Nekromanti Dogma-utmaning Jan 2014 - Tema: Ljus och Skräck

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
  • Max 1800 ord.
  • Layout är upp till författaren, inom rimlighetens gränser.
  • Illustrationer är tillåtna
  • Formatet ska vara en olåst PDF i A4 format. Den kommer att sättas ihop till ett kompendium.
  • Läsaren kan antas vara erfaren rollspelare. Grundläggande begrepp (rollspel, T6, spelledare och så vidare) behöver inte förklaras.
  • Eventuella rollformulär räknas inte in i de 1800 orden man är begränsad till. Layouten är fri, inom rimlighetens gränser.
  • Spelet kan göras för vilken värld eller tidsperiod som helst eller helt världslöst förutsatt att det fungerar inom temat.
  • Spelet bör vara inriktat på spontanspel med lite eller inga förberedelser.
  • Spelet ska skilja sig så mycket från befintliga regelsystem att upphovsrätten inte störs. Det behöver dock inte vara helt nyskapande. Man får dock inte referera till andra regelsystem. Spelet ska kunna stå för sig själv.
  • Spelet får vara skrivet på svenska eller engelska.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Ja, det blev inget av kall scifi för mig men jag ska försöka svänga ihop något om "Ett Väntrum för Döda Själar..."
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Arbetsnamnet är "Ljusspelet" eller "Skärselden".

Kommer vara enkla regler med en typ "betting-mekanik" där man budar med tärningar.

Det kommer vara ett mörkt spel, man vaknar upp efter man dött i en plåtlåda i rymden.

Det är in canon med Futuria och en spinoff på mitt evigt kommande spel Kharma (som jag nämnt i Bortom:Bortom och Rollspelsklubben lite nu och då).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Jag är klar först den här gången ser det ut som :gremsmile:

Här är mitt bidrag, Mosebok 22:18.
 

Attachments

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag tänkte posta mitt upplägg för mitt dogmaspel även den här månaden, nämligen:

Under andra världskriget så forskade alla sidor på saker de kanske inte borde ha forskat på. En av dessa, och en av de mer framgångsrika, var fransosen Rainier Fortescue.

Frankrike föll innan denne hann ha någon påverkan, men hans forskning fortsatte under ockupationen och kalla kriget. Rainier gjorde många upptäcker, en av dessa var en lykta som lyste in i en kall och mörk värld där fiskliknande varelser syns. Den slogs av efter att några hade sätt en... enorm varelse simma förbi.

En extrem politiker fick se Rainiers verk och tog tillfället i akt att sprida dessa bland sina följare. Ni är anställda för att hindra dessa vapen från att spridas och från att användas. Lycka till.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Jag skrev ett till spel. Jag vet inte om det bryter mot reglerna men här är det i alla fall :gremtongue:
 

Attachments

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
God45 said:
Jag skrev ett till spel. Jag vet inte om det bryter mot reglerna men här är det i alla fall :gremtongue:
Det bryter inte mot några regler, Max Raven skrev två förra gången :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Har två tankar just nu.

Det första är cyberpunk horror. Megaföretag får fram teknologi i stil med Bubblegum Crisis Boomers med assimilationsförmåga(?) (nanomaskiner men inte grey goo-scenario) plus värre grejer och locket läggs på. RP är insmetade. Jag pendlar mellan cyberpunk-gäng eller poliser just nu men det kanske blir kontorsslavar som kommer till sitt kontor en dag. Fröet är iaf den halvt ihågkommna premissen till Genocyber innan författarna sa "screw it, blow up the world", plus BGCs boomers ur ett horrorperspektiv och möjligen lite Silent Möbius-mojs (med [antydda?] andar/demoner i teknologi). Får se. Under the neon lights it lurks...

Tanke två är mer odefinierad. Tänker ett ljus som tar över människors sinnen och får dem att "se" - fast för utomstående är det mer horror. Får se om det blir mer på det.

Återkommer om jag får något klart. :gremsmile:
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Nej fan, nu bytte jag idé, nu blir det actionorienterad scifiskräck ala Scanners istället...

SItter och skriver nu. Det blir tärningspölar tror jag bestämt.

PITCH:
"I det här rollspelet gestaltar man topphemliga regeringsagenter med psykiska krafter som spårar upp, identifierar och dödar invaderande spioner från Mörkret."
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Utan Mörker Inget Ljus

Nå, här är mitt bidrag.

Det här blir första gången jag försöker mig på något slags regelsystem, jag kan liksom inte riktigt föreställa mig hur detta skulle kunna funka i praktiken, hur det är balanserat och så vdiare, utan jag har höftat lite.

Jag skulle bli oerhört tacksam för feedback!

EDIT: Öh nu när jag tänker efter kanske det här inte blev riktigt skräck, mer åt action/scifi/skräck. Och temat LJUS förekommer visserligen, men endast som motsats till Mörker.

Nåja.

EDIT 2: Ändrade några grejer i texten, 1798 ord plus Rollformulär.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Här kommer spel nummer tre från mig, Black Collar. Ett spel om att vara fördömda kontorsarbetare.
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Jag gillar det! Speciellt 60-tals känslan. :gremsmile:
 
Top