Nekromanti En vädjan

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Ni som minns er nutidshistoria kanske kommer ihåg hur infekterad den svenska fotbollssupporterscenen under nittiotalet var av den nynazistiska närvaron. Nationella skinheads infiltrerade fotbollssupporterleden och bidrog till splittring, bråk och en allmänt jobbig tillvaro för dem som i första hand gick på matcher för att njuta av svensk fotbollskultur. Sverige var inte först, och inte värst, men det var ett stort bekymmer. Bekymret var inte i första hand att de var nazister, utan att några högljudda element drog in politik (politik = splittrande budskap) i ett forum där det inte var önskvärt. För er som inte kommer ihåg så har ni ett reportage här.

Då var jag bara en liten spoling, från en invandrartät förort till Stockholm, och rasisternas budskap var farligt attraktivt. Det kunde gått riktigt åt helvete om det inte varit för att några handlingskraftiga unga män fick nog.

En supportergruppering inom AIK fick nog av politikens närvaro på läktarna. De insåg att de aldrig skulle kunna diktera vem som tycker vad, och kom istället fram till att nolltolerans rådde för alla typer av politiska uttryck. Inget heilande, inga antifaramsor. Ingen typ av politiska yttringar var välkomna, och den som trotsade påbudet fick omedelbart en fysisk reprimand som hette duga.

Det ledde så klart till våldsamma konfrontationer, och kortsiktigt var AIK's norra ståplats en ganska barnförbjuden plats. Det var stökigt. Ordentligt stökigt och vi hade en del gänguppgörelser innan dagordningen var fastställd.

Idag är svenska supporterläktare en mycket bättre plats där alla är välkomna. På norra ståplats står moderater och kommunister, nassar och antirasiter. Är alla vänner? Nej, absolut inte, men alla är med på överenskommelsen att politik uttrycks på en annan plats. Det gör att vi kan komma dit och njuta av det som vi enas av - fotbollen och klubben. Vi kan ge varandra på käften i andra sammanhang men på läktaren är vi alla AIK:are. Vi är där för fotbollen och klubben, och där och då betyder det andra ingenting. Den som bryter den oskrivna regeln blir omedelbart utsatt för repressalier. Jag har själv tvingat ned heilande nassar från läktaren, och fått en ursäkt från nämnda personer när de insett att de gått duktigt över gränsen.

Rollspel.nu är en viktig social lokal för mig. Jag har träffat några av mina närmaste vänner här, och många andra som jag verkligen uppskattar att diskutera med. Det här är en plats för oss som samlas av en viss anledning - rollspel. Ni har mycket gemensamt med mig, och det tycker jag är fantastiskt. Vi har mycket som skiljer oss åt, också, men det tycker jag är av mindre betydelse. Jag är här för att snacka rollspel med er, oavsett vad ni röstar på. Om ni är sverigedemokrater eller vrålkommunister skiter jag i, så länge ni delar min passion för magiska världar så är ni mina likar och vänner.

En gammal etikettsregel är att man inte drar upp politik i sociala samkväm. Den regeln finns av en anledning.

Jag vill helst inte att redaktionen ska instifta regler mot att uttrycka sig, så låt oss användare istället se till att det här forumet blir en bättre plats. Kan vi inte bara skita i politiken nu? Det finns en plats för politik, men den är inte här. Rollspel.nu är en så väldigt mycket bättre plats om vi fokuserar på det som håller oss samman, istället för på det som skiljer oss åt.

Eller vad säger ni?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,641
Location
Huddinge
Jag har tidigare varit emot något sådant men efter den senaste tiden så är jag för.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Jag ställer helhjärtat upp på det här.

Jag skrev i vrållådan tidigare idag att "nu sticker jag, kommer tillbaks när forumet handlar om rollspel igen". Först menade jag det bara som ett vanligt "hörs lite senare när ni inte snackar skit i vrålan", men under eftermiddagen har jag funderat mer och mer på att ta en paus från wrnu.

Den här tråden ger mig nytt hopp, och jag skjuter nog lite på beslutet. Om tillräckligt många aktiva forumiter väljer att låta bli politiken så tror jag vi kan få ett forum som fungerar bättre.

Och hey, när jag backar från politiska diskussioner, då vet man att det blivit rätt illa.

Så tumme upp, "like" och så vidare. Asbra resonerat, vettigt förslag.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
krank said:
Och hey, när jag backar från politiska diskussioner, då vet man att det blivit rätt illa.
Det här kan jag voucha för. :gremwink:

Men ja, det här är nog bland det sexigaste jag läst på ett tag. Och jag läser regel 34-fanfictions för ponies.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bra inlägg. Håller med dig i allt du skriver, vill dock göra ett uttalande då det nämndes i en annan tråd att jag röstade på SD. Jepp det har jag gjort, kommer jag göra det igen? Inte en aning, men det skall inte spela någon roll här. Jag skall tillsammans med alla er andra kunna komma hit och diskutera rollspel utan att bli kallad rasist eller idiot. Jag identifierar mig varken vid att vara rasist eller idiot då jag dels är gift och har barn med en japansk kvinna och mitt stora intresse i livet är Islam och dess historia.

Det här inlägget är väldigt personligt men det känns som om jag bara måste få det ur mig.

Rösta på vad ni vill och jag kommer ändock inte kalla er idioter, den respekten tycker jag alla bör få här på forumet.

Med vänlig hälsning, Minimoni
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Jag är med, ska framledes trolla om annat än politik i vrållådan.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Låter klokt, vitulv. Jag är med dig i det här... Om du lär mig rollspel med props på dancon. :-D
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Moderatorernas dilemma

Jag tycker den idén låter bättre och bättre.

Just nu har redaktion och moderatorer ett oangenämt problem: användare som tycker A vill att vi ska agera hårdare mot användare som tycker B; och användare som tycker B vill att vi ska agera hårdare mot användare som tycker A.

Ett allmänt politikförbud skulle definitivt underlätta vårt arbete, och låta de användare som är här för rollspelsdiskussionerna slippa bråk och tjafs på sitt mysiga rollspelsforum.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Cissi said:
Låter klokt, vitulv. Jag är med dig i det här... Om du lär mig rollspel med props på dancon. :-D
You have my props! etc. :gremsmile:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Moderatorernas dilemma

Jag tycker att ni inte skall tolerera några politiska och personliga påhopp, oavsett om det är från höger till vänster eller det motsatta.

Som sagt så bör alla respekteras här och sakfrågor bör inte vara så svåra att diskutera även om motsatsen nästan tycks bevisad. Dock bör det inte tillåtas att kalla varandra för idioter, oavsett politisk tillhörighet.

Bara min åsikt.

Med vänlig hälsning, Minimoni
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Alla plus i världen.

Men det måste fortfarande finnas ett visst utrymme för diskussioner med innehåll som kan ses som politiskt.

För att fortsätta med paralellen till fotbollen:

Inga politiska uttryck är tillåtna på läktaren, men när en kommentator använde nedsättande uttryck om svarta spelare fanns det ändå utrymme för diskussion inom fotbollen för saker inom fotbollen. Lika så finns det utrymme för att diskutera saker inom fotbollen när klubbarna prioriterar väldigt annorlunda mellan knattelag med flickor och knattelag med pojkar. Det finns också utrymme inom fotbollshobbyn att prata om saker inom fotbollen med homofobi.

Det måste vara okej att prata om saker inom rollspelshobbyn på rollspel.nu's rollspelsforum.

RPG.net förbjöd helt att diskutera kvinnor ÖVERHUVUDTAGET på forumet en tid. Vilket i sig själv blev ett problem för det gjorde att kvinnor hade jätteproblem att prata om sitt spelade.

---------------

Däremot med tanke på den nyliga turbulensen kanske man ska ta en tillfällig time-out på rollspel.nu på alla känsliga ämnen ett par veckor.

(Edit: Ändrade "problem" till "saker" för diskussionen inte ska handla om vad som är problem eller ej och vem som har rätt add definera vad som är problem eller ej. Utan att man ska kunna prata om rollspelshobbyn här.)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Moderatorernas dilemma

Dante said:
Jag tycker den idén låter bättre och bättre.

Just nu har redaktion och moderatorer ett oangenämt problem: användare som tycker A vill att vi ska agera hårdare mot användare som tycker B; och användare som tycker B vill att vi ska agera hårdare mot användare som tycker A.

Ett allmänt politikförbud skulle definitivt underlätta vårt arbete, och låta de användare som är här för rollspelsdiskussionerna slippa bråk och tjafs på sitt mysiga rollspelsforum.
+1

Btw: jävligt bra skrivet, Vitulv.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
MiniMoni said:
Bra inlägg. Håller med dig i allt du skriver, vill dock göra ett uttalande då det nämndes i en annan tråd att jag röstade på SD. Jepp det har jag gjort, kommer jag göra det igen? Inte en aning, men det skall inte spela någon roll här. Jag skall tillsammans med alla er andra kunna komma hit och diskutera rollspel utan att bli kallad rasist eller idiot. Jag identifierar mig varken vid att vara rasist eller idiot då jag dels är gift och har barn med en japansk kvinna och mitt stora intresse i livet är Islam och dess historia.

Det här inlägget är väldigt personligt men det känns som om jag bara måste få det ur mig.

Rösta på vad ni vill och jag kommer ändock inte kalla er idioter, den respekten tycker jag alla bör få här på forumet.

Med vänlig hälsning, Minimoni
Aldrig sett dig förut, men jag gillar dig. :gremsmile:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag blir förvånad om någon säger nej till detta. Liksom, går inte att få det mer resonligt.
 
Top