Nekromanti [D&D5] Rollformuläret är klart!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm

Attachments

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jättebra initiativ Dante!

Skulle säga så här, Dante, ditt rollformulär är klassisk bra design, helt i enlighet med The Design of Everyday Things... nånting Norman... Douglas kanske? Var sak har sin plats.

Det jag allra först gjorde när jag var helt nerdreglad av WotC fangirlism och att dom inte kunde göra något fel och därför måste deras egna character sheets redan vara perfekta, det var att göra ett skript för att göra snygga typsatta character sheets som liknade dom i Starter Set; framsidan använde en mustache-template och SVG, baksidan använde TeX. Det var pilligt att få till det, jag gjorde det inför TullCon. Men jag kom fram till att jag inte gillade deras formulär trots allt. Den första karaktären där, Fighter... den har +5 från strength + prof, och den +5:an står inskriven på tre ställen. (Strength Saving Throw, Athletics, och Greatsword). Jag gillade inte den redundansen. Värre än det var att alla otränade skills som bara borde använda grundegenskapen, dom behövde ändå fyllas i. Det där +1 wis som Fighter har står på... sju ställen! Det blir plottrigt.

Här är det rollformuläret jag gjorde.

Det blev nobbat av mina spelare dom ville ha hundra små rutor att fylla i. Ja jag är sur på dom för detta. Kan hålla med om att mitt rollformulär ser lite avskräckande ut men jag blir själv lite nipprig av ett formulär som har väldigt många fält. Everway med sina fyra stora rutor (och några få små) har alltid lockat mig mer än GURPS och Pathfinder :p

Det gör sig bättre när det är ifyllt, här är mina level-1 pregens som jag använder för konventsspel. Instruktionerna på dom använder lite förenklade regler som stämmer på level ett (den nämner ex vis inte att det finns flera olika levels av spell slots, eller att second wind blir starkare på högre levels osv), men det är för konventsspel där dom är fast på level 1.

Som ni ser försökte jag invertera "var sak har sin plats" till... var plats har sin sak. Det där +5 står på en plats (klasserna är inte i samma ordning i den nya, Fighter är på sidan 7 och 8), och dom tre sakerna som det används till (Saving throw, Athletics, Greatsword) står skrivna där.


Önskar att min spelgrupp inte hade nobbat dom, och när jag själv gör rollpersoner brukar jag mest göra dom freeform såsom min rollperson Mukoi till Svärd & Svartkonst i julas så det kommer nog aldrig få se dagens ljus, mitt rollformulär. Jag säger som Dante; använd det gärna! Nu har ni båda alternativen. Dantes maximalistiska och kompletta, och mitt, den vita luckan i själen som aldrig blir mätt.

PS.
En annan grej jag gjorde var att (utan att fråga) sno femmans offiella formspråk till ett "followers, familiars and forms"-formulär vilket behövdes när spelarna fått många henches och druidformer. Man kan dra pilar mellan rutorna och attackerna eller göra på nåt annat sätt. Det är upplagt så för ibland kanske man har flera heches med samma attack, eller så har man en hench med många attacker. Det matchar inte mina rollformulär men det matchar femmans officiella. Finns även en dubbelsidig variant där man listar dom på ett sätt på ena sidan och på ett annat sätt på andra -- såhär kan baksidan till exempel fyllas i. Ja, som alla WRNU:s många designers kan se är jag kanske allt för benägen att offra self-evidence för att slippa skriva in en massa saker flera ggr och för att det ska gå snabbt vid bordet, speciellt när saker ändras vid nya levels och så.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det tråkiga med det här formuläret är ju att jag inte verkar komma att få använda det :(

Men snyggt :)
 
Top