Nekromanti Spanarna

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Varje mediakanal av självaktning håller sig med en panel av trendspanare. Ni känner till dem. De som med fingertoppskänsla förnimmar pulsen i nutiden. Spanarna i Sveriges Radio med Jonas Hallberg i spetsen. Panelen med Kjell Eriksson i morgonsoffan. Ni vet. De där som verkar ha hur mycket tid över som helst för att - "känna".

Så varför inte bli våra egna trendiga spanare när det gäller spel och sånt? Ordet är fritt. Spana av och förmedla din alldeles egna spaning till oss andra. I god sed börjar jag med min första spaning.

Mörkrets tid är här
Min egna spaning berör det faktum att det ser jäkligt mörkt ut nu i de svenska rollspelsleden. Mörkret har lagt sig över de svenska spelskaparna och deras bokpressar. Så till den milda grad, att vi snart kommer kräva självlysande text i produkterna. Låt mig ge några exempel för att belysa problematiken.

Mörk svensk historia



Mörk svensk framtid





Mörkt svenskt fantasiland

 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Faktum är, att det är så mörkt, att till och med färgerna har tagit slut. Helt vansinnigt!

Några exempel på detta.






Denna trend kommer troligen hålla i sig ett tag nu. Till alla pappersåtervinnares förtret. Tro mig. Jag vet. Men deinking är också en industri att tjäna pengar på.

Ut och spana nu...
Voldstagg13 said:
Jo, mörker funkar alltid som stämningsskapare. Om det inte är beständigt och jämntjockt, det behövs kontraster. Men om nu mörkret fortsätter, är det positivt eller negativt? Ska vi sträva efter mera ljus som motpol?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Spelet om Morwhayle är väll det största svenska spelsläppet just nu och det är väll inte mörkt alls?
PAX said:
Ljuset i mörkret menar du?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,352
Location
Helsingborg
Blev besviken när jag såg att den här tråden låg i Off-topic forumet. Hade hoppats på kampanjäventyr i stil med The Wire, fast i typ göteborg eller nått.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag är rätt övertygad om att Fantasy! säljer mer än Spelet om Morwhayle och är ett större släpp. Och Fantasy! är inte mörkt, det är default-fantasy.

De stora släppen senaste två-tre åren och i år (hittills) torde vara Svavelvinter, Fantasy! och nya Mutant. Och kanske jubileums-DoD.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Apropå mörker: Har det inte vart mörkt lääääänge nu? 25 år sådär? Ett ljust rollspel tillhör ovanligheterna.​
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Här sitter jag i min egen tankevärld och spanar om att trycksvärtan flödar i kommande rollspel.(vilken den redan gjort i några tidigare produkter). Men tydligen fanns det två sorters mörker att beskriva.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Kanske inte så mycket spaning idag som framtidsvarning...

Kära medrollspelare. Ni står inför ert kanske absolut svåraste val efter årsskiftet. Ni kommer lida svåra kval och ånger. Huvuden kommer värka eller rent av explodera. För när Fenix rullar ut rubriken "Tävling - Årets Rollspel" kommer ni inse att valet är omöjligt.

Årets Rollspel 2014 kommer vara den högsta utmärkelsen man kan få i både detta och nästa decennium.

Och valet kommer vara ditt. Oavsett om du vill eller inte.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag älskar det jag ser! Om jag satt med i Dragon's Den skulle det räcka med att någon sa "jag tänker att det är mörkt/deppigt/regnigt/lerigt/smutsigt..." så hade jag investerat direkt. Älskade mörker. :D

För mig som inte har så bra koll... vilket spel har det mörka svenska fantasilandet?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Mmm... darkness... my time of day.

Jag har sedan jag varit liten varit en sen kväll till natt person. Minns hur jag vid ca 5-6 års ålder satt och tittade på serien V på kvällen/natten.

Så ju mörkare, ju dystrare, ju molnigare, ju regnigare, ju åskigare, det är... ju mer trivs jag. Tycker om att lyssna på regn och åska. :grin: Dagsljus är irriterante. :wink:

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Mer mörker från framtiden:



Jag gillar mörker. Jag ser inte "problematiken". Jag har förstått att en del inte gillar när det är mörkt, de känner sig förtryckta och kränkta och att de behandlas dåligt för att de gillar pastell. Jag vill därför vara tydlig med att jag inte har något emot pastell. Eller det har jag ju, jag är helt ointresserad av färgglada saker om de inte är ironiskt kitchiga, men jag har inget emot att andra gillar sånt. På lite avstånd, sådär. Själv tänker jag fortsätta hylla svärtan som om vi fortfarande befann oss i sent 90-tal.

"Det är mörkt, det regnar, det är 90-tal" ska nog bli min slogan som spelmakare. Eller 80-tal kanske stämmer mer, det var ju också ett rent helvetiskt årtionde politiskt sett, och det skapades mycket cyniskt mörker och många dystopier då.

Till skillnad från Arfert lovar jag att göra mer mörker framöver. Rotsystem ska ju få moduler och grejer...

(Fast flera recensenter har klagat på att Rotsystem är FÖR mörkt rent settingmässigt. Trots att det ju är fullt av grönska, solsken, blågröna oceaner och blå himlar. Fina, fria djur och orörd natur. Och den fula, äckliga industriella civilisationen är i princip undanröjd. Fan, folk blir ALDRIG nöjda... =) )
 
Top