Japp..har en notering, när det gäller tärningsslagen. Om jag inte missat det så är slaget som kan bli hur högt eller lågt som helst en variant av det som hos ICE:s Rolemaster kallas för Open-Ended.
Men det framgår inte riktigt hur slaget funkar för en nybörjare. Min tolkning är att ett slag som utfaller med 20, slår man engång till, blir även detta 20, slås ytterliggare en tärning osv... Om istället slaget slås och får en 1:a första gången, så slår man igen, och minkar värdet med det man fick, utfaller detta andra slag med 20, så minskar man med det värdet, samt slår igen och minskar med detta värde.
En annan tolkning om man läser direkt vad du skrivit är att vid varje etta som slås så minskas detta värde, samt att man slår ett nytt slag. Detta skulle göra att minskningen sker väldigt långsamt vid låga tal. Mot höga tal.
Sedan framgår inte om varje högsta värde, respektive lägsta värde skall ökas eller minskas. Dvs, om jag slår 20, 1, 1, 1, 20, 14, så kan man tolka det som att jag skall räkna ut värdet på följande sätt: 20+1-1-1-20+14=13. Men med min tolkning bara skulle behövt slå de första två slagen och fått resultatet 20+1=21.
Jag menar att det bör vara lite tydligare hur ett sådant slag funkar, som inte är helt vanligt, precis som att EON:s/Neotech:s obegränsade slag skiljer mot Western:s.
Själv håller jag på med ett fantasyrollspel som jag kallar "Eyes of Fate", där finns också ett obegränsatslag som istället utgår från att när ett slag utfaller med högsta värdet, t.ex. en 6 med en sexsidig tärning, så behåller man värdet minus 1, samt slår ett nytt slag som läggs till. Det innebär att slår jag 6 och det nya slaget blir 3, blir summan av slaget (6-1)+3=8. Detta gör att jag slipper fallen där man kan slå i t.ex. EON 6, 6, 1, 2, 1, 1 vilket ger ett väldigt lågt värde för att ha slagit så många slag, detta blir nämligen bara 5, fast du slagit 6 slag.
Riddaren