Nekromanti Var/hur kan man trycka/printa/skriva ut pdf etc billigt och enkelt?

G

Guest

Guest
Det finns ju en massa rollspel och annat där författaren tillåter att man trycker upp egna exemplar ifrån pdf eller liknande.
vanligt vis brukar jag skriva ut dessa på hemskrivaren, men jag urdrar om någon har tips på ett tryckeri eller liknande i Sverige, där man för en rimlig penning kan få dessa tryckta/utskrivna och limmade/häftade till bok eller häfte.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Inte Sverige men släng upp på lulu och utnyttja någon av de många rabattkoder som dyker upp. Kan bli tokbilligt
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Någon av er experter borde göra en samlingstråd för sånt här, överst I spelmakarforumet, klistrad och allt :) det är ju en återkommande fråga
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Fast inte är väl vulkan intresserade av att trycka upp _ett_ exemplar av en bok, eller? Jag letade också efter det här för ett tag sen men hittade inget jag var nöjd med, slutade med en kombination av en platta (för att kunna läsa genesis spel) och hemmautskrifter tillsammans med plastmappar, sen satte jag förstasidan utanpå plastmappen för att lätt hitta bland dom. Fungerade rätt bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Många bibliotek (i synnerhet på högskolor och universitet) har limbindningsmaskiner. Man köper en särskilt sorts plastmapp med en limremsa i ryggen, stoppar in sina utskrivna sidor i mappen och kör i maskinen så att limmet smälter ihop med sidorna.

Fortfarande mycket DIY, men ett steg upp från att bara ha lösa/ihophäftade sidor.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det har också diskuterats [url=https://www.rollspel.nu/threads/72389 och [url=https://www.rollspel.nu/threads/73279
 
G

Guest

Guest
Tack för alla svar! Jag får väl kolla runt lite brand tryckerierna i Stockholm helt enkelt. Svartvitt tryck och två häftklamrar i ryggen är ofta helt ok, och borde väl vara billigare än limmat.
Finns det förresten något hinder för att trycka gamla DoD-grejer? Det står ju på Riotminds hemsida att de "släpper det fritt", och jag skulle gärna ha några nytryck som man kan klottra husregler i, eller bara låta grabben gå loss på dem med tuschpenna.
ARFERT: rimlig kostnad = så billigt som möjligt. Knappast mer än 50kr för 30-50 sidor äventyr, och om någonting kostar över en hundring så kan man väl lika gärna köpa originalet eller använda POD.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Jag har köpt ett häftat häfte på ca 50 sidor för $3.01 inklusive frakt från Lulu. Det känns rimligt tycker jag.
 
G

Guest

Guest
Jo visst, om det var utan rabattkoder, men det vore väl konstigt om man inte skulle kunna få det billigare eller åtminstone till samma pris i Sverige... om nu begreppet "konstigt" fortfarande har någon betydelse i relation till Sverige.
Hur som helst så visade det sig att en kompis kan trycka upp A5-häften på jobbet, och enligt honom själv ser de "helproffsiga" ut. Priset är fortsatt vänskap för så många jag behöver..
Konkurrenskraftigt ur ekonomisk synvinkel.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Du har alltid rätt att framställa en kopia för privat bruk :)

Om man är medlem i Föreningen WRNU (eller annan Sverok-förening) så kan jag tipsa om att Sverok Stockholm har haft ordentlig tryckutrustning på sitt kansli som föreningar fått använda. Jag misstänker att så fortfarande är fallet.
 
G

Guest

Guest
I så fall kunde man väl lägga en samlad "beställning" och dela på kostnaden, för jag antar att det åtminstone blir en självkostnadsavgift.
För egen del så ska jag lära några 13-åringar att spela rollspel, och jag tänkte att de skulle få en regelbok och ett äventyr var som avskedspresent. Jag beställde 4 ex av DoD reglerna, samt Spindelkonungen. Regelboken blir eventuellt A4, men annars ska det bli bra papperskvalitet och riktiga omslag.
Den som lever får se.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Björn Wärmedal;n190842 said:
Du har alltid rätt att framställa en kopia för privat bruk :)
Nja, det beror väl allt på vad det är för licens?
bonuscopyright.se said:
[h=3]En hel bok får inte kopieras – inte ens för privat bruk[/h] Det är aldrig tillåtet att kopiera en hel bok. Av ett litterärt verk i skriftlig form får endast en mindre del kopieras, exempelvis ett kapitel eller ett begränsat avsnitt. Det kan aldrig handla om att kopiera hälften eller nästan hälften av boken.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Björn den gode;n190848 said:
Nja, det beror väl allt på vad det är för licens?
Well, samtidigt står det:

Äganderätten av ett exemplar av ett verk ger inte ägaren rätt att göra nya exemplar av verket (observera dock att var och en har rätt att göra ett eller några få exemplar för privat bruk enligt 12 §, men denna rätt är inte beroende av att man äger ett exemplar).
Och i paragraf 12 står det

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
"eller verk av begränsat omfång."

Så frågan är väl vad som är begränsat omfång, och hur pålitliga bonuscopywright är i vad de skriver.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Så kan man ju ta till det här kryphålet =P

Det är tillåtet för var och en att framställa anpassade exemplar av offentliggjorda verk för personer med funktionshinder.
[h=3]Alla funktionshindrade omfattas[/h] Bestämmelsen omfattar alla funktionshindrade oavsett om begränsningen i funktionsförmågan är fysisk eller psykisk, förutsatt att exemplaret i den speciella formen behövs för att personen ska kunna ta del av verket.

Exempelvis omfattas syn- eller hörselskadade, personer med svårare läs- och skrivsvårigheter samt dyslektiker.

[h=3]Offentliggjorda verk omfattas[/h]
  • Litterära verk, även t.ex. kartor och konstruktionsritningar
  • Musikaliska verk
  • Bildkonst
  • Fotografier


[h=3]All slags teknik kan användas vid anpassningen[/h] Vid anpassningen får all slags teknik användas utom ljudupptagning. En text får exempelvis anpassas till:
  • Stor stil
  • Lättläst text
  • Elektronisk text
  • Punktskrift
  • Teckenspråk
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Tja, Kungliga biblioteket har tolkat begränsat omfång som "Texter av begränsat omfång som artiklar, dikter och noveller får kopieras i sin helhet." jag tror aldrig du kan få det till att det gäller en hel rollspelsbok (rollspelsdikter som "Stoke - Birmingham 0-0" borde däremot vara ok att kopiera).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Björn den gode;n190851 said:
Tja, Kungliga biblioteket har tolkat begränsat omfång som "Texter av begränsat omfång som artiklar, dikter och noveller får kopieras i sin helhet." jag tror aldrig du kan få det till att det gäller en hel rollspelsbok (rollspelsdikter som "Stoke - Birmingham 0-0" borde däremot vara ok att kopiera).
Mmm... kungliga biblioteket är dock inte (har jag för mig) en slutgiltig instans av lagtolkning.

Undrar varför lagtexten gör skillnad på att kopiera en bok och kopiera en cd-skiva eller något i den stilen. Det introducerades tydligen 2005, så jag gissar att man kan ta reda på det på något sätt?
 
Top