Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v24

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Vecka 24!

Riktlinjer för filmklubben:

1) Du får gärna se minst en film i veckan. Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
2) En gång i veckan skriver vi i en sådan här tråd om vad vi sett. Varje medlem tar med sig en film. Man skriver om filmen man sett. Några rader, sådär, behöver inte vara något avancerat. "Jag har sett 2001 och tyckte den var väldigt seg" är helt OK, men man kan också t.ex. leta rätt på trailers på youtube, skriva recension, sätta betyg.
3) Skriv filmtitlar med fetstil så det blir lättare att se.
4) För att bli medlem behöver man egentligen mest hoppa på.

Personer som varit med tidigare (bokstavsordning!: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till!.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
ZERO DARK THIRTY

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EYFhFYoDAo4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/EYFhFYoDAo4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Filmen börjar strax efter 9/11. "Maya" (Jessica Chastain) har nyligen kommit ut från universitetet, då CIA värvar henne och sätter in henne på sitt första uppdrag: att hitta Usama Bin Laden. Men hur hittar man en person som existerar helt utanför nätverket?

Samtidigt som "Maya" kämpar mot flyktiga ledtrådar, ofta år gamla och feltolkade och tveksamma och luddiga, så finns även en byråkrati att tränga igenom, och "fienden" ligger inte still och väntar utan byter operationsmönster. Plötsligt är det juli 2005 och fyra bomber smäller av mitt i London. Plötsligt är det september 2008, och Islamabad Hotel Marriott sprängs i luften av en bilbomb. Plötsligt är det december 2009, och en jordansk dubbelagent spränger sig själv och en grupp CIA-agenter i luften mitt i en amerikansk bas i Afghanistan.

Men till slut...

---

Det här var en mycket annorlunda film än vad jag hade förväntat mig. Det var bra mycket närmare drama än thriller, vad än trailern säger. Den mänskliga storyn handlar om "Maya" (det sägs aldrig om det är hennes riktiga namn eller bara ett kodnamn) och hur hon förändras i jakten på UBL, hur hon går från idealistisk och chockad gröngöling till frustrerad och driven skrivbordsjägare.

Samtidigt pågår också en historisk händelse. Filmens drygt två och en halv timme speglar ett årtionde, och inte bara fienden förändras utan även byråkratin som man kämpar inom, och plötsligt är det största hotet snarare den "nya administrationen" som har lovat att sätta dit dem som använde tortyr under Bush-eran.

Det är en jobbig film att titta på. Det stack till i juli 2007-scenen, för att det personligen ligger mig nära. Det finns huvudpersoner, men inga hjältar. Inte ens "Maya" framstår i någon direkt god dager när väl hennes mänsklighet har brutits ner.

Det är också en noggrant efterforskad illustration av hur underrättelsearbete funkar idag. Det finns inte mycket plats för en James Bond i den här verksamheten - eller snarare, om det finns en James Bond så är han birollen som i slutet stompar in från stealth-helikopter med ökenkamo och mörkerstridsmedel och skjuter skurker. Eller möjligen är han birollen i början som skendränker misstänkta terrorister i "avancerade förhör".

Det är också rätt intressant hur "de avancerade förhören" skildras: i början, när de är jobbiga även för "Maya", så skildras det brutalt och rått och i plågsam närbild som osminkad tortyr. Det utvecklas så att det bara antyds att förhören sker, som om de bara vore rutin. Mot slutet, när "Maya" har trubbats av, så är det ett irritationsmoment att man har förlorat den underrättelsekällan när administrationen slutar med avancerade förhör och en potentiell fara mot karriären när adminstrationen börjar jaga dem som sysslade med det förut. Den här utveckligen känns verkligen inte som en slump.

Så jag får snarast känslan av att filmen egentligen handlar om hur vi som kollektiv tappade vår mänsklighet i jakten på Bin Laden och blev de demoner som vi utmålade honom att vara, en insikt som "Maya" verkar få i slutet och som regissören Kathryn Bigelow och manusförfattarren Mark Boal också försöker ge oss.

---

En bisak är att den klarar Bechdel-testet galant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Oj, nu har jag sett... fyra filmer utan att skriva om någon av dem. Jag får skriva lite kort om varje film då, för jag orkar fan inte skriva långt om alla i ett svep.

Star Trek II: The Wrath of Khan

Helt OK scifirulle med lite action och tjofräs. Däremot tyckte jag att plotten var sämre och mindre intressant än första filmen, men det är nog för att jag egentligen inte är superintresserad av mellanmänskligt fokuserade plots. Den här filmen handlar ju mest om Khans tråkiga jävla hämnd, även om det finns sköna element av atomkraftskritik också. Hade Genesisapparaten och de moraliska dilemman som följer av en teknologi som både kan användas för extremt bra fredliga syften och för krig utforskats mer så hade betyget varit en fyra.

BETYG: 3/5

Star Trek III: The Search for Spock

Jag tycker nog mer om den här än tvåan. Dels för att jag gillar att Christopher Lloyd, som jag mest tänker på som Doctor Emmet Brown, får vara schysst skurk. Dels pga hela det spirituella/dualistiska temat med Spock. Filmen är dessutom makalöst snygg; Genesisplaneten gestaltas på ett för mig oerhört tilltalande sätt. Jag är inte jätteförtjust i att alla Vulcans som inte är befälhavaren (typ) gestaltas som korkade. Däremot gillar jag att Kirk får vara smart och lurig, och dessutom känslosam. Här tycker jag det syns att Shatner utvecklats som skådis; det fick man se lite av mot slutet av förra filmen också men i den här gör han en genomgående bra insats.

BETYG: 4/5

Star Trek IV: The Voyage Home

Den här gillade jag nästan inte alls. Jag avskyr, avskyr, avskyr pinsamhet, och det blir i mina ögon nästan inte mer pinsamt än i kulturkrocks"humor". Jag har alltså inga principiella problem alls med plotten; jag gillar att det inte är med några egentligen "Onda" aliens utan bara obegripligt främmande som förstör utan att ha avsikten, så att säga. Jag har inget alls emot time warp-grejen eller att de sparar pengar genom att förlägga filmen i 1986. Jag har inte ens något emot Rädda Valarna-budskapet som genomsyrar filmen; tvärtom är den grejen en av dess räddande faktorer. Jag har inga problem med filmer som har ett samvete och ett budskap.

Nej, det stora problemet här är pinsamheten. Besättningen som inte fattar pengar, Spock som inte fattar svordomar, felanvända uttryck... det tar nästan aldrig slut, och jag ligger och vrider mig.

BETYG: 2/5. Hade varit 4 om de rensat bort pinsamheterna.

Och så veckans Bondfilm: The World Is Not Enough.

Vilken jäkla uppryckning! Nu är vi närmast tillbaks i Goldeneye-kvalitet här. Jag är beredd att avskriva förra filmen som en tillfällig formkurva.

Krille kommer säkert med en mycket bättre och mer detaljerad sammanfattning, men det handlar iaf om en dotter som ärver ett oljebolag från sin pappa som Bond misslyckas med att rädda livet på. Det finns misstankar om att snubben som kidnappade henne för en massa år sen nu vill åt henne igen och det finns tecken som pekar på att det var han som dödade pappan också. Terroristen/lönnmördaren ifråga, Renard, är rätt cool: Han har en kula i hjärnan vilket gör att han inte känner saker; som smärta, smak, dofter etc.

Det finns inte mycket att klaga på i den här filmen. Övervägande högt tempo, en lagom förvånande twist, väldigt tredimensionella och intressanta skurkar, M får en lite mer aktiv roll. Actionscenerna är snygga och fulla av helt orealistiska explosioner, precis som jag vill ha dem. Det finns bensinfyllda tunnor ÖVERALLT som är redo att explodera vid minsta provokation. Allt sprängs, och sprängs MYCKET. Dessutom är det coolt med helikoptrar som är utrustade med sågklingor som skär genom vadsomhelst.


BETYG: 5/5. Svag femma eller stark fyra, jag kunde inte riktigt bestämma mig, men jag friar hellre än fäller. Den här kan jag rekommendera rakt av och skulle kunna se om ganska snart.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,003
Location
Ett häxkräl
Fin recension, Krille :gremlaugh:. Jag velade länge om jag skulle se den här filmen på bio eller inte, och innan jag velat klart så hade de plockat bort den.

Som jag minns det fick den här filmen en del kritik, i det att den (enligt vissa recensenter då) inte tydligt tog avstånd från tortyr, folkrättsvidriga avrättningar etc. Du får ju däremot filmen att verka både intelligent och tämligen medvetet gjord. Nu är jag riktigt sugen på att se den ...
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Krank: jag tror någon glömde att tala om för dig att på internet skall man tycka om de star trek filmer med jämna nummer, och ogilla de med ojämna :gremtongue:
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag har sett ytterligare en film från 1987 , den här gången blev det Dirty Dancing.
Handling: en naiv söt flicka träffar under en semesterresa en ung och vacker pojke, som verkar vara en otrevlig mytoman. Med hjälp av oförklarig filmmagi så blir de förälskade, och tvingas ta itur med ett problem som endast uppståg för att mytomanen drog en lögn helt utan anledning.
Sedan så lurar han henne att han förändras och alla dansar. och dansen verkar magiskt ta bort resten av problemen som finns.

Jag gillade inte den här filmen, den började sexistiskt blev tråkig och så dansade de. Jag kan inget om dans men jag tyckte inte ens att koreografin var speciellt spännande.

Ljussättning var dock charmig och jag gillade användandet av musik.
men nej det här var inte en film för mig
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Lu-kaazh said:
Krank: jag tror någon glömde att tala om för dig att på internet skall man tycka om de star trek filmer med jämna nummer, och ogilla de med ojämna :gremtongue:
Folk på internet har skitdålig smak.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Lu-kaazh said:
Jag har sett ytterligare en film från 1987 , den här gången blev det Dirty Dancing.
Handling: en naiv söt flicka träffar under en semesterresa en ung och vacker pojke, som verkar vara en otrevlig mytoman. Med hjälp av oförklarig filmmagi så blir de förälskade, och tvingas ta itur med ett problem som endast uppståg för att mytomanen drog en lögn helt utan anledning.
Sedan så lurar han henne att han förändras och alla dansar. och dansen verkar magiskt ta bort resten av problemen som finns.

Jag gillade inte den här filmen, den började sexistiskt blev tråkig och så dansade de. Jag kan inget om dans men jag tyckte inte ens att koreografin var speciellt spännande.

Ljussättning var dock charmig och jag gillade användandet av musik.
men nej det här var inte en film för mig
Bästa karaktären i filmen är Babys pappa Lennie Briscoe.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
God45 said:
Lu-kaazh said:
Jag har sett ytterligare en film från 1987 , den här gången blev det Dirty Dancing.
Handling: en naiv söt flicka träffar under en semesterresa en ung och vacker pojke, som verkar vara en otrevlig mytoman. Med hjälp av oförklarig filmmagi så blir de förälskade, och tvingas ta itur med ett problem som endast uppståg för att mytomanen drog en lögn helt utan anledning.
Sedan så lurar han henne att han förändras och alla dansar. och dansen verkar magiskt ta bort resten av problemen som finns.

Jag gillade inte den här filmen, den började sexistiskt blev tråkig och så dansade de. Jag kan inget om dans men jag tyckte inte ens att koreografin var speciellt spännande.

Ljussättning var dock charmig och jag gillade användandet av musik.
men nej det här var inte en film för mig
Bästa karaktären i filmen är Babys pappa Lennie Briscoe.
Bästa scenen är den fullkomnligt overthetop dumma loverboy scenen [video:youtube]http://youtu.be/bDlJ0GczKWo?t=33s[/video]

jag skrattade riktigt mycket när den dök upp
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Mitt stora problem med Dirt Dancing är att folk minns den som den här charmiga filmen om dans när det inte är vad filmen handlar om.

Två av filmens större handlings punkter är att en av dansarna får en olaglig abort som skadar henne och som Babby berättar för Lennie Briscoe om så att han kan komma och hjälpa dansaren. Detta leder till hela delen av filmen där Lennie tror att Patrick Swayze gjorde tjejen gravid när det egentligen var den där rika killen. Den andra stora delen av filmen handlar om att fackförbunden är skurkar och att det är därför Swayze inte får något jobb.

Någonting jag hade glömt ända upp tills det att jag såg filmen förra gången var Ayn Rand kritiken de har i en scen.

Och sedan har vi scenen där Swayze pratar om hur det får honom att känna sig när han mer eller mindre prostituerar sig till de äldre rika kvinnorna som är på semester.

Alla de här sakerna finns med i filmen och tar upp mer tid och fokus från handlingen än dansen. Men ingen minns dem för alla minns bara "Nobody puts baby in the corner"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
God45 said:
Mitt stora problem med Dirt Dancing är att folk minns den som den här charmiga filmen om dans när det inte är vad filmen handlar om.
Medhåll. Tänkte på det när jag såg musikalversionen live för ett tag sedan.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
God45 said:
Mitt stora problem med Dirt Dancing är att folk minns den som den här charmiga filmen om dans när det inte är vad filmen handlar om.
Fast det har att göra med att den ÄR en charmig film, en charmig film som dock snuddar vid mörka teman. ljussättningen, musiken och större delen av handlingen är fokus på dans och tonårs romantik
God45 said:
Två av filmens större handlings punkter är att en av dansarna får en olaglig abort som skadar henne och som Babby berättar för Lennie Briscoe om så att han kan komma och hjälpa dansaren. Detta leder till hela delen av filmen där Lennie tror att Patrick Swayze gjorde tjejen gravid när det egentligen var den där rika killen.
fast det fanns ju ingen vettig anledning för Swayze att ljuga om saken och ta på sig skulden, Läkaren var på plats och hade börjat ta hand om flickan, och Swaryze tar på sig skulden helt utan anledning. Jag störde mig jätte mycket på att typ hela filmen handling byggde på att en person ljög när lögnen bara skapa trubbel för honom.
God45 said:
Den andra stora delen av filmen handlar om att fackförbunden är skurkar och att det är därför Swayze inte får något jobb.
Visst, fackförbundet är skurkar i filmen, men det behandlas i EN replik, knappast något att hånga upp hela filmen på.
God45 said:
Någonting jag hade glömt ända upp tills det att jag såg filmen förra gången var Ayn Rand kritiken de har i en scen.
Jag är helt för att kritisera Ayn Rand MEN jag är inte säker på att det filmen gjorde var kritik, det enda vi får se är en person som använde sig av objektivism och sa att det kom från boken fountainhead. Det var aldrig någon som förklarade varför han hade fel, eller att han ens fick försvara sin ideologi. Vi vet bara att huvudpersonen inte tyckte om hans agerande.
God45 said:
Och sedan har vi scenen där Swayze pratar om hur det får honom att känna sig när han mer eller mindre prostituerar sig till de äldre rika kvinnorna som är på semester.
Det var en intressant scen, men en en gång så är det EN Reblik.
God45 said:
Alla de här sakerna finns med i filmen och tar upp mer tid och fokus från handlingen än dansen. Men ingen minns dem för alla minns bara "Nobody puts baby in the corner"
JAg håller inte med om att det tar upp mer tid än dansen (förutom ljug-abort historien) och jag tycker inte du kan klumpa ihop dem till en sak, för det är massa små saker som ALDRIG får någon uppföljning eller ens nämns en andra gång.
Det känns som om regissören vilja göra en mörk film men inte vågade. för i slutändan så är det en charmig dans film med några mörka element.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
krank said:
God45 said:
Mitt stora problem med Dirt Dancing är att folk minns den som den här charmiga filmen om dans när det inte är vad filmen handlar om.
Medhåll. Tänkte på det när jag såg musikalversionen live för ett tag sedan.
nu kan jag inte tala om musikalversionen du sett, men som jag skrev i mtt förra inlägg så tycker jag filmen nämner mörka hemska saker, men gör inget med det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
Den här veckan har jag satsat på ett motorcyckeltema, och den första filmen jag sett var
Masters of Menace (1990).

Den här filmen känns som att den hade klara potential att bli något riktigt roligt, men tyvärr slösas den bort på lite för överdriven humor och lite väl stereotypa (på ett dåligt sätt) roller. Istället för att bli en cool och rolig roadmovie blir det hela något som verkar försöka vara en korsning mellan polisskolan och convoy men misslyckas kapitalt. Det är inte det att den är direkt dålig, det är bra det att inget av det den försöker lyckas med är särskilt bra.

Betyg 2/5


Andra filmen den här veckan blev
the Wild One (1953).

Gammal klassiker med Marlon Brandy. Jag vill minnas att jag tyckte den här var rätt cool när jag var liten, och det tycker jag fortfarande att den här. Gängmedlemarna känns i grund och botten som ungdommar som mest är ute efter att dricka öl, lyssna på musik och busa. De är uppkäfftiga mot poliser men är egentligen rätt hyggliga mot "vanligt" folk fast kanske lite dryga. Överlag känns fimlen ganska vettig om hur lite fyllebus resulterar i problem och hur ungdommar som känner sig orätvist behandlade börjar eskalera saker tills de spårar ur.

Möjligen känns filmen lite seg och Brando känns lite VÄL dryg i huvudrollen.

Betyg: 4/5, och det är en stark 4:a.

Och som tredje film blev det
Beyond the law (1993).

Avdankad polis på gränsen nässlar sig in i ett laglöst motorcykelgäng. Rätt cool action med fokus på en ensam mans kamp mot depresion och vilsenhet i tillvaron. Känns på sätt och vis som en förlaga till Donnie Brasco. En scen känns helt malpalcerad då huvudpersonen fjantar runt i köket med en fånig fransk accent för att få flickvännens dotter på bra humör, som jag antar är till för att visa att han börjar ändra inställning till livet med som bara blir fånig och påfrestande. Överlag bra film men sköna roller och skön action.

Betyg 4/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
"Tyvärr" måste jag påpeka att du missat Übereils recension förra veckan (ett tag trodde jag att ännu en fallit ur Last Man Standing-tävlingen =).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Übereil said:
Jag åtgärdade det själv.

Übereil, man kan skriva i dokumentet...
Yup.

Känner man sig riktigt ambitiös kan man t.om. föra in sina betygsättningar i dokumentets andra flik =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Krille said:
krank said:
Känner man sig riktigt ambitiös kan man t.om. föra in sina betygsättningar i dokumentets andra flik =)
Det förutsätter ju dock att man sätter betyg. :gremgrin:
Nejdå; jag missade ju t.ex. att sätta betyg på nån av Bondrullarna. Man kan fortfarande föra in sitt namn, filmens namn och veckan ifall man känner för att hålla reda på dem =)
 
Top