Nekromanti Hur rollspelar man kärlek?

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Hej. Uhm... ja. titeln säger väl det som behöver sägas.

Tråd tillägnad mårten för skickligt rollspelande av knivig flört-scen i mitt Fantasy! forumrollspel.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Det beror väl helt på vilken typ av karaktär man spelar?

Multiplicera varje karaktär med de olika typerna av spelstilar för femtielva biljoner olika sätt att rollspela kärlek.

Som ett lite mer seriöst tips. Gå och se en tv serie eller film. Nästan vilken som helst. Det lär finnas åtminstone en kärleksrelation.
Försök tänka dig "hur utrycker jag den här karaktärens kärlek i rollspelsformatet?".

Kärlek och hat är helt enkelt de universella mänskliga känslorna. Alla kulturer har uppsjöar av kultur som kretsar kring de båda.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bassejr said:
Hej. Uhm... ja. titeln säger väl det som behöver sägas.

Tråd tillägnad mårten för skickligt rollspelande av knivig flört-scen i mitt Fantasy! forumrollspel.
En kärleksscen i Fantasy!! Fan vad coolt och överraskande, det hade jag inte väntat mig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bassejr said:
Hej. Uhm... ja. titeln säger väl det som behöver sägas.

Tråd tillägnad mårten för skickligt rollspelande av knivig flört-scen i mitt Fantasy! forumrollspel.
Jag vet inte exakt vad du vill komma åt, men jag rekommenderar den här tråden: Vem vågar rollspela kärlek?

Jag har inte läst den på mycket länge nu, men jag tror att det finns en del matnyttigt i den.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Kärlek är jättekul att ha med om man gör det ordentligt. Tricket är att överdriva det! Gör det till en grekisk myt med ostoppbar passioner, bitter svatsjuka och ett tragiskt eller lyckligt slut. Gör kärleken till en karaktärs drivkraft, en karaktär som slåss för kvinnan han älskar är mytisk och männsklig sammtidigt. Det här gäller dock bara om det är relationen som är fokuset.

Sedan är det ofta så att man gör misstaget att tänka att sex och romans ska handla om relationen. Ofta handlar det om att så fast karaktären. Bond ligger med en massa snyggingar. Det är en sak som säger oss saker om Bond, vi bryr oss inte egentigen om kvinnorna.

När Mårtens trollkarl förför svartalven säger det saker om trollkarlen, vi bryr oss inte egentligen om Svartalven. Hon är bara en npc vi kommer lämna bakom oss ändå medan hur vi ser mårtens karaktär kommer följa med genom kampanjen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Oh boy! Mårtens karaktär förför en svartalv som visar sig vara människa och nu startar spelledaren en tråd om kärlek :gremgrin:

Somebodys in troooooouble!
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
God45 said:
Kärlek är jättekul att ha med om man gör det ordentligt. Tricket är att överdriva det! Gör det till en grekisk myt med ostoppbar passioner, bitter svatsjuka och ett tragiskt eller lyckligt slut. Gör kärleken till en karaktärs drivkraft, en karaktär som slåss för kvinnan han älskar är mytisk och männsklig sammtidigt.
Ja, men bara om det är den känsla som resten av kampanjen har. Är resten av berättelsen jordnära blir kärleken löjlig om du överdriver den, och motsatsen. Var konsekvent och spela kärleksrelationer som du spelar alla andra relationer. Kärlek är en känsla bland alla andra mänskor har och en naturlig del av känslolivet. Det är inte mer speciellt än glädje, skräck eller hat. Spela det då inte annorlunda än dem.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Är det månne en CA-fråga? Handlar det om huruvida man är intresserad av att utforska vad kärleken innebär och medför i en viss situation eller använda det för att krydda en situation utan att ha det som fokus? Jag vill nog svara "ja" på den första frågan och beroende på vilken baktanken är blir det antingen råd om hur man skådespelar "kärlek" alternativt hur man ska arbeta för att uppleva den.

Med andra ord; vad vill du ha ut av att introducera kärlek i ditt spel?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
GnomviD said:
God45 said:
Kärlek är jättekul att ha med om man gör det ordentligt. Tricket är att överdriva det! Gör det till en grekisk myt med ostoppbar passioner, bitter svatsjuka och ett tragiskt eller lyckligt slut. Gör kärleken till en karaktärs drivkraft, en karaktär som slåss för kvinnan han älskar är mytisk och männsklig sammtidigt.
Ja, men bara om det är den känsla som resten av kampanjen har. Är resten av berättelsen jordnära blir kärleken löjlig om du överdriver den, och motsatsen. Var konsekvent och spela kärleksrelationer som du spelar alla andra relationer. Kärlek är en känsla bland alla andra mänskor har och en naturlig del av känslolivet. Det är inte mer speciellt än glädje, skräck eller hat. Spela det då inte annorlunda än dem.
Det här är kanske för att jag är en mjukhjätrad romantiker... Men jag tycker att ska man ha med en nyförälskelse så gäller Go big or go home. Den där känslan när man blir förälskad i någon och inte kan tänka på något annat. När universums mitt flyttas till där den andra personen råkar vara och man dras dit av krafter starkare än självaste gravitationen. Det är en känsla som vardagliga människor får i sina vardagliga liv. Men det är aldrig, aldrig en vardaglig känsla.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Oh boy! Mårtens karaktär förför en svartalv som visar sig vara människa och nu startar spelledaren en tråd om kärlek

Somebodys in troooooouble!
Försöker du skrämma bort mig från Fantasy! Rymbdhamster? :gremsmile:
Dock blev det väl bara ett one-night-stand som det tydligen heter, min karaktär förförde hennes för information... råkade gå lite längre än tänkt men fick informationen som dock är lite i stil med hur min karaktär ska vara.
Så jag förstår inte riktigt vart snacket om kärlek kommer ifrån då min karaktär är mera en don-juan som förför kvinnor för nytta och nöje.
Sen om min karaktär blir/är (dum dum daaaa) på riktigt så är det något mellan mig och SL :gremtongue:

Men visst, kärlek i rollspel är ett intressant ämne, dock kommer det nog ta ett tag innan min karaktär blir eller erkänner att han är det :gremsmile: .
 
Top