Nekromanti En mänsklig våg

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Introduktion

Jag pratade igår natt med Radioaktiv i vrållådan om en bok jag håller på att skriva, Boken är en sci-fi bok och konceptet är att männskligheten är rymdhotet, vi är xenomorphs och shoggoths och Predators allt i ett. Jag vill inte via upp min bok eftersom jag av någon anledning är nervös över att visa folk längre fiction jag skrivit. Men jag kom på att konceptet bakom boken borde fungerar rätt bra som ett rollspel. Så jag har väldigt snabbt vispat ihop ett utkast till ett rollspel och tänkte posta det här. Fler saker kommer när jag skrivit dem.

Vad man gör i det här spelet är alltås att spela människor som håller på att kolonisera universum och dödar och förslavar utomjordningar på vägen. För att få till den stämningen i spelet finns det ett par saker man bör göra:

För det första har utomjordiska arter har inte namn. De har säkert namn på sina egna språk men det strunta människorna blankt i. Gm:en bör alltså inte ge arterna namn utan gå med vad spelarna väljer att kalla dem. Så kallar spelarna en art för fulon är det vad alla i spelvärlden börjar kalla dem.

För det andra så är utomjordingar aldrig ett riktigt hot eller coola. De kan som bäst vara hinder att ta sig förbi eller genom för de männskliga spelarkaraktärerna.

För det tredje får ingen spela en utomjording. Jag vet att det är någon som måste vara exotisk i varje spelgrupp en säg nej! Inga slämmiga aliens på skeppet.

För det fjärde är människor bättre på allt. Allt! Människor är starkare, snabbare, uthålligare, smartare och trevligare än alla utomjordingar. Ingen utomjording är bättre än en människa på någonting någonsin.

För det femte, det finns inga färdiga utomjordingar förutom Föregångarna. Hitta på någonting och kör på det för regionen dina spelare är i för tillfället. Ingen utomjordisk art är spridd eller känd nog för att finnas med över hela spelvärlden.


Bakgrund

Föregångarna var de äldsta inteligenta varelserna någon kände till och de kontrollerade allt inteligent liv i galaxen med hjälp av sin enorma teknologiska överlägsenhet. De hade bara ett enda problem med att kontrollera de andra raserna, våld var vidrigt för dem och de hade extremt svårt att använda det. För att komma runt det här problemet designade de en art av varelser som skulle föra krig för dem, denna ras var mänskligheten. De planterade arten på flera planeter och lätt den utvecklas till en viss nivå innan de kontaktade människorna och rekryterade dem till sin arme genom gåvor av teknik och kunskap som de trodde skulle göra människorna lojala. Någon trodde fruktansvärt fel. Människorna anföll föregångarna och lyckades med hjälp av taktiker som Föregångarna aldrig skulle förmå sig att använda att vinna. De utrotade Föregångarna från planet efter planet. I ren desperation släppte de sista föregångarna ut ett biologiskt vapen som dödade alla människorna, men det var försent. För många Föregångare var döda för att rädda arten och de få som fanns kvar tynade bort sanbbt.

Allting är sedan lungt under en period tills en art av inteligenta ödlor hittar en planet av människor som aldrig rekryterades av Föregångarna, detta är jorden. Ödlorna får panik! Människorna har redan uppfunnit rymdresor och deras utveckling går snabbare än någon annan känd art. De är bara ett par hundra år från snabbare än ljuset resor och sedan kommer de bli ett hot direkt. Ödlorna bestämmer sig för att utrota männoiskorna innan människorna gör samma sak mot dem. Detta går fruktnasvärt fel. Människorna sätter upp motståndsrörelser och lyckas få händerna på ödlornas teknik och använder den till att bygga egna rymdkepp och vapen med. Efter bara ett år har människorna slagit tillbaks ödlornas invasions flotta. Efter två år till ger de sig ut i rymden med målet att döda alla av de förbannade ödlorna. Korståget tar tre årtionden men sedan har männskligheten vunnit, de har förintat sin första utomjordiska ras fullständigt och har lyft sig själva till samma teknologiska nivå som resten av galaxen. Efter detta följer 300 år av männsklig expansion och utvecklign tills vi kommer fram till spelvärlden nutid där männsklighetens har erövrat nästan hela galaxen och det enda som hindar dem att ta över hela är att de har splittrats i tre olika factioner som ligger i ett ständigt kallt krig med varandra.


Männskliga factioner

Hegemonin

"En männsklig känga som stampar på ett utomjordiskt ansikte, för alltid."

Sammanfattning: Hegemon är den största av de tre männskliga grupperna. De tror att männskligheten är den främsta formen av liv i universum och utvidgar agresivt för att bevisa det. De är emot att förändra den männskliga formen och föredrar att använda yttre teknik.

Styre: Hegemonin är tekniskt sett en demokrati med en senat bestående av 100 medlemmar. Dock får endast de som genomgått obligatorisk militärtjänstgöring rösta, denna varar mellan åldrarna 15 till 40.

Teknologi: Mycket avancerade datorer, vapen och verktyg långt bortom någon männsklig eller icke männsklig grupp. De är dock bakom de andra männskliga grupperna när det kommer till medicin och genetisk terapi. Deras skepp är en väll avvägd kombination av fart, sköldar, styrning och vapen och är utan tvekan de bästa skeppen i den kända rymden. Deras vapen avfyrar fysiska projektiller genom magnetisk fram drivning och är fruktansvärt efektiva, de har dock ett större problem med att förse vapnen med amunition än de andra grupperna.

Stil: Svarta uniformer med röda och silverfärgade insignia och detaljer, svarta kängor, mörka eller reflektiva visir, strömlinjeformade svarta skepp.

Bonus:

Männsklighetens förkämpe: +1d6 skada varje gång du skadar en alien. +2 till vapen och närstrid.



Barnen av universum

"De mäktiga har glömt hur det är att vara svaga, därför har de ingen empati för dem. Det är fantastiskt befriande."

Sammanfattning: Barnen bildades av religösa avbrytargrupper från Hegemonin. Istället för att bebehålla den männskliga formen vill de förbättra den genom utvekla sina Psi-förmågor. De som saknar psi förmågor är andra klassens medborgare, de enda som är lägre är deras utomjordiska slavar.

Styre: De styrs av den mäktigaste telepaten, den med störrst psi-förmågor. Just nu och för de senaste 150 åren har varit kejsarinan Isabella av Mars.

Teknologi: Barnen är den minst teknologiskt avancerade av de männskliga factionerna. Men detta innebär inte att de bör underskattas. De kombinerar sina psi förmågor med sin teknologi och detta är en dödlig kombination. Deras skepp är stora och långsamma. Men deras telikinesiska gravitations kanoner kan förinta hela länder med ett enda skott från omloppsbanna. Deras skjutvapen förstärker användarens psi krafter till dödliga gravitations strålar.

Stil: Vita lösa kläder, långt hår, luftiga sterila, lugnade miljöer och skepps intriörer. Runda vita skepp av enorm storlek.

Bonus:

Sinnes mästare: 1 psi kraft. Lika många psi poäng per dag som deras will poäng är hög. Det kostar 1 psi point att andvända en kraft.



Projektet

"Att tro att man är bättre än någon på något ledder alltid till förtryck. Därför måste inte bara de svaga stärkas, men de starka måste också försvagas."

(Projektet behandar iden om en genetiskt prefekt människa. Hur ser en sådan ut? Precis som spelaren som vill spela en medlem av projektet vill att sin karaktär ser ut. Annpassa hela den generationen efter hur spelarkaraktären ser ut.)

Sammanfattning: Projektet arbetar aktivt på att bli mer som Föregångarna via genetisk ingenjörskonst. Alla medlemmar av en generation är alla genetiskt samma person med fler förbättringar gjorda varje generation. Projektet, förutom några av de allra äldsta medlemmarna, utgörs av enbart kvinnor och de bildar inte längre familjer, alla barn uppfostras istället av staten.

Styre: Projektet har egentligen inget styre, förutom några konflikter mellan generationer här och där så tycker de alla ungefär samma sak. De styr via konsensus och har svårt att förstå de andra männskliga gruppernas invecklade politiska system.

Teknologi: Den bästa medicinen och gen-tekniken i den kända rymden. Efektiva skepp med väldigt snabba motorer som dock inte är särskilt rubusta. De har energi baserad vapen teknologi som förefaller sig som märklig och onödigt komplicerad för de andra männskliga grupperna men som fungerar bra med projekt medlemarnas förändrade kroppar.

Stil: Välfungerande, grått eller dämpade färger, spartanskt. Alla är väldigt långa och muskulöst byggda med svart hår, brunt skin och bruna ögon.

Bonus:

Genetiskt överlägsen: +10 hitpoints. +2 till stammina och vilja.




Karaktärs skapande

Stats (18 points) Stats from 1 to6.

Stamina

Will

Perception

Fire arms

Close combat


Hitpoints = 20 + 1d20


Armour class:

Unarmoured = 10

Light armour (Light or consealed armour)= 12

Medium armour (Basic combat armour or weak force field)= 14

Heavy armour (Sun walker suite, heavy force field)= 16


Combat specialitys: (Pick 1)

Stealth training: You can pick locks, hide in unlickly places, find traps and set traps. You can also sneack attack and if this goes unnoticed you does double damage.

Martial arts training: You unarmed attack does 1d6 damage instead of 1d4, your attacks with an close combat weapon does double damage.

Trained marksman: You have 2 attacks per combat round with firearms.

Fast reflexes: +4 armour class.

Dual wielding: You can hold and shot 2 weapons at once.

Dirty figthing: You can stun an enemy for 1 round if you make an succesfull attack.


Non-combat specialitys: (pick 1)

Fleet: You add +4 navigation and piloting rolls.

Engineer: You add +4 to technology rolls.

Army: +4 to tactics and military rolls.

Doctor: You add +4 to medicin rolls. You can also heal 1 damage per hour of treatment and prevent a character at 0 hitpoint from dying.

Diplomat: You add +4 to diplomacy and social rolls.



Rules:

Attack: Roll 1d20 + Fire arms or close combat Vs. Enemys armourclass. Successful roll weapon damage, subtract the rolled damage from the targets hitpoints.

Do task: Do 1d20 + Stamina or will Vs. Target number, if higher succes.

At zero hit points a character is dead.


Bonus:

Hegemonin: Männsklighetens förkämpe: +1d6 skada varje gång du skadar en alien. +2 till vapen och närstrid.

Barnen av universum: Genetiskt överlägsen: +10 hitpoints. +2 till stammina och vilja.

Projektet: Sinnes mästare: 1 psi kraft. Lika många psi poäng per dag som deras will poäng är hög. Det kostar 1 psi point att andvända en kraft.



Vapen

Hegemonin

Obeväpnad: 1d4

Strids kniv: 1d6

Lucifer stridspistol: 2d6

Cerebrus Stridspistol: 2d6+2

Typhon Spridnings gevär: 2d6 avstånd, 4d6 närstrid.

Hyperion Gevär: 3d6.

Shiva automatiskt gevär: 1d20 Area


Barnen av universum

Gratitations stav: 1d6

Gravitations pistol: 1d8

Gravitations kanon: 1d10 Area


Projektet

Plasma svärd: 1d8

Döds sfärer: 2d6

Blixt kanon: 2d8


Utomjordiska vapen

Shock pinnar: 1d6

Plasma pistol: 1d10

Plasma gevär: 2d6



Psi-krafter

1) Malign biokinesis: Psi-användaren fokuserar på ett biologiskt offer och spränger blodkärl, bryter ben och sliter upp kött. Användaren måste kunna se offret. Gör 2d20 skada.
2) Levitera: Användaren kan flyga genom luften dubbels så snabbt som hon kan springa.
3) Pyrokinesis: Användaren kan få folk eller föremål att börja brinna med en tanke. Användaren måste kunna se målet. Gör 3d6 skada.
4) Benign biokinesis. Användaren kan hela folk genom att foga samman ben, sy ihop kött och liknande. Helar 1d6 skada.
5) SMÄRTA! Användaren aktiverar offrets smärtreceptorer. Alla offrets smärtreceptorer. Offret kan inte röra sig eller utföra några handlingar på 1d6 rundor.
6) Telikinesis. Användaren kan flytta 100 kg av materia i upp till 100 km/h. Om använd som en attack gör telikinesis 2d6 skada.
7) Mentalt interface: Användaren kan kontrollera maskiner med sina tankar.
:gremcool: Telepati. Användaren kan "tanke prata" med individer som inte är för långt borta.
9) Tankekontroll: Du kan kontrollera en motståndare för 1d4 rundor.
10) Du är osårbar så länge du betalar för att använda den här kraften.
 
Top