Nekromanti [Den yttersta domen] Hur beskriva setting?

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Den fulla ämnestiteln borde vara "Hur beskriver man bra setting för samberättande", men jag slut på tecken. :>

På GothCon skämtade Korpa med Bunny (och andra skåningar?) om att Den yttersta domen skulle vara färdigt och säljas på nästa års konvent. Inga löften åt det hållet, men det har i alla fall sparkat igång mig i mitt arbete och för att komma någonvart har jag beslutat för att skriva en halvtimme om dagen.

Nå, nog bakgrund. Råtexten till reglerna är praktiskt taget färdigskriven och det som fattas är att beskriva settingen. Jag är, kort och gott, osäker på hur de olika rikena ska beskrivas. Settingen består av vårt eget solsystem till och med Jupiter och inkluderar nio-tio samhällen som jag vill beskriva, samt utomliggande bös och sex-sju stora religioner/ideologier. Det är alltså en stor setting och det kompromissar vi inte med. Det kräver dock att vi kan beskriver den koncist för att det inte ska bli för mycket.

Vore det ett spel ämnat för culture gaming hade jag inte funderat lika mycket, men Den yttersta domen är skrivet för story now-spel med samberättande och spelarinflytande över setting. Min tankegång flyter ungefär som följer: risken jag ser är att en infotung setting blockerar spelarna från att vara spontana och bygga in sina egna idéer i settingen av rädsla för att bryta mot kanon. Samtidigt finns en risk i att en för löst definierad setting lutar sig allt för mycket på spelares konnotationer och förkunskaper, vilket leder till spel kring allmänna intriger som kan spelas i vilken setting som helst. Det här är SF och vi har vissa teman och frågor som vi vill utforska, vilket kräver att vi ger vissa riktlinjer. Kruxet är väl att hitta balansen, tänker jag mig. Tänker jag på rätt spår eller missar jag någonting?

Nå, jag tänkte be om er hjälp, om ni orkar och har tid över. Ni får väldigt gärna skumma över de två texterna, skrivna på olika sätt, och berätta om era reaktioner. Den första är medvetet skriven mer i ett berättande tonfall, och med ett försök att hålla saker och ting korta. Den andra är mer encyklopedisk och uttömmande, med allt vad det innebär. Ingen av texterna är färdiga, så det är inte innehållet jag ber om feedback på, utan själva textupplägget.

Nyare, kortare: Yamatoshogunatet
Äldre, längre: Gefionfederationen

Jag har fler lösa funderingar, men jag är mer intresserad av era tankar än att hålla låda om dem just nu. Vilka intryck ger de olika texterna? Vad får ni för känsla av dem? Vad saknar ni i dem? Vad är deras styrkor och svagheter?

Jag tänker mig att det viktigaste en sådan här text kan göra är att väcka frågor som spelare vill utforska i spel, samtidigt som de frågorna kopplas tydligt till den setting vi vill skriva och inte spelarnas förkunskaper.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
  • Förslag på en ramverket för ett scenario man kan spela på stället.
  • Förslag på hur man kan använda karaktärer eller delgationer fråm platsen i spelet.
  • Förslag på "internationella" scenarion man kan gör där man använder Yomatoshogunatet som en part
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
  • Förslag på en ramverket för ett scenario man kan spela på stället.
  • Förslag på hur man kan använda karaktärer eller delgationer fråm platsen i spelet.
  • Förslag på "internationella" scenarion man kan gör där man använder Yomatoshogunatet som en part
 
Top