Nekromanti Travellers on a Red Road: vad är det?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jo, ser ni, det är spelet jag skriver på. Eller, ja, mer eller mindre har skrivit klart. Allt som ska till nu är lite ytterligare speltestande, så kan jag nog kalla mig klar på riktigt.

Jaha, men vad är det för spel då?
Det är ett sword & sorcery-spel som utspelar sig i en spelvärld framför allt inspirerad av sibiriska, arktiska och nordvästamerikanska kulturer, men med en teknologisk och samhällelig komplexitet som snarare påminner om tidigmoderna Europa eller Songdynastins Kina.

Men vad gör man?
Jag gillar chanbara, westerns och islänningasagor, så "främlingar som blir insyltade i lokala konflikter mellan klaner" kommer antagligen att inträffa. Dessutom kan du förvänta dig att olika andar och andra övernaturliga varelser kommer att blanda sig i. Varje rollperson förses dessutom med en personlig anledning att vara en rotlös resenär, något som så klart kan vävas in. Spelet har också ett övergripande tema kring konflikt mellan modernisering och tradition, centralisering och lokala makthavare, och liknande teman som ofta återspeglas i de tre nämnda genrerna.

Sibirien? Nordvästamerikanska kulturer? Är det här någon sådan där Tekumelgrej där man måste läsa på en massa innan man spelar?
Förhoppningsvis inte! Rollpersonsskapandet sker i ett antal steg där man får den information man behöver i takt med att man rullar fram sin rollperson. Visserligen finns en hel del kulturell information, men spelet diskuterar också hur spelledaren ska gå till väga för att på ett smidigt sätt föra in den. En viktig del av detta är också vettiga illustrationer så att spelvärlden går lätt att visualisera.

"Rullar"? Kan jag inte välja?
Jodå. Även om rollpersonsskapandet innehåller regler för att slumpa fram sin rollperson så är de olika alternativen balanserade mot varandra, så välj på.

Jaha, men hur funkar resten av systemet?
Grunden är att man kombinerar ett attribut och en färdighet, vilka båda är rangordnade på en skala från T4 till T12. Varje tärning som faller ut med 4 eller högre är en framgång, vilket innebär att slaget faller ut med 0-2 framgångar. Detta ger tre nivåer av framgång: misslyckat, delvis lyckat och fullständigt lyckat.

Är det trad eller?
OSR-influerat (ej helt och hållet, jag har ju färdigheter!) till stilen, så det faller nog in under trad. Det finns inga metaelement eller liknande om det var det du undrade, min hypotetiske utfrågare.

Vad ska till innan du är klar-klar?
Speltest och illustrationer. Det senare är avhängigt min förmåga att betala för dem.

"Travellers on a Red Road" ... är det på engelska?
Jajamensan.

Ska man lita på att du kan skriva ordentligt på engelska?
Jag tror det, ja. Om ni inte litar på mig har jag en engelsk sambo som språkkollar.

Får man kika?
Visst, skicka PM bara!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Nässe;n296623 said:
Spännande!
Hur ser äventyr och kampanjer ut?
Fysisk bok?

Äventyr och kampanjer: den grundläggande äventyrsstrukturen (på samma sätt som "slåss mot saker i ett grottsystem" är för D&D eller "infiltrera ett företagshögkvarter på grund av en suspekt uppdragsgivare" i rätt många cyberpunkspel) är byutforskning: att hamna i en obekant by, ta reda på var de sociala spänningarna ligger och hitta den hemlighet som ligger i bakgrunden för byn. Det är så klart inte alla äventyr som är sådana, men det är lite arketypen. Det grundläggande kampanjkonceptet utgår från att rollpersoner syltar in sig med någon gruppering i spelvärlden och kämpar med att kombinera detta med sina personliga mål. Detta är så klart inte allt man kan göra, utan bara det som är den enklaste vägen att göra saker.

Jag hade planerat att göra en fysisk bok, ja. Grejen är att jag är luspank och känner att detta är ett koncept som behöver vettiga illustrationer för att fungera. Tills jag kan åstadkomma detta har jag inte möjlighet att ge ut något.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ah, vad synd, då får man vänta ett tag till.

Äventyrskonceptet låter lite likt Trollbabe (som jag älskar). Man dyker upp i en situation som gått fel, och är på väg åt ett värre håll, och försöker lösa skiten. Coolt!

Många nya spännande rollspel på gång!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Nässe;n296745 said:
Äventyrskonceptet låter lite likt Trollbabe (som jag älskar). Man dyker upp i en situation som gått fel, och är på väg åt ett värre håll, och försöker lösa skiten. Coolt!
Eller Dogs in the Vineyard - där finns det ju till och med ett särskilt kapitel om att skapa konfliktfyllda byar (kommer inte ihåg om det var nåt bra dock).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Skillnaden är väl att i DitV och Trollbabe försöker man att lösa sitationen till allas bästa. Jag får mer vibbar av Yojimbo. Du kommer in, alla vill använda dig till sin fördel, och du försöker att hitta ett sätt du kan tjäna på situationen själv, och eventuellt spela ut de olika sidorna mot varandra.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Genesis;n296751 said:
Skillnaden är väl att i DitV och Trollbabe försöker man att lösa sitationen till allas bästa. Jag får mer vibbar av Yojimbo. Du kommer in, alla vill använda dig till sin fördel, och du försöker att hitta ett sätt du kan tjäna på situationen själv, och eventuellt spela ut de olika sidorna mot varandra.
Du får välja själv hur du gör. Jag rekommenderar att äventyr består av komponenterna "opportunity" och "injustice" -- både något rollpersonerna kan lockas att tjäna på, och något som kan göra dem upprörda.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Svarte Faraonen;n296752 said:
Du får välja själv hur du gör. Jag rekommenderar att äventyr består av komponenterna "opportunity" och "injustice" -- både något rollpersonerna kan lockas att tjäna på, och något som kan göra dem upprörda.
Jag gillar't! Har du speltestat? Hur har detta funkat i spel? Går det att förbereda dessa två kategorier så att spelarna ser och krokar i dem?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Genesis;n296852 said:
Jag gillar't! Har du speltestat? Hur har detta funkat i spel? Går det att förbereda dessa två kategorier så att spelarna ser och krokar i dem?
Det är en del av vad jag speltestar. Jag bör dock förvarna om att detta är spelledarråd, inte något formaliserat system för äventyrskonstruktion. Detta är inte den typ av spel som bygger på ett systematiserat sätt att konstruera vartenda scenario på samma vis som till exempel DitV, utan det är mer traditionellt på detta vis.
 
Top