Nekromanti Så The Technocracy är väll de goda i Owod

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,604
Bara en grej jag tänkt på, The technocracy måste väll vara de objektivt godaste i hela gammla world of darkness? De fixade saker som tryckpressen, internet, pencilin och en ekonomi baserad på pengar istället för land eller kor. De är de effektivaste monsterjägarna i hela owod med sina plasmavapen, attackhelikoprar och cyborg HITmarks som basicly är terminators som de använder till att ha ihjäl onda vampyrer, wyrm andar och allt annat otrevligt övernaturligt. De till och med dödade Ravnos antedeluvianen när den vaknade med hjälp av sateliter som reflekerade solljus och spirit-nukes. De har dessutom en rymdflotta som skyddar jorden från chthulu och hans polare från bortom horizont gränsen.

Om vi ser på några andra faktionerna i gammla world of darkness i jämförelse:

The Cammarilla: Backstabbing, själviska monster som dödar folk och förstör liv

The Sabbat: Det samma fast till ett Rob Zombie soundtrack.

Pentex: Captain planet skurkar.

The Garou: galna eco-terorrister och hustru misshandlare.

Black spiral dancers: Galna Captain planet skurkar och hustru misshandlare.

The Giovanni: Syster och lik k-ande necromancer gansters.

Ravnos: Lögnare och tjuvare.

Followers of set: Dedikerade till att korrumper andra och dyrka en ond gud av ondska.

The order of hermes: Vill bli magiker gud-kungar och styra männskligheten.

Sons of ether:Vill bli teknologiska gud-kungar och styra männskligheten.

Verbenna och Euthanos: Det är dags för torsdagens blot och människooffer, för in oskulderna.

The Celestial chorus: Vill skapa en värld där du hamnar i helvetet om du är homosexuell och låg bakom inquisationen, annars ganska trevliga.

Dreamspeakers: Du har vredgat andarna så nu kommer du och hela din familj bli sjuka, detta är ditt eget fel och du förtjänar det.

Akashic brotherhood: Vill att en upplyst elit ska styra samhället. Annars också ganska trevliga.

Cult of Ecstasy: Hippi knarkar date-rapists.

Viritual adepts: Föreställ dig ett internet flame-war mellan folk som kan ändra på verkligheten...

Hollow ones: Goths!!!!!

Så min slutsatts är att technocraterna är de goda. Vad tycker ni?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Att detta var en i högsta grad roande och fascinerande sammanställning, som gör ett relativt gott argument. Har du mer ur samma kista?
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Orfeus said:
Att detta var en i högsta grad roande och fascinerande sammanställning, som gör ett relativt gott argument. Har du mer ur samma kista?
+1

Jag håller med, den var kul :3

Men jag skulle väl säga att WoD trots allt är W... oD... Darkness... see?
Jag menar, jag tycker det vore lite väl optimistiskt att säga att det finns Goda organisationer där. Jag menar, även om man är en väldigt snäll vampyr, är det inte riktigt i en WoD spelares natur att vara snäll. Är man en "Snäll" spelare, spelar man typ... Fantasy!... eller typ gamla DoD, när DoD var ampassat till 7-11 år.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag kan bara säga: Jag har inget att invända mot när det gäller din lista eller din slutsats. Technocrats är godast.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,604
Bassejr said:
Orfeus said:
Att detta var en i högsta grad roande och fascinerande sammanställning, som gör ett relativt gott argument. Har du mer ur samma kista?
+1

Jag håller med, den var kul :3

Men jag skulle väl säga att WoD trots allt är W... oD... Darkness... see?
Jag menar, jag tycker det vore lite väl optimistiskt att säga att det finns Goda organisationer där. Jag menar, även om man är en väldigt snäll vampyr, är det inte riktigt i en WoD spelares natur att vara snäll. Är man en "Snäll" spelare, spelar man typ... Fantasy!... eller typ gamla DoD, när DoD var ampassat till 7-11 år.
Du har en poäng med att WOD inte har de barnvänligaste spelarna som målgrupp, tvekar någon kan jag rekomendera Clan book Giovanni :gremwink:

Jag håller på att planera min Mage kampanj där planen var att spelarna skulle börja som teknokrater, inse över tidena att teknokraterna var skurkarna och sedan hoppa över till den goda sidan. Så jag började titta runt och upptäckte att det inte finns någon god sida att hoppa över till! Så nu får jag försöka hitta på något annat...

Hunters av the reckoning typen är ganska okej. Förutom dem som sammarbetar med monsterna. Och de som är beredda att spränga en skola för att döda vampyren som äter av barnen. Och de som är kult ledare. Och de som tycker det är good clean family fun att använda tänger och blåslampor på ghouls för att få dem att berätta om vampyrerna de tvingas jobba för. Och...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Det där är ju charmen med WoD. Ingen är "god". Inquisitor är ett supplement för hunters i Dark Ages. De har i sin natur att de kan påverkas av omgivningen så att de blir "callous" eller kallhjärtade. När det sker förändras deras personlighet. Rollspel av en sån karaktär handlar om att försöka hålla sig på en väg som är moraliskt riktig. Detta gäller ju i princip alla faktioner. Därför är vampyrer som följer the road of Humanity de mest intressanta, för de försöker hålla sig fast vid sin mänsklighet medvetna om att det är en förlorad kamp de kämpar. Faktionernas ondska, som du uttrycker det går ju hand i hand med denna dualitet. I min mening följer hela WoD samma mall, samma moraliska kamp på något plan. Sedan kan man lägga mer eller mindre fokus på det men i min åsikt blir spelet allra bäst om det inte finns något "godhetens rättesnöre" vilken RP har möjlighet att rätta sig efter.

Sedan finns ju Golconda t.ex. Där kanske vi kan diskutera godhet i någon mening men jag ser hellre Golconda som ett neutralt stadie som helst inte figurerar mer i kampanjen än just som ett rykte, en legend.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,604
Recca said:
Det där är ju charmen med WoD. Ingen är "god". Inquisitor är ett supplement för hunters i Dark Ages. De har i sin natur att de kan påverkas av omgivningen så att de blir "callous" eller kallhjärtade. När det sker förändras deras personlighet. Rollspel av en sån karaktär handlar om att försöka hålla sig på en väg som är moraliskt riktig. Detta gäller ju i princip alla faktioner. Därför är vampyrer som följer the road of Humanity de mest intressanta, för de försöker hålla sig fast vid sin mänsklighet medvetna om att det är en förlorad kamp de kämpar. Faktionernas ondska, som du uttrycker det går ju hand i hand med denna dualitet. I min mening följer hela WoD samma mall, samma moraliska kamp på något plan. Sedan kan man lägga mer eller mindre fokus på det men i min åsikt blir spelet allra bäst om det inte finns något "godhetens rättesnöre" vilken RP har möjlighet att rätta sig efter.

Sedan finns ju Golconda t.ex. Där kanske vi kan diskutera godhet i någon mening men jag ser hellre Golconda som ett neutralt stadie som helst inte figurerar mer i kampanjen än just som ett rykte, en legend.

Jag håller helt med dig, jag har bara inte tänkt så när det kommer till mage innan.

Jag gillar vad de gjorde med Golconda i meta-ploten där det först verkade vara någonting som frälste vampyrerna och fick Gud att förlåta dem men sedan visade det sig att det kanske var höjden av vad en vampyr kan vara, den perfekta jägaren. Sedan kopplade de golconda till den genom goda Saulot, för att sedan antyda att Saulot kanske var ond och hade skappat Clan Bali... Det var härligt otydligt :gremsmile:
 
Top