Nekromanti Krille gör en BRP: Järn beta 3, nu framtidssäkrad!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Eftersom jag nu har fått för mig att se om jag kan göra ett efterkatastrofenspel av min BRP (Järn) så var jag tvungen att göra två saker. För det första fick jag stuva om lite, så att genrespecifikt jox hamnade i en egen del. Det innebär att speldatadelen inte längre bara har färdigheter och vapen, utan numera även innehåller folkslag, sysselsättningar, startstuff och recept (dvs tips om hur man kan applicera regler i olika hyfsat världsspecifika situationer).

För det andra kommer det nog vara vanligare med avståndsvapen i Undersidans Arvtagare, så för att förbereda för det så anpassade jag avståndsvapnen så att de inte är ett undantag, utan kör på nästan samma regler som närstridsvapen (inklusive stansval).

Sen inträffade en massa småjox, som att man kan ha olika startvärden i Hälsa och Gard (bestäms av folkslag), om man satsar tärningar på att öka Hälsa/Gard så är ökningen slumpmässig, och recepten gjordes tydligare med söta små punktlistor. Dessutom tittades recepten över en gång till.

Och just det, det blev en framsida också.

Och därmed blev den aningen för stor för wrnus filhanterare, så här är en länk till filen i min dropbox:

Järn beta 3
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Tycker det ser bra ut, men jag hänger inte med på black jack-metoden. Räcker det inte med att båda slår var sitt slag och den som slog högst (och lyckades) vann?

Sen måste jag nog tillstå att jag tror zonerna kan medföra lite problem. Främst att avgöra vad som är olika zoner och vilka egenskaper de har. Men de kanske löser sig med några exempel.

/j
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
osbjer said:
Tycker det ser bra ut, men jag hänger inte med på black jack-metoden. Räcker det inte med att båda slår var sitt slag och den som slog högst (och lyckades) vann?
Det är det som är black jack-metoden.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Krille said:
osbjer said:
Tycker det ser bra ut, men jag hänger inte med på black jack-metoden. Räcker det inte med att båda slår var sitt slag och den som slog högst (och lyckades) vann?
Det är det som är black jack-metoden.
Ah.. jag är inte slug nog bara. :gremsmile:
Jag trodde det hade med att man kunde slå fler tärningar och lägga till, bara man var under sitt värde.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Krille gör en BRP: Zoner

osbjer said:
Sen måste jag nog tillstå att jag tror zonerna kan medföra lite problem. Främst att avgöra vad som är olika zoner och vilka egenskaper de har. Men de kanske löser sig med några exempel.
Då får jag väl ge ett par exempel. :gremgrin:

Så, ni sitter på ett värdshus. Värdshuset är rätt standard: det finns ett långbord i mitten, en bardisk mitt emot dörren, en dörr in till köket vid sidan av bardisken, en trappa till övervåningen till höger och en brasa i en eldstad till vänster, där det sitter en mystisk man i kåpa. En tjock värdshusvärd står bakom bardisken och torkar muggar, och en yppig tös serverar öl och mat till hungriga gäster. Naturligtvis utbryter ett slagsmål, för om man inte får ett uppdrag av den mystiske mannen i kåpa så är det vad som händer på värdshus.

Ett sätt att lösa det är att betrakta långbordet som avdelaren till zonerna "vänster" och "höger". Vi kan också betrakta "Bakom bardisken" som en zon, men där är bardisken i vägen. Det finns förmodligen ett slut på bardisken, men det är också en omväg, så "Bakom bardisken" får zonegenskapen Svårtillgängligt. Dessutom är det trångt där bakom, så det får även egenskapen Snävt. Trappan kan vi också betrakta som en zon. Den ligger nära "Till höger om långbordet", men har också Höjdfördel.

Det finns en övervåning, ett kök och en dörr ut, så vi kan markera Köket, Övervåningen och Utomhus som temporära zoner, som kan revideras om någon springer upp på övervåningen eller ut. Så ska man rita ett schema över slagfältet så blir den något sånt här:



Men den här kartan är inte direkt fixerad. Slagfält kan ändras eller utökas, och man kan missa saker som man måste lägga till sen. Och det blir förstås så när dvärgen Kharzim hoppar upp på långbordet med sin yxa.

Så hur hanterar man det? Jo, man skapar en ny zon, "Ovanpå långbordet". Man kan bedöma att den ligger nära båda zonerna "Till vänster" och "Till höger", och att den har höjdfördel också. Men man kan fortfarande komma runt långbordet utan att kliva över långbordet, så det finns fortfarande en väg från Till vänster till Till höger. Så när Kharzim hoppar upp på långbordet så moddas schemat till något sånt här:

 

Attachments

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Re: Krille gör en BRP: Zoner

Ser bra ut. Lite som att använda minisar, fast utan att behöva göra det. Å andra sidan, med dessa regler skulle det kanske bli lätt att använda minisar med.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag älskar idén med zoner som slagsmålsystem. Det är så jävla elegant och vackert! Angående minisar med det så kan jag tänka mig att en ambitiös SL har en färdigprintad fin karta (utan rutnät eller något) och att han sedan förklarar var de olika zonerna är. Sedan placerar man bara ut miniatyrerna så att det passar, och moddar in nya zoner som det behövs.

I vilket fall, sjukt snyggt jobbat. Järn är coolt som fan.
 
Top