Nekromanti Kreativt Skrivande - Möten i den Förbjudna Zonen

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Tror att det här forumet blir bättre än Rollspelsmakande, ber om ursäkt i annat fall.

Så, jobbar med lite av en redux-variant av Mutant som antagligen kommer att vara ganska "zon-tungt". MEN, kunskap om mutant är inte särskilt nödvändig för att delta i den här tråden!

Vad jag är ute efter är era Idéer för vad man kan träffa på i den "förbjudna zonen".

Den förbjudna zonen har varit "förbjuden" under flera hundra år på grund av höga halter radioaktiv strålning, men nu har mycket av strålningen försvunnit och folk har börjat leta sig in i zonen på jakt efter värdefulla föremål och gammal kunskap.

Nu skulle jag vilja ha er hjälp för att komma på en massa intressanta möten och platser, grupper som överlevt i zonen på ett eller annat sätt och muterade missfoster.

Det är allstå inte frågan om en "fyndtabell" utan snarare om en slumpmötestabell och äventyrsfrön. Allt som har med alla versioner av mutant att göra är förstås helt okej, men ni behöver på intet sätt känna er låsta av vad som
"officielt" finns i mutant världen! Ni behöver inte heller känna er låsta av någon form av geografi! Har ni en idé som kräver berg? Skriv den! Har ni en idé som kräver hav? Skriv den! Har ni en idé som kräver rosa nallebjörnar med tre ögon som åker på flygande trehjulingar? Skriv den!

Jag kör mycket på den gammla mutantlinjen här: är det coolt så får det vara med! Stoppa in så mycket crazyhumor ni vill, eller skriv något jättemörkt och seriöst! Go Wild!

Och känn er fria att bygga ut varandras förslag eller komma med era egna versioner av andras idéer!

Vad kan man hitta i den förbjudna zonen?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
"Han tittade ner på växten, den var inte mer än 3 tummar hög. Den täckte hela fältet framför honom, den var blek, såg nästan sjuk ut.

Den vajade sakta fram och tillbaka fast knoppen hela tiden följde äventyraren. Äventyraren sänkte sig ner för att få en närmare titt på denna förunderliga växt. Den fällde sakta ut sina blad som var tjocka och det såg nästan ut som om de var fyllda av ådror. Fem stycken blad följde äventyraren när han drog fram sin kniv för att lösgöra den från marken. Sen gick det snabbt, växten slet sig loss från marken och försvann snabbt in i ärmen på hans tjocka ultröja och efter följde tjugo till. Det smärtade till över bröstet och buken och äventyraren sprang i panik och slet av sig sina kläder för att få bort det som orsakade honom smärtan. Slagen verkade inte få bort växterna och när äventyraren tillslut stannade upp för att försöka få dom loss så såg han att de hade slagit rot i hans kropp och nu kom det ett visslande ljud från deras knoppar. Äventyraren slängde sig om för att titta ner på ett hav av växterna som snabbt rörde sig mot honom."
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Yay! Ett svar på en gång. Och en riktig bra idé också! Växter som förvisso behöver gro men som ändå kan flytta på sig för att hitta bättre groplatser. Kan fiskar kravla sig fram över land så kan väl växter också!

Klockren idé, och eftersom första svaret sätter tonen för resten av disskutionen så kan fylls jag av en varm förväntan =)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Fästingar. De behöver inte vara större än i verkliga livet, bara aggresivare och snabbare på att bita och dricka. Om en grupp äventyrare rör sig över ett flält med högt gräs i zonen så kan de känna att de kliar lite på benen. När de tittar efter så har de så mycket fästningar på benen att det ser ut som klasar av blå vindruvor som sitter där...
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Men blä så vidrigt!

Funderar annars på en plats. Ett gammalt rostbitet skepp som gått på grund för en halv evighet sedan. I den så bor det muterade råttor med mutationen revir eller något sådant. Självklart idkar de byteshandel. De har antagligen en hel del konserver osv. Runt omkring finns det några vakttorn med fem råttor i vardera kanske.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Radioaktiv said:
Men blä så vidrigt!
Zonen ska inte vara ett trevligt ställe! Obehagliga, men relativ ofarliga kryp är ett bra sätt ge känslan av att det inte är en rolig plats.


Antingen vid zonens utkanter, eller vid någon form av väg/led där resande faktiskt passerar, men jorden fortfarande är giftig:
En gammal gubbe och gumma (eventuellt en hel familj) som bjuder på te och kanske kaffe, men gumman är lite skakig och sluddrar en del. De insisterar på att få bjuda på något, nästan aggressivt of gästerna inte vill ha något. Eventuellt så kan de erbjuda sig att handla en del föremål om det får gästerna att stanna. De har en liten trädgård som verkar välgödd med frodiga växter till skillnad från all den annars döda jorden i omgivningen. Skulle någon få för sig att rota i trädgårdsjorden så kommer de hitta en massa benbitar, och ett antal av plantorna som växer där visar sig vid närmare observation vara höggradigt giftiga som t.ex. äkta stormhatt. Benbitarna kommer från tidigare gäster, gumman är skakig för hon har Kuru, sakerna de har att handla är saker tidigare gäster inte längre behöver, teet som bjuds är mycket, mycket giftigt och gumman och gubben överlever främst genom att äta sin gäster.
I källaren finns det minst ett hundratal skallar från tidigare ”gäster”.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Tja, om korpen skall vara läskig så vill jag också försöka vara det...

Köttätande irrbloss!

Som lurar ut en alldelles för långt i zonen, till ett dött dråparträd där det bor massa irrbloss som i slutändan kalasar på en om man inte har duktiga zonfararpolare. :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Mycket bra idéer allihop! Jag gillar fästinggrejen i synnerhet då den kan bli väldigt otrevlig utan att vara direkt farlig första gången (så när som på eventuella sjukdommar, förståss >), men den kan användas igen och igen och igen på oförsiktiga rollpersoner. Och med tanke på att jag brukar bli lite yr i huvudet redan efter att ha lämnat blod så borde effekterna snart bli märkbara efter några anfall!

Lite kanibalism är inte heller dumt, folk måste ju överleva på något sätt.

Sen känner jag som jag skrev i första inlägget: anything goes! Läskigt och otrevligt eller gulligt och snällt. Eller kanske gulligt och otrevligt =)

Jag slänger in en egen liten tanke av det lite mer "crazy, crazy" slaget:

Nazistsurfarna
En samling IMM från en rätt nyligen öppnad bunker har tagit sig för att börja surfa på vågorna vid den närbelägna stranden på raketdrivna surfbrädor, utrustade med allsköns vapen till försvar mot de muterade odjur som finns i vattnet.

De som byggde bunkern var extremhöger-anhängare och dessa läror har följt med i smått förvanskad form och surfarna hatar nu alla former av mutanter och attackerar dessa så fort de ser dem för att "rena" mänskligheten. Eventuella IMM:are de träffar på erbjuds att gå med i deras rörelse "den stora vågen", men alla som nekar döms ut som mutantsympatisörer och attackeras även de.

Nazistsurfarna har i stort sett slut på de egna förråden från bunkern och drar därför runt i ett bar gamla rostiga minibussar, täckta av allsköns symboler från deras gamla skrifter, och plundrar små omkringliggande bosättningar (som huvudsakligen utgörs av mutanter). De enda i området som än så länge har förmågan att stå emot är en stor sammling av slöröksblåssande djurmutanter som har byggt ett litet fort där de odlar olika grödor och framför allt slöröksörterna. Dessa slöröksmutanter stammar från några av de första grupperna som gav sig in i zonen för att hitta sin egen lilla jordplätt att bruka som jordmamman menade att man skulle göra. De är rätt tungt beväpnade även om ammunitionen börjar tryta lite (inte minst eftersom de ofta skjuter på hjärnspöken).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Klockrent!!! Sjukt creepy! Om jag bara hade varit en bättre tecknare hade jag genast satt mig ner och ritat en bild på det där temat!
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Äventyrarna kommer till en by där det är en tryckt stämning, barn har försvunnit eller vaknat på morgonen med skador och märken som de inte hade när de somnade samt det har fötts färre barn. Dumdjuren har slutat mjölka, eller blivit sjuka och börjat bete sig konstigt. Invånarna är övertygade om att det måste vara en Psihäxa (alla vet ju att PSI är onda) som ligger bakom det. På natten så hittas ett av de försvunna barnen med skallen uppsågad och hjärnan urgröpt. Men i kalabaliken så pekar ett av de utsatta barnen ut en ung kvinna som häxan, och när mobben säker igenom hennes hem hittas både ricinolja (som används mot förstoppning) och end del andra örter och dekokter. Dessutom har hon ägnat sig åt läkekonst och att hjälpa till vid ”kvinnliga bekymmer”, saken är klar det MÅSTE vara hon som är häxan! Om RP inte ingriper så kommer hon sättas under bevakning och avrättas under dagen.

Twisten?: Lynchmobben har helt rätt, hon är PSI, och hon måste äta barnhjärna för att kunna aktivera sina krafter. Krafter som hon använt för att bl.a. tjuvmjölka dumdjuren, antingen själv eller genom mental kontroll över barnen. Om RP räddar henne kommer hon ta en gruvlig hämnd på byn och döda alla dess invånare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Radioaktiv har rätt: du ÄR läskig!

Och väldigt bra idé! Jag älskar när det uppenbart oskyldiga offret visar sig vara ett läskigt monster. I synerhet i den här sett-uppen som i alla fall mina spelare kommer svälja med hull och hår =)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
Radioaktiv har rätt: du ÄR läskig!

Och väldigt bra idé! Jag älskar när det uppenbart oskyldiga offret visar sig vara ett läskigt monster. I synerhet i den här sett-uppen som i alla fall mina spelare kommer svälja med hull och hår =)
Jag gillar att ibland ha det uppenbara, ev. vidskepliga och fördomsfulla som "rätt" lösning ibland, för det får folk att tänka lktte mer på sånt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
I vissa områden av zonen kan man komma till platser där det nästan inte finns någon strålning alls (jämfört med den något starkare strålningen överallt annars). Platsen är öde, men i luften finns det ingenting som verkar skadligt. Man kan se några lite konstigt formade askgrå svampar som sticker upp ur marken.

Ouppmärksamma zonfarare som äter svamparna kommer dock bli väldigt sjuka och kanske till och med dö på kuppen. Svampen är en underlig mutation som på något sätt specialiserat sig på att suga upp ämnen som avger strålning, och medan dess sporer är harmlösa så är resten av dem skadliga. Huvudkroppen (som alla svampar har) under marken är mer radioaktiv och tar effektivt död på på allt växtliv, vilket är anledningen till ödesmarken.

Mer en fara för den oförsiktige än något aggressivt som vill ta död på äventyrarna - fast ibland kan de ligga dåligt till, t ex vid underjordiska bunkrar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Utanför en utbombad byggnads källare befinner sig en hel expedition med zonfarare, synbart helt plakata.

Källaren är full av stora tunnor av vällagrad alkohol, som är både utsökt och extremt värdefull. Ingen av grupperna är stora nog att transportera tillbaka tunnorna själva, så någon form av överenskommelse måste nås.

Problemet är att de andra zonfararna, med något undantag, vill ha all spriten för sig själv. Alltså kommer de vilja hugga RP i ryggen så fort de hittar något sätt att säkert förvara spriten dolt själva eller transportera den vidare (t ex om de hittar en ombyggd traktor de kan laga...)

(Avstår från att göra de andra zonfararna till hundar. :gremwink: )
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
That's sweet! Jag kan se framför mig hur rollpersonerna sakta navigerar fram i zonen med ett panikartat grepp om radiakmätaren när smattrandet från den plötsligt dör ut helt. Har radiakmätaren slutat fungera eller är det en skyddad plats där växtlivet och vattnet går att förtära?

Haha!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Burgarkriget

För länge sedan i en stor bunker djup inne i zonen urartade ett konkurenskrig mellan två snabbmatskedjor till våldsamheter och en av sidorna drevs ut ur bunkern av den andra, men under striderna skadades vissa av bunkerns funktioner vilket gjorde att tiden under mark var räknad även för den vinnande sidan och så småning om var även de tvungna att lämna bunkern.

I och med bunkersamhällets sammanbrott har de två snabbmatskedjorna intagit en nästan mytisk roll bland överlevarna och de två sidorna strider fortfarande mot varandra, sammtidigt som de kämpar för att få tag på råvaror så att de kan förse zonbefolkningen med snabbmat.

Den sida som först var tvungen att lämna bunkern leds nu av Burgarkungen och hans vasaller har samlat ihop och sköter stora hjordar av olika zonmonster som de använder som råvaror till sina burgare. Burgarkungens sida har haft god tid på sig att anpassa sig till livet i zonen och skulle inte ha något emot av avsluta kriget, men de är för stolta för att kapitulera så de fortsätter att försvara sig mot den andra sidan. Burgarkungen välkomnar alla kunder och kommer troligen försöka rekrytera alla lämpliga kandidater till sin arme.

Den sida som först segrade i bunkern men nu ändå har blivit tvungen att ge sig ut zonen leds av Stormacken som har för avsikt att göra sig till den enväldiga härskaren över all snabbmat. Allt eftersom systemen i bunkern gav upp tog de så kallade ”mackarna” makten över invånarna och när råvarorna tog slut gjorde desperationen att de tog till kannibalism, och ett lotteri infördes under en period. Men snart insåg stormacken att det inte var hållbart i längden att äta upp kunderna i en så starkt avgränsad population, så steget upp till ytan togs. Då de muterade kreaturen på ytan bedömdes vara av allt för dålig kvalitet jagar Mackarna runt i zonen efter omuterade människor som de kidnappar och gör burgare på för att hedra guden med den blodiga munnen! Mackarna kommer antagligen försöka kidnappa alla omuterade människor för att fylla sitt frysrum med kött, men alla mutanter välkomnas varmt som kunder även om Mackarna i första hand slåss för att förse sig själva med snabbmat tills kriget mot burgarkungen har vunnits. Muterade kunder kommer antagligen att rekryteras till Stormackens arme, men dessa kommer i första hand användas som köttsköldar av mackarna.

Guden med den blodiga munnen!
 
Top