitt tips: Ladda ner Stylish (till Chrome, det finns liknande/motsvarande till Firefox) och gå sedan hit. Där finns en "user style" som snyggar till wrnu ordentligt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Länkar

Det finns flera länkfunktioner i vB5. En suger, de två andra funkar okej.



Den som suger är den stora feta knappen "Lägg upp länk" som finns högst upp i verktygsfältet över textinmatningsrutan, den med ett rött kryss på. Den skapar visserligen en länk, men precis allt efter toppdomänen strippas. Så

Code:
http://en.lank.nu/bluttanbla.php?article=634987239847
blir kort och gott

Code:
http://en.lank.nu/
vilket inte kommer att gå till den där ashäftiga artikeln som du ville länka till. I bästa fall går den till framsidan på webplatsen.

Så använd inte den. Den suger!

---

En mycket bättre länkfunktion finns på det avancerade verktygsfältet. Klicka på den gröninringade knappen som ser ut som ett "A" (1 i bilden ovan; den heter "Avancerad redigering"). Det öppnar en eller ett par rader med fler verktyg. Markera något som du vill göra till en länk. Klicka på den andra gröninringade knappen (2 i bilden ovan; den heter kort och gott "Länk"). Klistra in din länk i dialogrutan som poppar upp och klicka på OK. Poof! Du har nu gjort en textlänk som leder dit du vill.

Om du tyckte det var för meckigt, och inte bryr dig om att ha en snygg länk, klistra helt enkelt in länken i textinmatningsrutan, som vid den nedre vänstra gröna bocken i bilden ovan. Då blir den automagiskt en länk.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Detsamma gäller att infoga bilder. Den stora ikonen är helt värdo, men att bifoga en bild via knappen i det avancerade verktygsfältet funkar betydligt bättre. Men jag orkar inte göra en guide till hur man gör.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Citera flera inlägg

Så här gör man för att citera flera inlägg i samma post:



1: Klicka Citera på det första inlägget som du vill citera. Hela texten kopieras till textinmatningsrutan inom citat-taggar (citerad text i inlägget följer inte med), och knappen "Citera" blir orange.

2: Leta upp det andra inlägget som du vill citera. Klicka Citera där med. Hela texten från det andra inlägget kopieras till textinmatningsrutan och ersätter texten från det första citatet. Det är fullt normalt, och temporärt, så oroa dig inte. Upprepa detta för alla inlägg som du vill citera i samma post.

3: Klicka Svara uppe till vänster. Alla inlägg kopieras nu till textinmatningsrutan inom citat-taggar.

4: Skriv dina listiga kommentarer till citaten och klicka på Svara.
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Krille;n155919 said:
3: Klicka Svara uppe till vänster. Alla inlägg kopieras nu till textinmatningsrutan inom citat-taggar.
Brukar dock sällan funka för mig om jag vill citera inlägg från olika sidor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rymdhamster;n155931 said:
Brukar dock sällan funka för mig om jag vill citera inlägg från olika sidor.
Man kan inte få allt. I synnerhet inte i vB5 – där ska man tvärtom vara glad att man får något över huvud taget, utöver gråa hår och kal hjässa vill säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Dagens upptäckt om den här värdelösa forummjukvaran vi dras med: När man bläddrar i ett forum så visas alltid bara 20 sidor. Äldre trådar får man helt enkelt inte se. MEN! Man kan lura systemet. Man kan ta URL:en och modda den lite. Så om man tar:

http://www.rollspel.nu/forum/allmänna-diskussionsforum/kultur/page20

Så kan man byta ut 20 mot 21 eller 30 eller vad man nu önskar. T.ex:

http://www.rollspel.nu/forum/allmänna-diskussionsforum/kultur/page26

Men det finns inget sätt att göra detta i gränssnittet, och av någon anledning kommer forumet att ändra URL:en tillbaks till 20 så man får själv minnas vilken sida man gick till. Men man ser rätt trådar, så det funkar... typ.
 
Top