Nekromanti 5th Millennium

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Jag skulle vilja ha några utlåtande på det jag har skrivit om 5th Millennium på www.5thMillennium.com Alla (och då menar jag ALLA) utlåtanden är välkomna.
/images/icons/smile.gif

Henrik Bergvin
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
För det första måste jag säga att jag med själ och hjärta stödjer alla försök till eget rollspelsproducerande, speciellt om det är tänkt att användas av alla. Don't stop trying, helt enkelt!
För det andra då... sidan funkar och så vidare, men på något sätt tycker jag det känns som om spelvärlden saknar det där lilla extra. Visst, det finns nästan ingenting om den än så länge... men ni _måste_ nästan lägga till ett par egna koncept för att göra världen speciell och inte bara "en till hard-SF värld". Detta behöver inte vara helt och hållet egna idéer, sno hej vilt! Se bara till att kombinationen inte har använts förut. Fading Suns är väl extrem-exemplet på detta, och jag förstår att ni letar efter betydligt mer traditionell SF... men ändå.
Dessutom:

- Vad händer på jorden medan storföretagen krigar i rymden? Svält? Revolutioner? Krig? Nya religioner? Storpolitik? Nya maktkonstellationer? Hur påverkar rymdkolonisationen jorden?

- Vilka teknologiska framsteg görs under alla dessa år? Nanoteknologi? Laservapen? Robotar? Fullt integrerbara proteser (cybernetik)? Genteknik? Väderkontroll? Vad blir konsekvenserna av dessa framsteg (sci-fins grundläggande frågeställning, mer eller mindre)?

-Gaxar, som skall kolla på inspelade Twin Peaks-avsnitt hela dagen... /images/icons/smile.gif
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Japp..har en notering, när det gäller tärningsslagen. Om jag inte missat det så är slaget som kan bli hur högt eller lågt som helst en variant av det som hos ICE:s Rolemaster kallas för Open-Ended.

Men det framgår inte riktigt hur slaget funkar för en nybörjare. Min tolkning är att ett slag som utfaller med 20, slår man engång till, blir även detta 20, slås ytterliggare en tärning osv... Om istället slaget slås och får en 1:a första gången, så slår man igen, och minkar värdet med det man fick, utfaller detta andra slag med 20, så minskar man med det värdet, samt slår igen och minskar med detta värde.

En annan tolkning om man läser direkt vad du skrivit är att vid varje etta som slås så minskas detta värde, samt att man slår ett nytt slag. Detta skulle göra att minskningen sker väldigt långsamt vid låga tal. Mot höga tal.

Sedan framgår inte om varje högsta värde, respektive lägsta värde skall ökas eller minskas. Dvs, om jag slår 20, 1, 1, 1, 20, 14, så kan man tolka det som att jag skall räkna ut värdet på följande sätt: 20+1-1-1-20+14=13. Men med min tolkning bara skulle behövt slå de första två slagen och fått resultatet 20+1=21.

Jag menar att det bör vara lite tydligare hur ett sådant slag funkar, som inte är helt vanligt, precis som att EON:s/Neotech:s obegränsade slag skiljer mot Western:s.

Själv håller jag på med ett fantasyrollspel som jag kallar "Eyes of Fate", där finns också ett obegränsatslag som istället utgår från att när ett slag utfaller med högsta värdet, t.ex. en 6 med en sexsidig tärning, så behåller man värdet minus 1, samt slår ett nytt slag som läggs till. Det innebär att slår jag 6 och det nya slaget blir 3, blir summan av slaget (6-1)+3=8. Detta gör att jag slipper fallen där man kan slå i t.ex. EON 6, 6, 1, 2, 1, 1 vilket ger ett väldigt lågt värde för att ha slagit så många slag, detta blir nämligen bara 5, fast du slagit 6 slag.

Riddaren
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Det är därför jag söker efter folk som har bra ideer och är villiga att hjälpa mig.
Jag har vissa ideer men det måste sammanställas och bli mer bundet till världen.
Teknologin är ju rätt avancerad så det är rätt svårt att komma på saker som inte redan finns påhittade. Jag vill försöka få det lite originellt.

Henrik Bergvin
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Själv håller jag på med ett fantasyrollspel som jag kallar "Eyes of Fate", där finns också ett obegränsatslag som istället utgår från att när ett slag utfaller med högsta värdet, t.ex. en 6 med en sexsidig tärning, så behåller man värdet minus 1, samt slår ett nytt slag som läggs till. Det innebär att slår jag 6 och det nya slaget blir 3, blir summan av slaget (6-1)+3=8. Detta gör att jag slipper fallen där man kan slå i t.ex. EON 6, 6, 1, 2, 1, 1 vilket ger ett väldigt lågt värde för att ha slagit så många slag, detta blir nämligen bara 5, fast du slagit 6 slag.<p><hr></blockquote><p>En gång när jag lekte med tanken på att göra ett eget rollspel tänkte jag använda samma tärningssystem. Tänk vad världen är liten...

Ridijeck
nybliven A Song of Ice and Fire-fan
 
Top