Nekromanti Normgranskning av Game of Thrones

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,639
Normgranskning av Game of Thrones

Läste din normkritik av game of thrones nu efter att du nämnde den. Jag har några synpunkter...

Loras Tyrell är the Knight of the flowers på grund av området han kommer från. Alla områdena har ett ord som de är förknippade med, tex norden och snow. Det är därför John heter snow. Han har inget riktigt familjenamn och då får man namnet från området.

Du säger att alla gammla är skröpliga och svaga rådgivare... Vad säger du om den här killen?





Föresten, att personen som har mest magiska krafter och drakar, låt mig påpeka DRAKAR!!!, Daenerys Targaryen inte får åtminståne en genus poäng är jag tveksam till. Men hej, smaken är som baken.

I din funktionsnedsättnings uppräkning missar du att Jaime Lannister är dyslektiker. Du gör en i övrigt bra annalys och det är en detalj men jag gillar alltid när en karaktär är dyslektiker så jag la märke till det. :gremsmile:

Sedan... Bör inte hela Jaime och hans syster grejen ge en till poäng till Sexuell läggnings potten? :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Normgranskning av Mörkret vid stigens slut

God45 said:
Föresten, att personen som har mest magiska krafter och drakar, låt mig påpeka DRAKAR!!!, Daenerys Targaryen inte får åtminståne en genus poäng är jag tveksam till. Men hej, smaken är som baken.
Faaaast jag håller inte riktigt med. Daenerys Targaryen är ju inte stark av sin egen förmåga utan för att hon har en gåva i blodet. Under hela säsong 1 gör hon mestadels ganska dumma val som leder till att folk dör kring henne. I säsong 2 så traskar hon omkring hjälplös i en öken och blir sedan typ intagen av giriga äldre män som vill utnyttja henne och stjäla hennes drakar. Ingenstans någonsin gör hon någonting själv som är duktigt. Hon är ett naivt barn som går i fälla efter fälla, blir lurad, fängslad, våldtagen osv. Den enda gången hon får briljera i slutet av säsong 2 så är hon fängslad med kedjor men beordrar sina drakar att elda upp ondingen. Jag tyckte hennes karaktär var extremt lovande när hon i början är så pass underdånig men ganska snart finner en styrka. Men sen händer inget mer... Hon får konstant hjälp av folk för att hon är utvald och vacker och oskyldig och naiv. Och av samma skäl blir hon utnyttjad osv. Jag hoppas på något vettigt i säsong 3. För säsong 2 var mellanmjölk.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,639
Re: Normgranskning av Mörkret vid stigens slut

Recca said:
God45 said:
Föresten, att personen som har mest magiska krafter och drakar, låt mig påpeka DRAKAR!!!, Daenerys Targaryen inte får åtminståne en genus poäng är jag tveksam till. Men hej, smaken är som baken.
Faaaast jag håller inte riktigt med. Daenerys Targaryen är ju inte stark av sin egen förmåga utan för att hon har en gåva i blodet. Under hela säsong 1 gör hon mestadels ganska dumma val som leder till att folk dör kring henne. I säsong 2 så traskar hon omkring hjälplös i en öken och blir sedan typ intagen av giriga äldre män som vill utnyttja henne och stjäla hennes drakar. Ingenstans någonsin gör hon någonting själv som är duktigt. Hon är ett naivt barn som går i fälla efter fälla, blir lurad, fängslad, våldtagen osv. Den enda gången hon får briljera i slutet av säsong 2 så är hon fängslad med kedjor men beordrar sina drakar att elda upp ondingen. Jag tyckte hennes karaktär var extremt lovande när hon i början är så pass underdånig men ganska snart finner en styrka. Men sen händer inget mer... Hon får konstant hjälp av folk för att hon är utvald och vacker och oskyldig och naiv. Och av samma skäl blir hon utnyttjad osv. Jag hoppas på något vettigt i säsong 3. För säsong 2 var mellanmjölk.

Hon är absolut speciell för att hon är "the chosen one" och på grund av att hon har magiska krafter medfött. Jag vet inte... Gå in i elden i slutet av säsong ett och biten där hon bränner häxan samtidigt var rätt coola...
Men jag vet att många inte tycker att historier där personen är speciell pga blodmystik eftersom personen inte förtjänat det. Jag gillar dock de historierna... Men det är helt och hållet en fråga om smak. Antagligen varför vissa spelar Wizards och vissa Sorcerers i D&D :gremwink:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Normgranskning av Mörkret vid stigens slut

Jag tycker det är jättecoolt! :gremlaugh: Men jag tycker också att det är få tillfällen som hon just briljerar. Och jämför man dem med tillfällen då hon bara är naiv och dum och godtrogen så hamnar hon ju på minusskalan totalt sett. Jag hoppas det blir bättre med tiden dock. ^^

Also, I don't care that he's an asshole, Khal Drogo is sexy. :gremtongue:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Normgranskning av Mörkret vid stigens slut

Bryter ut den här deltråden, då den inte längre handlar om Mörkret vid stigens slut.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Re: Normgranskning av Mörkret vid stigens slut

Hon briljerar ju bara när författaren låter henne använda sina superkrafter...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,639
Re: Normgranskning av Game of Thrones

Nu när vi fått en gam of thrones tråd måste vi väll fortsätta snacka om eld och is? :gremsmile:

House Targaryen är ju badass på grund av sin genetiska överlägsenhet och sin magi. De är ju också en referens till ELRIC böckerna där ELric är bäst pga genetisk överlägsenhet och magi.

På samma sätt är ju House Grejjoy en referens till lovecraft. What is dead can never die och så vidare. Kollar man deras släkt träd heter ju en till och med Dagon :gremsmile:
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Re: Normgranskning av Game of Thrones

Alltså bara för att få lite perspektiv i det hela: jag har nyss, när jag hälsade på mitt gudbarn, haft det tvivelaktiga nöjet att titta på delar av Disney versionen av Peter Pan. DÄR pratar vi sexistiskt. Det får tånaglarna att rulla upp sig till och med på mig, och jag har precis noll problem med kvinnoporträtteringen i Game of Thrones.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,639
Re: Normgranskning av Game of Thrones

gizmo said:
Alltså bara för att få lite perspektiv i det hela: jag har nyss, när jag hälsade på mitt gudbarn, haft det tvivelaktiga nöjet att titta på delar av Disney versionen av Peter Pan. DÄR pratar vi sexistiskt. Det får tånaglarna att rulla upp sig till och med på mig, och jag har precis noll problem med kvinnoporträtteringen i Game of Thrones.
Indian sången då? Det är riktig gammaldags racism.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,897
Location
Stockholm
Re: Normgranskning av Game of Thrones

God45 said:
Loras Tyrell är the Knight of the flowers på grund av området han kommer från.
Njäe.

Han är the knight of flowers pga. att George R. R. Martin hittat på att han ska vara det.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Re: Normgranskning av Game of Thrones

God45 said:
Loras Tyrell är the Knight of the flowers på grund av området han kommer från. Alla områdena har ett ord som de är förknippade med, tex norden och snow. Det är därför John heter snow. Han har inget riktigt familjenamn och då får man namnet från området.
Du tänker att det bara är en (o)lycklig slump att den homosexuelle riddaren kommer från området känt för sina blommor? Obs ej menat som insinuant fråga utan ärligt ställd.

God45 said:
Du säger att alla gammla är skröpliga och svaga rådgivare... Vad säger du om den här killen?
Om den personen säger jag att jag bara recenserade säsong 1 av tv-serien :gremsmile: En av mina favoritkaraktärer men som inte blommar ut (pun not intended) förrän i säsong 2.

God45 said:
Föresten, att personen som har mest magiska krafter och drakar, låt mig påpeka DRAKAR!!!, Daenerys Targaryen inte får åtminståne en genus poäng är jag tveksam till. Men hej, smaken är som baken.

I din funktionsnedsättnings uppräkning missar du att Jaime Lannister är dyslektiker. Du gör en i övrigt bra annalys och det är en detalj men jag gillar alltid när en karaktär är dyslektiker så jag la märke till det. :gremsmile:
Återigen är det en hel del från säsong 2 och böckerna här. Jag håller verkligen med dig om dyslexin och scenen där Tywin diskuterar sin sons dyslexi med Arya är min favoritscen i hela säsong 2. Men granskningen avsåg säsong 1 :gremsmile:

God45 said:
Sedan... Bör inte hela Jaime och hans syster grejen ge en till poäng till Sexuell läggnings potten? :gremsmile:
Ja, jo. Jag ska fundera på det :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Normgranskning av Game of Thrones

MattiasLejbrink said:
Du tänker att det bara är en (o)lycklig slump att den homosexuelle riddaren kommer från området känt för sina blommor? Obs ej menat som insinuant fråga utan ärligt ställd.
Alltså, George R R Martin är tillräckligt förvirrad för att inte komma att tänka på det komiska i att den homosexuelle tronpretendenten grundar ett "Rainbow Guard" förrän någon poängterade det för honom. Så det skulle inte förvåna mig om det här var fullständigt omedvetet.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Re: Normgranskning av Game of Thrones

Svarte faraonen said:
MattiasLejbrink said:
Du tänker att det bara är en (o)lycklig slump att den homosexuelle riddaren kommer från området känt för sina blommor? Obs ej menat som insinuant fråga utan ärligt ställd.
Alltså, George R R Martin är tillräckligt förvirrad för att inte komma att tänka på det komiska i att den homosexuelle tronpretendenten grundar ett "Rainbow Guard" förrän någon poängterade det för honom. Så det skulle inte förvåna mig om det här var fullständigt omedvetet.
Ha ha! Ja, det är inte omöjligt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,639
Re: Normgranskning av Game of Thrones

Svarte faraonen said:
MattiasLejbrink said:
Du tänker att det bara är en (o)lycklig slump att den homosexuelle riddaren kommer från området känt för sina blommor? Obs ej menat som insinuant fråga utan ärligt ställd.
Alltså, George R R Martin är tillräckligt förvirrad för att inte komma att tänka på det komiska i att den homosexuelle tronpretendenten grundar ett "Rainbow Guard" förrän någon poängterade det för honom. Så det skulle inte förvåna mig om det här var fullständigt omedvetet.
Jag tänkte inte ens på det förrän någon pekade ut det :gremwink: Men det är förklarat hela snow, flowers och så vidare grejen innan Knight of the flowers kommer med så kan vara därför.
 
Top