Nekromanti Prinsessan Lisa befriar Ereborn

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Är det Erebor egentligen? Äh, skit samma!

Barnen råkade se mig bläddra i LotFP vid köksbordet igår och ville naturligtvis ta sig en titt. Det tyckte inte jag var okej, så jag tog tillfället i akt att presentera en bok jag hållit på sen SävCon i höstas: Äventyr av Daniel Lehto.

Noah ville inte vara med och spela rollspel den här gången, men Saga blev eld och lågor över några av bilderna. Jag fick förklara vad de olika elementarerna var och varför man skulle vilja frammana dem (till exempel att jordelementaren kan bära saker, vattenelementaren kan hjälpa en simma eller stoppa en flod man behöver passera, eldelementaren kan värma och lysa upp och luftelementaren kan ge vind i seglen när man ska åka båt).

Det här var första gången jag tagit en ordentlig titt i rollspelet Äventyr och jag blev förvånad över ett par saker. Man kan skapa rollpersoner från diverse sysslor (och vad ska skillnaden då vara mellan sysslan Äventyrare och sysslan Hjälte?), men när jag bläddrade igenom boken fick jag ändå en känsla av att det var fajter som var den stora tyngdpunkten i regler och exempel - om inte annat så för att det fanns väldigt många monster uppstattade men nästan inga exempel på andra hinder. Jag vill helst inte lära Saga att varje hinder är något man ska slå på, för det är ju faktiskt skatter man får mest XP för i OSR och alla fajter kan inte vinnas.

Hur som helst så kände jag inte för att introducera massor av regler på en gång, utan jag ritade ett enkelt rollformulär och frågade henne vad hennes spelfigur hette och vad den var. Det var en prinsessa som hette Lisa. Sen frågade jag hur duktig Lisa var på att hitta och upptäcka saker. "Jätteduktig," svarade Saga, så det blev en 8. Likaså kunde hon "jättemycket" och var "jättesnabb och jättestark". På manöver bestämde Saga att nian skulle ringas in också, för det betydde tydligen att Lisa hade en bebis i magen. På trolldom skulle nian också ringas in, av lite mer oklar anledning.

Sen ritade vi utrustningen som Lisa hade med sig. Det fick Saga bestämma själv. Naturligtvis hade Lisa ett trollspö (duh! Hon var ju jätteduktig på trolldom, liksom!) och en häst. Och en ficklampa, en giraff, en ring som gör henne osynlig, en krona (because prinsessa), ett svärd och ett barn som var 4 år gammalt. Tydligen en liten flicka. Fast hon fick inte följa med ut på äventyr; då fick hon stanna hemma med sin pappa.

Vi klargjorde att Lisa hade tre magiska förmågor; dels ringen som gjorde henne osynlig, dels kunde hon trolla fram jordelementarer och dels kunde hon Göra prinsessor. Det ni!

Jag ritade en karta också, med slottet i mitten och en liten by, en skog, några berg och en flod och hav. I havet fanns ett skepp, för det tyckte Noah var viktigt. Och en ö, för Saga ville ha en bro dit. Byn hette "Legotarex" följt av en lång beskrivning av den som jag inte riktigt hängde med på, trots att hon upprepade den tre gånger. Beskrivningen var alltså en del av namnet, även om jag inte fick med det riktigt.

Som första äventyr snodde jag titeln från introduktionsäventyret - Riddar Adam är försvunnen! Kungen kom in till prinsessan och berättade att Adam var borta. Saga började asgarva och förklarade att det var han inte alls. Han var hemma i byn och låg och sov. Sen bestämde hon att Lisa gick dit och visade att han var där.

Jaha...

Nä, tänkte jag, så kort och tråkigt ska inte första äventyret vara! Jag ritade dit ett berg på slätten på kartan och deklarerade att Adam hade varit till Ensamma berget och spanat. I berget fanns en gammal dvärgstad som hette Ereborn, där draken Smaug nu bosatt sig. Smaug har tagit allt guld från alla runtomkring och ligger på alltihop och sover nu. Nu måste man skicka dit någon som är stark, modig och väldigt kunnig som kan förmå Smaug att ge tillbaka allt guld. "Lisa är stark och kan saker!" -- Just det!

Off they went! Lisa, hennes häst Askungen och giraffen Tummelisa.

De kom fram till floden, men ack! Bron hade rasat och sköljts bort! Då trollade Lisa fram en vattenelementar ("Men, Saga, den magin kan inte Lisa.", "Jo, för att den kan hon visst.", "Okej...") som stannade upp vattnet en stund så att Lisa och hennes djur kunde springa över. Sen förklarade jag att det började bli natt och var dags att sova. Men nä! Lisa hade ju en ficklampa, så de kunde resa hela natten!

Framåt morgonen kom de fram till Ensamma berget och Ereborn. Saga tyckte att Lisa skulle gå rakt in, men dörren var visst låst. Då tyckte hon att Lisa hade nyckeln, men på den punkten gav jag inte vika. Jag försökte fråga henne vad Lisa skulle göra om hon inte kunde komma in den vägen. "Ska du leta efter en annan dörr? Lisa är ju bra på att upptäcka...", "Ja, Lisa tar den andra dörren, men den är också låst så den låser hon upp med nyckeln!"

Nja, tyckte jag. Jag sa att den andra dörren var upplåst, men den satt väldigt högt upp. Hur skulle hon ta sig dit? Det här blir enkelt, tänkte jag. Hon har ju en giraff, ffs. "Lisa gör prinsessor! Jättemånga prinsessor som får stå på varandra så klättrar hon upp på dem!"

Sen kom hon in. Då tog hon på sig ringen för att Smaug inte skulle se henne. Sen när hon hittade Smaug så gjorde hon honom liten som en liten katt! Då blev han ofarlig och snäll! ("Men, Saga, den magin kan inte Lisa. Hittade hon den i dvärgstaden?", "Ja, hon köpte den där.")

Alla prinsessorna fick hjälpa till att bära tillbaka guldet, och kungen fick Smaug trots att han trodde det var en konstig katt.

Släng dig i väggen, Bilbo! Det är så här det går till!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Som fan! :D

Fast hon börjar kunna ta lite ramar, så sakteligen. Om ett par år kommer hon vara fett rutinerad. Då ska vi se till att hon drar igång rollspelsförening på skolan ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Det är fint att man får vara bäst på allt, om man vill. Det är nog min favoritregel i Äventyr.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag vet faktiskt inte hur man skapar karaktärer enligt reglerna. Hann inte riktigt kolla upp det innan Saga ville köra igång.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Björn Wärmedal;n73793 said:
Jag vet faktiskt inte hur man skapar karaktärer enligt reglerna. Hann inte riktigt kolla upp det innan Saga ville köra igång.
Man väljer sina värden, som jag minns det.
 
Top