Nekromanti Setting vid första anblicken

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Tänk dig att du och jag och ett gäng andra träffas upp hemma hos mig för att spela. Vi ska spela ett nytt rollspel som ingen av er har hört talas om. Vad behöver jag berätta om settingen innan vi kan köra igång?

Jag antar att vi måste beta av VAR och NÄR, vilket i det här fallet skulle vara Ett mytiskt mesopotamien, under sen bronsålder. Men sen då? Vad vill man veta mer? Vilken är den största staden? Vem är starkast i världen? Finns det magiska svärd? Kort sagt, vad behöver man veta för att kunna köra igång så snabbt som möjligt?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Jag vill veta var rollpersonerna passar in i världen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Jag vill veta vilken nivå vi ska spela på (högt politiskt spel, dräggigt grisodlande).

Om det inte framgått i det du redan nämnt vill jag gärna veta ungefär vilken teknologi som finns. Jag är tekniknörd, jag orienterar mig mycket utifrån tillgänglig teknik.

Jag vill gärna veta ungefär vilken estetik som är framträdande - arabisk, NASA-futurism, soviet/kafka?

Jag vill framför allt veta vad jag ska spela. Det behöver vara hemskt tydligt. "Spela vad du vill" funkar inte. Mutant City Blues är föredömligt: "Ni spelar CSI's i en värld med superkrafter". Gött mos! Då har jag arketyper på lager, insikt i vad min rollperson behöver vara bra för typ av grejer, vilken sorts problem jag ska förbereda mig på att lösa.

Sen är det såklart ett schysst plus med all info jag kan få tag på om vår omedelbara omgivning - större stad, liten by, öken, tempel, djungel, helvetesgap, sandmaskar, eldstormar, kannibaler, hattmakare, leksaksförsäljare, minareter, klassamhälle?

Mycket beror det såklart på settingen. Olika saker är viktiga i olika settings. Överlag är all kunskap som förklarar skillnaden mellan Nynäshamn 2012 och kampanjsammanhanget av godo.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
det jag fick göra när senaste gruppen av mua startades var att gå igenom hur världen i allmänhet ser ut, vad de skulle spela, vilken nivå i samhället de låg på.

Satte inte ut några egentliga mål att de skulle avancera till någon specifik plats i samhället eller världen.

Däremot fick spelarna tid och möjlighet att fråga saker mellan varje beskrivning. Främst för att vi hade ett par nybörjare i gruppen.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
lite kort om historian som leder upp till äventyret du planerat att spela, och om viktiga personer som på långt eller kort avstånd är koplade till äventyret.

I fallet av Airship Pirates fick jag dra lite kort fakta om Automatons, och deras historia och samhälls ställning, kejsar Victor den förste och hans imperium, och om de viktorianska fängelsestäderna. men man ska akta sig för att hålla föredrag i mer än tio minuter. Det som brukar göra de flesta spelare nöjda är om dom får sitta med boken själva i sisådär fyra timma och pyssla ihop en karaktär, har jag bittert fått erfara.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Kan man sammanfatta det såhär:

Var är vi?
Hur ser det ut?
Vilka saker som vi är vana vid finns inte?
Finns det magi, superkrafter, monster, flygande bilar eller något annat som inte finns in vår värld?
Vilka är vi och vad är vår plats i världen?
Vilken bakgrund har äventyret?

Alltså att vem som bestämmer, det rådande statsskicket, konflikthärdar, vad man äter, flora och fauna, högtider osv inte är av omedelbart intresse?
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Olav said:
Kan man sammanfatta det såhär:

Var är vi?
Hur ser det ut?
Vilka saker som vi är vana vid finns inte?
Finns det magi, superkrafter, monster, flygande bilar eller något annat som inte finns in vår värld?
Vilka är vi och vad är vår plats i världen?
Vilken bakgrund har äventyret?

Alltså att vem som bestämmer, det rådande statsskicket, konflikthärdar, vad man äter, flora och fauna, högtider osv inte är av omedelbart intresse?
ja, jag tycker det är ett bra sätt att sammanfatta världen och settingen på. det sistnämnda kan komma som in game information "ni sätter er vid ett bord, och hugger in i en blå, mosig sörja som smakar starkt v exotiska frukter"
 
Top