Nekromanti Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Ny vecka!

Riktlinjer för filmklubben:

1) Tanken är att du ska se minst en film i veckan. Du måste inte, men det är grundtanken.
2) Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
3) När du ser en film, skriv något om den. Svara på det här inlägget, och skriv titeln i fetstil.
4) Undvik att skriva om samma film fler än en gång.
5) Du måste inte skriva långt, men skriv om den var bra eller dålig, kanske nån rad om varför. Man FÅR skriva längre.
6) Sätt gärna ett betyg, men du måste inte. Dina betyg måste inte vara konsekventa. Här har du ett exempel på betygsystem du kan använda om du vill.
7) Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.
8 ) Diskutera gärna filmer ni själva eller andra sett, men gör det på ett civiliserat och trevligt sätt. Otrevligheter riktade mot personer eller deras filmsmak betackar vi oss för.

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

I kalkylbladets andra flik kan man föra in sina betyg också, om man vill. Hittills är det bara jag som gjort det, men ni är välkomna.

Teman och gemensamt tittande
En del av oss gillar att ha teman i vårt tittande; tidigare har till exempel jag och Krille tittat på alla James Bondfilmer, en i veckan. Vill man deklarera ett tema är det inte svårare än att göra det i ett svar någonstans i en sådan här veckotråd. Om andra hänger på är det kul, om inte så hindrar inget att du fortsätter själv.

Ibland kan det vara kul att se film tillsammans. Om du vill bjuda in andra att se samma film som dig den här veckan, skriv gärna en rad om det!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Lone Ranger (2013)

Jag tyckte den här var skitbra! Kul, häftig westernaction som lyckas kännas just som en western. En del väldigt överdrivna scener, men det passar stämningen i filmen riktigt bra tycket jag, även om det känns mer som Lucky Luke än Lone Ranger =)

Jag störtgillade Johnny Depp som indian, även om han gör en väldigt stereotop indian. Han lyckas dock göra något som känns rätt annorlunda från Jack Sparrow, fast båda verkar vara lika virriga.

Betyg: 4/5
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,855
Location
Stockholm
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Rymdhamster said:
[…] Johnny Depp som indian […]
Jag vet att Depp påstår sig ha lite Creek eller Cherokee bland sina förfäder, men det här känns för mig lika fräscht som …

… vilket fått mig att undvika filmen.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Jag har sett Evidence (2013).

Ytterligare en found footage-film men som i mitt tycke gör det riktigt bra. Det första man på något sätt måste etablera i den här genren är varför en karaktär överhuvudtaget ska gå runt och filma allt, och för det mesta så nöjer man sig med att filmaren är en pain in the ass som alla klagar på och ber hen sluta filma. I den här filmen löser man det fint.

Det börjar med en brottsplats, det har exploderat, brända kroppar hittas, och ett gäng poliser måste nu sitta och pussla ihop händelseförloppet med hjälp av film från kameror och mobiltelefoner man hittat på platsen. Så i found footage-filmen följer vi poliser som tittar på found footage-material, kul!

Till råga på allt visar det sig att någon har kommit över samma material som poliserna jobbar med och släpper detta på Youtube.

Själva materialet är i alla fall ett gäng människor som ska åka en liten buss till Las Vegas och kraschar på vägen. De hittar en slags övergiven verkstad eller nåt och försöker få igång en telefon för att ringa efter hjälp. Då dyker en mördare iklädd svetsmask upp och börjar ha ihjäl folk. Mer behövs inte sägas om det egentligen.

Flera gånger under filmens gång bytte jag huvudmisstänkt och åtminstone jag blev ordentligt överraskad.

Jag bedömer denna film i förhållande till övriga found footage-filmer jag sett och som sådan får den en stark 4:a av 5.

Ska jag bedöma den som skräckfilm i stort så får den en stark 3:a av 5.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Ape Of Wrath said:
found footage-filmer
När du pratar om found footage-filmer menar du då DIY (do it yourself) genren?

alltså genrenen som populariserades av Blair witch projekt?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Det finns ju gått om hyfsat proffesionella found fotage-filmer, så DIY är väl inte en nödvändig bit i det hela, även om de självfallet också måste räknas in.

Det handlar ju mer om den typ av filmer som går ut på att filmen "egentligen" är upphittat filmmaterial som visas. Så som i Trolljägaren, Cloverfield och Blair Witch Project.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Ytterligare en found footage-film men som i mitt tycke gör det riktigt bra. Det första man på något sätt måste etablera i den här genren är varför en karaktär överhuvudtaget ska gå runt och filma allt, och för det mesta så nöjer man sig med att filmaren är en pain in the ass som alla klagar på och ber hen sluta filma.
Det där gjorde de somehow väldigt snyggt i den här filmen med telekinetikerna vad-den-nu-heter, då snubben som filmar där av allt att döma har en narcissistisk personlighetsstöring som
senare bidrar till hans totala sammanbrott
. :gremsmirk:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Visst har många native americans varit kritiska, men Depp ska ha stötts av ledare för både Comanche och Navahos... Så det har vart blandad kompott.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Navaho är USAs i särklass största indianstam. Sisådär 300000 individer. Kul att du förolämpar dem. :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Varför är de så många, då? Jo, för att de förrådde sina bröder till den vite mannen, och därefter, på nåder, fick existera på hans villkor!

:gremwhistle:


Edit: nej, men, poängen jag försökte göra med ironin här är att ett vanligt motargument i såna här sammanhang är att man på något sätt svalt etablissemangets exotiserande/förnedrande bild av en som minoritet, istället för att vända sig emot etablissemanget och göra motstånd. Detta är en väldigt påtaglig dikotomi i minoriteternas synsätt på sig själva i Kina tex, men jag har fått intrycket att den är vanlig i USA med.
 

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Kan du länka till detta för mig veterligen så är detta en bit ifrån sanningen.

Johnny Depp är inte en medlen av Comanchenationen utan har adopterats av LaDonna Harris som är det.
Sen har hon ordnat med en väldigt inofficiell ceremoni som ska ge honom någon slags "spirituell" tillhörighet.
Needless to say så är inte de demokratiskt valda Äldste i den juridiska Comanchenationen speciellt glada över detta.

I Navajofrågan vet jag inte så mycket men vad jag förstått så har alltså filmen spelats in på mycket mark som nationen äger och det har handlat om ganska mycket pengar.
Nationen må vara den största och den urinvånarnation som lyckats ta sig närmast att vara en egen stat eller självständig nation. Men de har också otroligt dåliga finanser, det kallas inte The Bad Lands för inte och de få naturresurser som finns i området försöker de desperat tjäna någorlunda värdiga pengar på.

Jag kan ha fel och vara ouppdaterad, men Comanche debaklet är jag ändå hyffsat säker på.

Egentligen har jag ingen större åsikt i frågan annat än att jag tycker den är smaklös.
Jag är själv amerikan och upplever att det finns en ganska osmaklig mystifiering av urinvånarna bland amerikaner och det är många som på ett ganska billigt sätt påstår sig tillhöra den ena eller andra stammen(lite på samma sätt som de kallar sig "svenskar" eller "irländare" fast med lite obehagligare implikationer.) och jag tycker att om man nu lyckats göra sig till en så pass offentlig och inflytelserik person som Depp(och andra kändisar som gjort liknande påståenden) så har man nog ändå ett lite större ansvar inför sådana här saker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Jag har sett Hunger Games på Netflix.

Först var jag nära att sätta en ganska medioker trea på filmen, för som film betraktad är den rätt medioker. Jag gillar Jennifer Lawrence jättemycket; det finns tusen bra citat från henne om allt möjligt. Som skådespelerska är hon helt okej. Resten av casten glömmer man så snart de är ute ur bild, även de som spelas av kändisar.

Grundplot för den som levt under en sten: Stora stygga staten stenade sönder ett uppror som de tretton distrikten gjorde, och eftersom de tretton nu ska lära sig veta hur får de en gång om år skicka en kille och en tjej som ska slåss mot de andra distriktens representanter i en arenafajt på liv och död. Katniss erbjuder sig att slåss i sin lillasysters ställe när lillasysterns namn lottas fram. Med sig får hon världshistoriens plattaste grabb, "Peeta" (uttalas "pita", gör inte saken bättre. Men det är säkert medvetet; stora stygga statens stad heter "Panem" som i "panem et circenses").

Nå; som film är den som sagt ganska anonym och medioker. Specialeffekterna är okej, skådespeleriet platt, miljöerna ganska trista, kläderna funkar väl.

Men det finns två perspektiv jag gärna lyfter, och som liksom höjer filmen ett snäpp:

Först och främst är det här en väldigt uppenbar politisk parabel. Det är ett dystopiskt samhälle med en förtryckande stat, mediacirkus som håller folk lugna, enorma klasskillnader (i distrikten äter folk bark och dricker regnvatten typ, medan man i Panem lever i överflöd och lyx och med massa hightech).

Och politiska parabler är alltid intressanta, för de ger liksom uttryck för en politisk åskådning - och när det dessutom som i Hunger Games framställs som att det finns ett sätt att motarbeta dystopin så blir det sättet liksom representativt för ett sätt att motarbeta dåliga saker i vår värld också.

Jag tycker att det är en ganska naiv och förvirrad världsbild som lyfts fram. Först och främst tycker ju jag att hela grejen med att ha hungerspel är märklig. Det måste finnas rimligare sätt att hålla koll på arbetarklassen; även i vår värld har ju kapitalisterna lärt sig att vi håller käften bara vi får en schysst iphone. Man tycker ju att även de i Panem borde inse att bästa sättet att hålla populasen lugn är att ge dem begränsade förbättringar i levnadsstandarder.

Sedan är dessutom själva spelen märkligt ostyrda. Jag menar, VARFÖR direktsända? Varför inte köra med liten fördröjning, så att man kan plocka bort sånt som inte passar? Framför allt eftersom man tydligen kan skapa digitala djur som är på riktigt så borde de ju ha digitala skådespelare som kan agera så som de vill att de tävlande ska agera.

Men låt oss säga att man köper att Panem-folket är dumma i huvudet: Jag köper inte Katniss som revolutionär symbol. Är lösningen på klassförtryck att de som får vara med i reality-TV "är sig själva" och visar kärlekens makt på TV? Är det "naturlighet" som ska skapa revolutionen? Fuck that.

Men här är grejen: Som politiskt diskussionsunderlag är filmen - och boken - riktigt najs. Man behöver inte hålla med, men det är väldigt lätt att diskutera politik kring den, och den som lyckas paketera politisk diskussion så att ungdomar tar till sig den förtjänar en stor fet hög med creds.


Nå; det andra perspektivet är det feministiska.
Filmen är ganska korvfestig, men den fixar Bechdel bra, och den har ett gäng kompetenta kvinnor/tjejer på olika håll. Faktum är att kvinnorna generellt tycks ha mer djup än männen, och det finns väldigt lite male gaze.

Huvudpersonen Katniss är inte sexualiserad i någon större mån, ens när hon ska vara uppklädd. Hon är påklädd och kapabel, och åmar sig verkligen inte (jämför med Megan Fox i Transformers 1...). Hon är verkligen ingen damsel in distress; den enda hon räddas av i filmen är en annan - yngre - tjej. Däremot behöver menlöse Peeta räddas flera gånger, av Katniss.

Dessutom är den obligatoriska kärlekshistorien jävligt bra gjord. Här har de plockat bra från boken. Det finns en stark ambivalens, och jag får definitivt känslan av att Katniss helst av allt faktiskt inte vill vara kär i eller hålla på och jolla sig med nån. Det som byggs upp med Peeta är mer för överlevnad, och det känns tydligt att hon även på slutet känner sig mer trängd än nykär.

Frågan blir inte vem ska hon välja utan ska hon välja nån alls?

Med andra ord ligger inte Katniss' kön, kärleksliv eller kropp i speciellt stort fokus för hennes karaktär. Vilket jag älskar. Katniss är människa först, tjej sedan. Awesome.


Så sammantaget säger jag såhär:

BETYG: 4/5. Kan klart rekommenderas. Däremot har jag själv ingen lust alls att se om den, varken i morgon eller nån annan gång.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Dweller of the Forbidden City said:
… vilket fått mig att undvika filmen.
Don't know, don't care. Det är hela "ska svarta personer få spela något annat än slavar"-diskussionen om igen så vitt mig anbelangar. Jag har ju ett rätt simplistiskt och ointresserat sätt att titta på det där där jag känner att jag inte skulle ha några problem med att en indian spelar en vit man, en svart man spelar en asiatiskt man, en man spelar kvinna eller en kvinna spelar en man. Så varför skulle jag ha problem med en vit man som spelar en indian?

Men så tycker ju jag att man borde få skämta om allt, också. Jag är konstig på det sättet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

krank said:
Men låt oss säga att man köper att Panem-folket är dumma i huvudet: Jag köper inte Katniss som revolutionär symbol. Är lösningen på klassförtryck att de som får vara med i reality-TV "är sig själva" och visar kärlekens makt på TV? Är det "naturlighet" som ska skapa revolutionen? Fuck that.
Jag tycker det låter som du missat poängen,
Kattniss blir en symbol för revolutionen genom att hon vägrar gå med på de förhållandena som staten kräver av henne. Det är inte att hon visar kärlek utan för att hon aktivt försöker undervika att döda på grund av vad Hon tycker är rätt så när hon i slutet
är beredd på att ta sitt eget liv, bara för att hon inte vill behöva göra något hon tycker är fel.
Hon spelar på sina egna villkor helt enkelt, och visar för alla att hon klarar det mitt i huvudstadens stora event, så då borde de göra de ute i sina förorter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Lu-kaazh said:
Jag tycker det låter som du missat poängen,
Kattniss blir en symbol för revolutionen genom att hon vägrar gå med på de förhållandena som staten kräver av henne. Det är inte att hon visar kärlek utan för att hon aktivt försöker undervika att döda på grund av vad Hon tycker är rätt så när hon i slutet <div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">är beredd på att ta sitt eget liv, bara för att hon inte vill behöva göra något hon tycker är fel.
</div>
Hon spelar på sina egna villkor helt enkelt, och visar för alla att hon klarar det mitt i huvudstadens stora event, så då borde de göra de ute i sina förorter. </div></div>

Med andra ord

att de som får vara med i reality-TV "är sig själva"
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Efter att ha läst diskussionen här om Hunger Games och mediering så känner jag att jag vill se filmen!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

krank said:
Lu-kaazh said:
Jag tycker det låter som du missat poängen,
Kattniss blir en symbol för revolutionen genom att hon vägrar gå med på de förhållandena som staten kräver av henne. Det är inte att hon visar kärlek utan för att hon aktivt försöker undervika att döda på grund av vad Hon tycker är rätt så när hon i slutet <div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">är beredd på att ta sitt eget liv, bara för att hon inte vill behöva göra något hon tycker är fel.
</div>
Hon spelar på sina egna villkor helt enkelt, och visar för alla att hon klarar det mitt i huvudstadens stora event, så då borde de göra de ute i sina förorter.
Med andra ord

att de som får vara med i reality-TV "är sig själva"
</div></div>

ja och nej.

det krävde att de skickade upp någon smart och stark person som inte är självisk, om de till exempel hade varit Kissie som var i arenan istället för Kattnis så tror jag inte hon kunde blivit en symbol för revolutionen, även om hon var sig själv.
För precis som vi kan säga att Kattnis är en ganska bra förebild för unga flickor så är hon en bra förebild för mänskligheten även i Panem, och som verkligheten så brukar offentliga personer som är bra föredömen sprida hopp bland människor.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Jag har förresten sett veckans Ricci film: Anything Else (2003).

Wow jag hade ingen anning om att Ricci varit med i en Woody Allen film, och för att göra saker ännu mer överaskande så spelar hon emot Jason Biggs som är mest känd för att ha varit med i "Amerikan Pie" (vilket ändå måste vara världens sämsta filmfranchise).

Hur som helst, filmen handlar om komediskribenten Jerry Falk (Jason Biggs) som lever ett besvärligt liv, Han är tillsammans med den krävande, problematiska Amanda Chase (Christina Ricci) han gått flera år hos en psykolog som verkar lite frånvarande, och han har en manager som är totalt inkompetent. Jerry har dok problemet att han inte klarar av att sluta träffa de här människorna eftersom han är rädd för att såra dem.
Jerry har dock en riktg "vän" David Dobel (Woody Allen) som är en äldre knäppgök, som bara spyr ut citat, filosofiska liknelser och komplicerade ord. Dobel är alltså en smart knäppgök.

Woddy allen har väll aldrig gjort en film som känns "normal" och det gör inte den här heller. Det är en komedi helt utan skämt, utan snarare ligger komiken i den absurda verklighet vi lever i. Filmen bärs av dialogen, 90% av filmen är folk som pratar med varandra eller sig själva. Filmen har både en berättare och en mentor, så vi får goda råd utspottade hela jävla tiden.
Men det skapar en näst intill "feelgood" känsla även om livs situationen som presenterades inte var speciellt positiv.

Veckans Ricci recension: Ricci är en skitstövel i den här filmen, men inte på sammansätt som hon var skistövlig på i Pumpkin eller The Opposite of Sex. För här känns hon mer mänsklig, problemen hon ställer till med känns som ett mer naturligt uttryck av dåligt självförtroende och behov av uppmärksamhet. Jag tycker hon gör riktigt bra i den här filmen, och känns som ytterligare ett steg framåt i hennes mognad som skådespelerska.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2014 v3

Jag har sett Evangelion: 1:11 You Are (Not) Alone, som är en remake/reboot av animeserien Neon Genesis Evangelion, i filmformat.

NGE är en av de mer kända animeserierna och en av mina personliga favoriter. En del av den här minirecensionen kommer därför att bestå av jämförelser mot originalet; jag ska dock försöka hålla mig från alltför detaljerat sådant trams. Det här är, och bör nog ses som, en egen produkt.

Vi möter 14-åriga Shinji Ikari, som anländer till Tokyo-3 efter att han kallats dit av sin farsa. När han kommer dit håller ett stort monster, en såkallad ängel, att slå sönder japanska militären i småbitar.

Det visar sig att Shinjis farsa chefar över NERV, en organisation som har möjligheter att spöa upp den här ängeln. Men bara om Shinji sätter sig i pilotstolen. Problemet är bara att Shinji har dels hejdundrans dålig självkänsla och självförtroende, och dels ett minst sagt komplicerat förhållande till fadern. Han vägrar därmed inledningsvis, eftersom han dels tycker att det är skit av farsan att inte höra av sig på tre år och sen bara skicka efter honom när han behövdes och dels har svårt att hantera nya, okända situationer - att vara pilot i en skitstor robot för att rädda Tokyo-3 och kanske världen är ju inte ett litet ansvar om man säger så, och inget Shinji känner sig redo för...

Lite senare blandar vi in ett hemligt råd farsan egentligen jobbar för, tjogvis med mysko referenser och så får Shinji bygga lite relationer med klasskompisar och med Misato, en underchef inom NERV som han också får bo hos.

Den här filmen motsvarar kanske en fjärdedel av serien, eller så. De första scenerna är i princip frame-by-frame från originalet, men med snyggare ljussättning och specialeffekter. Sedan börjar de skilja sig åt allt mer.

Så...
- Det är betydligt högre tempo och mindre förvirrande plot och klippning än i originalserien. Jag vet inte om jag tycker att det är något bra, men det ändrar hursomhelst berättelsens karaktär.
- Saker och ting - som Lilith, vad en Eva är för något, etc - avslöjas mycket, mycket tidigare än i TV-serien. MYCKET tidigare. Ni som sett TV-serien förstår nog vad jag menar eftersom jag snackar om Lilith redan i det här läget.
- Det är snyggare, på ett sånt där modernt animevis, än originalet. Jag gillar originalets estetik, men tycker också att den här blandningen av datoranimerat och tecknat passar väldigt bra. Det är väldigt snyggt helt enkelt.
- Mycket av djupet försvinner. Iom tempohöjningen försvinner mycket av det långsamma relationsbyggandet, och framför allt Shinjis relation till klasskamraterna blir lidande. Däremot är relationen till Rei hittills rätt mycket densamma, mest för att de kopierat typ alla scener med henne rakt av. Utom möjligen att de kanske är en smula mer explicita med att visa hennes tuttar. Smakfullt.

Jag tycker inte riktigt att den här filmen infriar mina förväntningar; å andra sidan är nog mina förväntningar ställda orimligt högt givet att NGE inte bara är en av de bästa animeserierna som skapats, utan också en av de första jag såg (på VHS, hemma hos en kompis som också hade bl.a Akira, Ghost in the SHell och Urutsukidoji om jag inte minns fel).


BETYG: 4/5
 
Top