Nekromanti ISM

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,880
Location
Göteborg
  • Använd namnet på en existerande ism (kommunism, ateism, keynesianism)
  • Ta något ord och gör en ism av det (attraktivism, cyberism, ninjaism)
  • Skapa en "anti"-ism (antiintellektualism, antiäktenskapism, antikolonialism)
  • Utgå ifrån en person – levande, historisk eller fiktiv (Hypatiaism, D'Artagnangism, Mandelaism)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,673
Jag vill göra det här med superhjältar och ismen som "Superhjältekoden".

En superhjälte skyddar de oskyldiga.

En superhjälte dödar inte.

En superhjälte slåss mot ondskan.

Sedan se hur koden sakta men säkert blir mer och mer Iron age...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,880
Location
Göteborg
God45 said:
Jag vill göra det här med superhjältar och ismen som "Superhjältekoden". […] Sedan se hur koden sakta men säkert blir mer och mer Iron age...
Cool idé! Skulle nog funka utmärkt med en sammansvetsad superhjälteorganisation som typ Avengers (som jag vet noll om). En liknande variant som nästan lockar mig mer är nog att spela samurajer som tjänar samma herre och som följer bushido. Eller Star Trek! Fan, så många möjligheter.

Jag fick idén en gång när jag läste en bok om kommunismens historia, och den har legat i bakhuvudet länge. Vad som slog mig var att så gott som alla kommunistrevolutioner startades av unga idealister som verkligen ville rätta till orättvisorna och skapa ett bättre samhälle för alla, och hur de sedan oudvikligt gled över i totalitärstyre och några av de grövsta människorättsbrott världen skådat. Det här spelet är ganska minimalistiskt, men jag tror att det kan ge en smak av den processen.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Kanske något för en lärare på gymnasienivå eller så? Jag tänker samhällskunskap eller historia. Nu är jag inte lärare, men just den typen av mekanismer kan ju vara intressanta att peka på.

Fasen om inte du skriver en hel små rollspel va? Var tvungen att kolla ett till efter att jag läst "?". Men nu blev jag trött. >Det är rätt mycket text<
 
Top